Protestna vožnja po ljubljanskih ulicah. Foto: BoBo
Protestna vožnja po ljubljanskih ulicah. Foto: BoBo

Sindikat taksistov in krovni Sindikat delavcev prometa in zvez Slovenije sta napovedala, da bodo protestne dejavnosti, če ta pogoj ne bo odpravljen, stopnjevali.

Vladni odlok o izvajanju javnega prometa za taksiste namreč uvaja bistveno strožje omejitve kot za druge izvajalce javnega prometa, opozarjajo v sindikatu.

Diskriminatorno v primerjavi z drugimi izvajalci javnega prevoza

"Drugi lahko opravljajo svoje delo v skladu s priporočili Nacionalnega inštituta za javno zdravje (NIJZ) brez testov, pri taksislužbah pa so zahtevani testi, in sicer na vsakih 72 ur," je navedla generalna sekretarka sindikata prometa in zvez Saška Kiara Kumer.

"Odlok bomo spoštovali, ne gre za poseganje v strokovne kriterije. A želimo opozoriti, da je neživljenjski in diskriminatoren v primerjavi z drugimi izvajalci javnega prevoza," je poudarila Kumerjeva. Taksisti so v obeh valih epidemije covida-19 opravljali prevoze v skladu z vsemi priporočili NIJZ-ja in brez večjih izbruhov okužb s covidom-19, je dodala.

Taksisti vlado pozivajo k odpravi obveznega testiranja na vsake tri dni. Foto: BoBo
Taksisti vlado pozivajo k odpravi obveznega testiranja na vsake tri dni. Foto: BoBo

Taksisti trenutno ustvarjajo le od 20 do 40 odstotkov prometa glede na tistega iz leta 2019, je povedal predsednik sindikata taksistov Dejan Jefim. Kljub temu morajo še vedno stati od osem do deset ur na ulici, tudi če voženj ni. Kljub manjšemu prometu je njihov delovni čas enak.

Velika večina taksistov je samostojnih podjetnikov, zato ukrepi, kot so čakanje na delo ali skrajšani delovni čas, zanje ne pridejo v poštev. Številni imajo ob tem visoke stroške, denimo lizinga in goriva. Nekaj pomoči so od države sicer prejeli, a ta ni pomembneje rešila njihovih težav. "V primerjavi z gostinci taksisti niso sedeli doma, še vedno so morali biti na ulici," je navedel predsednik sindikata.

"Eno leto so bili dobri, da zamenjajo celoten javni promet, nihče jih ni vprašal, ali imajo zaščito. Zdaj, ko se ukrepi sproščajo, pa je vlada zanje sprejela najhujši ukrep, morda celo na svetu," je opozoril Jefim.

Čeprav je testiranje obvezno, ni urejeno prioritetno

Za taksiste ob tem testiranje, četudi je obvezno na tri dni, ni urejeno prioritetno, kot denimo velja za zdravstveno osebje, učitelje in zaposlene v trgovinski dejavnosti.

Večina jih je sicer uspela v zadnjem tednu odlok velja od prejšnjega ponedeljka testiranje opravljati na brezplačnih točkah, a so te točke precej zasedene. Tako lahko taksisti na testiranje čakajo tudi po dve uri ali več.

"Naš pogoj je opravljanje dejavnosti brez testiranja, kot je denimo v Avstriji. Če pa že, pa vsaj tako kot v drugih dejavnostih v Sloveniji, na sedem dni," je dejal Jefim. Od vlade pričakujejo, da se bo odzvala na seji že ta teden.

"Taksisti nismo proti testiranju. Zaupamo stroki, če se je treba testirati, se je treba. A če nikjer v Evropi ni testiranja za taksiste, zakaj je pri nas?" je vprašal podpredsednik sindikata taksistov Janko Belopavlovič. Poudaril je tudi, da se je za taksiste s sproščanjem ukrepov končno znova začelo obdobje, ko bi ob koncu meseca morda lahko v denarnici ostal kakšen evro. "A če bomo hodili vsake tri dni na testiranje, se ne izplača delati," je menil.

