Od štirih kupljenih air tractorjev sta bila doslej dobavljena dva dvoseda, ki sta tudi trenažni letali za pilote, zaposlene pri ministrstvu za obrambo. Ti ju za zdaj upravljajo ob pomoči tujih inštruktorjev. Foto: Twitter/MORS
Od štirih kupljenih air tractorjev sta bila doslej dobavljena dva dvoseda, ki sta tudi trenažni letali za pilote, zaposlene pri ministrstvu za obrambo. Ti ju za zdaj upravljajo ob pomoči tujih inštruktorjev. Foto: Twitter/MORS

Letos poleti bodo gašenje izvajali še tuji piloti, hkrati pa bodo v dvosedih air tractorjih tudi konkretno šolali naše pilote. Ti bodo delovali tudi kot koordinatorji gašenja in navigatorji zrakoplova, so dodali na ministrstvu.

Načelnik Generalštaba Slovenske vojske Robert Glavaš je v pogovoru za STA dejal, da pilotiranje air tractorjev zahteva izkušene pilotke in pilote, saj sta zahtevnejša tako upravljanje letala kot gašenje samo. Zato predvideva, da bo sistem v začetnem obdobju uporabe teh letal organiziran tako, da bodo mlajši piloti pilotirali nove helikopterje in transportno letalo spartan, tiste z dolgoletnimi izkušnjami pa bodo rotirali v air tractorje.

Štipendijo ministrstva za poklicno delo v Slovenski vojski ima trenutno 19 bodočih vojaških pilotov, dva pa že opravljata častniško šolo, zato Glavaš ni v skrbeh, da bi vojska na tem področju imela kadrovske težave.

Letali bosta lahko na požarišču v 15 do 20 minutah

Ministrstvo predvideva, da bosta letali do požarišča potrebovali od 15 do 20 minut, saj bosta v požarni sezoni predvidoma na letališču na zahodu države, da bi bili čim hitreje odzivni. Odzivnost posadk je medtem odvisna od razglašene stopnje požarne ogroženosti, če bo razglašena velika stopnja, bodo piloti v pripravljenosti na letališču, letala pa bodo napolnjena z vodo čakala na polet.

Obe letali bodo to sezono z vodo polnili še na letališčih. Prostornina njunih rezervoarjev je 3000 litrov, kar je približno trikrat več, kot so zmogli odvreči helikopterji. Na ministrstvu dodajajo, da lahko letalo vodo odvrže na več načinov, v celoti ali le delno. "Gre za veliko prednost v primerjavi z obstoječim načinom odmeta vode iz helikopterja, ki se izvaja naenkrat in v celoti," so poudarili.

Od jeseni bosta lahko letali zajemali vodo iz rek, jezer in morja

Jeseni pa je predvidena še dobava plovcev, da bosta letali vodo lahko zajemali tudi iz rek, jezer in morja, so navedli na ministrstvu. Dobavitelj letal Air Tractor Europe SL je v dopisu ministrstvu ocenil, da so za zajem vode popolnoma primerna Blejsko, Bohinjsko, Ormoško, Ožbaltsko, Mariborsko, Ptujsko in Vuzeničko jezero ter seveda Jadransko morje.

Pogojno bi lahko air tractor vodo zajemal tudi iz Šoštanjskega, Lendavskega, Slivniškega, Velenjskega in Vuhreškega jezera. Zajem vode pa je mogoč še na delih reke Drave pri Dravogradu in reke Save pri Sevnici, Rožnem in Brežicah, so ugotovili. Zakonodaja dopušča tudi zajem vode na vodnih površinah, ki so zaščitene z naravovarstvenim statusom, so v začetku maja za STA pojasnili na ministrstvu za okolje in prostor.

Obrambno ministrstvo je še navedlo, da bo konec leta dobavljeno še vojaško transportno letalo spartan, ki bo predvidoma operativno do sredine leta 2024. Ministrstvo je za namen gašenja požarov v naravi naročilo tudi modul MAFFS II, ki bo dobavljen konec naslednjega leta, operativen pa do začetka leta 2025.

Gre za modul s prostornino 8000 litrov, ki se vgradi v tovorni prostor spartana. S posebno črpalno postajo ga je mogoče napolniti v osmih minutah, ministrstvo pa predvideva, da bo celoten postopek pristanka, polnjenja in vzleta spartana trajal 30 minut. Natančen čas bo sicer znan, ko bo ministrstvo to zmogljivost prevzelo in začelo uporabljati, so dodali.

Po pojasnilih ministrstva so konkretne korake za vzpostavitev državne enote za gašenje z zrakoplovi v okviru uprave za zaščito in reševanje začeli pred dobrimi osmimi meseci. V naslednjih mesecih pa že dobavljeni letali čakata še registracija v slovenskem civilnem registru in izpolnitev pogojev za plovnost in izvajanje operacij, povezanih z gašenjem.

Celotna vzpostavitev strukture, ki bo omogočala racionalno izvedbo zmogljivosti z lastnimi piloti, mehaniki in koordinatorji gašenja, bo potekala še do konca leta 2024. V tem času ministrstvo med prednostne naloge uvršča ravno usposabljanje lastnih pilotov.