Po besedah Barbare Hieng Samobor je uspelo Ani Duša ženski glas ujeti na več ravneh, tako asociativni kot čustveni in geografski, s čimer je presegla preprosto žensko pisanje.

Foto: Peter Giodani/MGL
Foto: Peter Giodani/MGL

Pripoved Navodil se začne z omembo avtoričine stare mame, nato pa je zgodba umeščena v tri zelo raznovrstne kontekste – sodobno Slovenijo, vrvež italijanskega pristanišča v polpretekli zgodovini in v prostranost ameriške pokrajine na meji s Kanado.

V predstavi spoznamo žensko v zgodnjih tridesetih, ki se v najetem polkletnem stanovanju spopada z občutki depresije, preizprašuje svoj življenjski položaj in išče razloge zanj. Ne more sprejeti tega, da je človekova vrednost sorazmerna njegovemu imetju. Prav tako ji je tuja razlaga, da je človek sam kriv za odrinjenost na rob. Ob tem se spominja svoje babice, ki jo je vzgajala za svet, kakršnega ni več. Spomni se tudi svojega odnosa z mladim Američanom, prek katerega se je prvič srečala z brutalno realnostjo ameriškega sna.

Ana Duša pravi, da se besedilo lahko bere tudi kot dnevniški zapis v literarni obliki, saj gre v veliki meri za avtobiografsko pisanje. Barbara Hieng Samobor je opozorila tudi na univerzalnost, s katero je avtorica v besedilu presegla opis svoje lastne izkušnje.

Foto: Peter Giodani/MGL
Foto: Peter Giodani/MGL

V monodrami igra Julita Kropec, ki je precej mlajša od protagonistke v besedilu, vendar v predstavi po mnenju direktorice in umetniške vodje MGL-ja zelo prepričljivo igra tudi zaradi pedagoških kompetenc Ane Duša. Kot je podarila avtorica, je končno obliko besedilo dobilo prav z igralko, kar je po mnenju Ane Duša prednost gledališča.

Kostumografija je delo Nine Čehovin, oblikovalec svetlobe in zvoka pa je Aljoša Vizlar.

Ana Duša se je začela z dramaturgijo in pisanjem za gledališče resno ukvarjati leta 2017, pred tem je bil njen oder predvsem pripovedovalski. Sodelovala je z večino slovenskih institucionalnih gledališč, prav tako tudi z nekaterimi gledališči v Srbiji in na Hrvaškem. V zadnjih letih je v središču njenega dela gledališče mladih, ki ga razvija v institucionalnih gledaliških hišah.

V Mestnem gledališču ljubljanskem ta teden premierno uprizarjajo dve predstavi. Po nocojšnji premieri Navodil bo v soboto na sporedu monodramski avtorski projekt Karin Komljanec in Nebojše Popa Tasića o antični pošasti Meduzi.