"Lahko si predstavljate, kako bo, če nas bo 500," so opozorili ob protestni vožnji stoterice. Foto: BoBo

Promet danes praktično zastal

Taksist Boštjan Kompare je dodal, da je bila med epidemijo večina njihovih strank starejših ljudi, med drugim takih, ki so jih vozili na testiranje ali cepljenje. "Če se boste postavili pred polikliniko, boste videli, kakšna frekvenca prevozov je tam. Kako se bodo ti ljudje znašli, če mi ustavimo dejavnost?" je dodal Belopavlovič.

Če jim vlada ne bo prisluhnila, so taksisti pripravljeni stopnjevati svoje protestne dejavnosti.

V Ljubljani je okoli 800 taksistov, od tega jih je danes po ožjem središču mesta po oceni sindikata krožilo približno 150 ali 200, promet je zaradi tega na več ulicah praktično zastal. "Lahko si predstavljate, kako bo, če nas bo 500," je dejal Belopavlovič.

Taksisti proti obveznemu testiranju

Minister obljublja sestanke s taksisti in stroko

"Napoved protestov me ne skrbi, ker ocenjujem, da smo naredili prav," pa pravi minister za infrastrukturo Jernej Vrtovec, ki je prepričan, da je ukrep zahtevanega testiranja taksistov na okužbo z novim koronavirusom na tri dni pravilna poteza.

Taksiste bo vseeno povabil na sestanek, hkrati pa z ministrstvom za zdravje skušal najti rešitev za samo organizacijo testiranja izvajalcev taksiprevozov, je povedal.

Na stisko taksistov so opozorili tudi v stranki Levica, kjer so ocenili, da novi pogoji za opravljanje taksislužbe v epidemiji
Na stisko taksistov so opozorili tudi v stranki Levica, kjer so ocenili, da novi pogoji za opravljanje taksislužbe v epidemiji "niso le neživljenjski, ampak tudi do obisti absurdni in diskriminatorni". Na vlado so naslovili pobudo, da v roku 24 ur prekliče zahtevo po hitrem testiranju na okužbo z novim koronavirusom na vsakih 72 ur ter zagotovi nediskriminatoren in javnozdravstveno strokovno podprt način obveznega testiranja za opravljanje dejavnosti taksiprevozov. Foto: BoBo

Jezo taksistov sicer razume in tudi zagotavlja, da sliši njihove pozive. S sindikalisti se tudi namerava sestati in prisluhniti njihovim predlogom. A testiranje je "ukrep, ki krepi našo skupno varnost", je poudaril Vrtovec. "V tem občutljivem času, ko vse sproščamo, tega ne smemo delati nepremišljeno, v naglici, ampak preudarjeno, da ne bo prišlo čez 14 dni do dodatnih zaostrovanj po celotni državi," je menil.

Pojasnil je, da je vlada položaj taksistov izenačila s položajem inštruktorjev v avtošolah. V obeh primerih gre za dve osebi v enem avtomobilu. Hkrati ne gre za mehurček, kot denimo v primeru učiteljev v razredih, med voznikom in potnikom pa ni mogoče vzdrževati razdalje, kot to velja na avtobusih.

Za ta teden za sejo vlade za zdaj ni pripravljen nikakršen predlog sproščanja veljavnega ukrepa testiranja taksistov na 72 ur, je pa Vrtovec obljubil, da se bo sešel s strokovnjaki in znova ocenil smiselnost ureditve. Zelo hitro pa je lahko ukrep odpravljen, če se bo epidemiološka slika še naprej izboljševala, je dodal.

Glede same organizacije testiranja oz. vprašanja, ali bi lahko bilo to tudi za taksiste prioritetno, je Vrtovec napovedal odprtje diskusije z ministrstvom za zdravje. Je pa zatrdil, da v skladu s sedmim protikoronskim zakonom strošek testiranj za gospodarstvo krije država. "To bo veljalo tudi naprej," je dejal.