Takole je bila pisateljica upodobljena v knjigi Spomin na Jane Austen, ki jo je leta 1871 napisal njen nečak; skico za portret je ustvarila njena sestra Cassandra. Vsi poznejši portreti Jane Austen so nastali po predlogi tega, tudi njena podoba na bankovcu za 10 funtov. Foto: Wikipedia
Takole je bila pisateljica upodobljena v knjigi Spomin na Jane Austen, ki jo je leta 1871 napisal njen nečak; skico za portret je ustvarila njena sestra Cassandra. Vsi poznejši portreti Jane Austen so nastali po predlogi tega, tudi njena podoba na bankovcu za 10 funtov. Foto: Wikipedia

Na javnem posvetu v povezavi s kipom, ki bi ga postavili v bližino groba ene največjih britanskih pisateljic, torej v katedralo v Winchestru, se je pojavil strah, da bi vse skupaj vodilo v "diznifikacijo" kraja, ki naj bi bil namenjen molitvi in introspekciji. H kipu bi se namreč lahko začeli zgrinjati turisti, željni fotografije z novo atrakcijo.

"Jane Austen ne bi želela spomenika"
Članica Združenja Jane Austen in poznavalka pisateljičinega dela Elizabeth Proudman je ob tej priložnosti komentirala, da tudi pisateljica sama najverjetneje ne bi podpirala ideje o kipu, še manj pa cirkusa okrog njega. "Ne vemo, kakšna je bila na videz, vemo pa, da je veliko dala na svojo zasebnost. Prezirala je publiciteto."

Jane Austen je pokopana v severni ladji katedrale v Winchestru; spominski kamen na tem mestu omenja njenega "izjemno nadarjenega duha", ne navaja pa nobenih njenih specifičnih dosežkov ali podatkov o njeni karieri. Uprava cerkve meni, da je obletnica "sijajna priložnost, da pisateljičino dediščino še bolj poudarimo," zato je napovedala postavitev kipa v neposredni bližini.

Upravičen strah ali britanski snobizem?
"Mislim, da kip ni primeren dodatek za ta del katedrale, v katerem so imeli menihi včasih svoje zasebne prostore. To je poseben kraj,"
je za Guardian argumentirala Elizabeth Proudman. "Verjamem, da nočemo, da se vse skupaj spremeni v Disneyland na Itchnu (to je ime reke, ki teče skozi kraj, op. n.) To ni prostor, kamor hočemo zvabiti ameriške turiste, ki bi radi naredili selfi z Jane Austen."

Jane Austen, ki danes velja za eno najodličnejših angleških romanopisk, v času življenja ni bila javno priznana kot pisateljica, saj je skladno s takratno prakso avtoric objavljala anonimno. Rodila se je leta 1775 v Steventonu v grofiji Hampshire kot hči pastorja. Leta 1787 je začela pisati novele, verze in osnutke iger. Njeno prvo resnejše besedilo je kratki roman v pismih Lady Susan, sicer pa so danes najbolj znani predvsem romani Prevzetnost in pristranost, Razsodnost in rahločutnost ter Emma. Umrla je leta 1817 v Winchestru in je pokopana v tamkajšnji katedrali. Foto: Wikipedia
Jane Austen, ki danes velja za eno najodličnejših angleških romanopisk, v času življenja ni bila javno priznana kot pisateljica, saj je skladno s takratno prakso avtoric objavljala anonimno. Rodila se je leta 1775 v Steventonu v grofiji Hampshire kot hči pastorja. Leta 1787 je začela pisati novele, verze in osnutke iger. Njeno prvo resnejše besedilo je kratki roman v pismih Lady Susan, sicer pa so danes najbolj znani predvsem romani Prevzetnost in pristranost, Razsodnost in rahločutnost ter Emma. Umrla je leta 1817 v Winchestru in je pokopana v tamkajšnji katedrali. Foto: Wikipedia

Kip, ki bo stal sto tisoč funtov, je oblikoval kipar Martin Jennings, ki je med drugim ustvaril portret kralja Charlesa za nove britanske kovance. Jane Austen je upodobil stoje, z roko pa se opira na pisalno mizo ob sebi.

Tudi izvedba kipa nezadovoljiva
Lizzie Dunford
, ki vodi Hišo Jane Austen v Hampshiru, se ob tem sprašuje, zakaj niso mogli pisateljice upodobiti med dejanskim pisanjem. Po razkritju prototipa je Jennings svoj koncept branil takole: "To je domišljijska podoba, kar – to moram poudariti – velja za vsako umetniško delo. V resnici ne vemo veliko o tem, kakšna je bila na videz. Kip mora ujeti njenega duha."

"V smrti pripada vsem"
"V času življenja bi bila morda zgrožena nad tem, da je upodobljena v kipu. Ampak v smrti pripada nam vsem. Mislim, da nismo na noben način posegli v njeno intimo. Če bi pisala, bi bila sklonjena naprej in obračala pogled navzdol. Stoječa figura je bolj dinamična."

Cerkveni prodekan Roland Riem je ob tem poudaril: "Projekta ne oblikujemo na podlagi javnega glasovanja. Treba je zaupati umetniškemu procesu ter zaupati Martinovemu talentu in nadarjenosti."