Foto: EPA
Foto: EPA

Preiskava, ki sta jo izvedli neprofitna organizacija za preiskovalno novinarstvo Center za poročanje o podnebju in britanska televizija Channel 4 News, je podrobno pokazala, da želi Savdska Arabija doseči povečanje uporabe avtomobilov, avtobusov in letal na fosilna goriva v Afriki in drugje, medtem ko se bogate države preusmerjajo na čistejšo energijo.

Podrobnosti savdskega projekta so razkrili novinarji, ki so se pretvarjali, da so potencialni vlagatelji, in se pod to krinko srečevali z uslužbenci savdske vlade. Novinarji so ugotovili, da se skozi celoten program vleče rdeča nit povečevanja povpraševanja po nafti in plinu v državah v razvoju.

T. i. Program za ohranjanje povpraševanja po nafti namerava pospešiti razvoj nadzvočnega letalskega prometa, pri čemer, kot ugotavljajo, letala porabijo trikrat več goriva kot navadna komercialna letala. Sodelovati želijo tudi s proizvajalci avtomobilov pri množični proizvodnji poceni vozil z motorji z notranjim izgorevanjem, poroča Guardian.

Po javno dostopnih podatkih se program predstavlja kot način za "odstranjevanje ovir" na področju energije in prometa v revnejših državah in "povečevanje vzdržnosti", a je eden od njegovih glavnih ciljev, kot je dejal eden od uslužbencev, povečevanje uporabe nafte in plina oziroma umetno spodbujanje povpraševanja po teh energentih.

Omenjeni program deluje pod nadzorom dejanskega voditelja Savdske Arabije, prestolonaslednika Mohameda bin Salmana, vanj pa so vključene največje savdske organizacije, kot je Javni investicijski sklad, vreden 700 milijard dolarjev, največje naftno podjetje na svetu Aramco, petrokemično podjetje Sabic in najpomembnejša ministrstva v državi.

Predsednik Svetovne banke Ajay Banga je nedavno dejal, da morajo bogate države in podjetja državam v razvoju pomagati narediti preskok prek gospodarske rasti, ki temelji na fosilnih gorivih, na energijo iz obnovljivih virov. Če se to ne bo zgodilo, ni upanja za končanje izpustov toplogrednih plinov do leta 2050, kar je po opozorilih znanstvenikov nujno za preprečitev podnebne katastrofe, je poudaril Banga.

Riad sicer vztraja, da je zavezan k ciljem Pariškega podnebnega sporazuma iz leta 2015, torej omejitvi globalnega segrevanja pod dve stopinji Celzija v primerjavi s predindustrijskim obdobjem. To pa terja oster upad izpustov emisij zaradi fosilnih goriv, zaloge nafte in plina pa morajo ostati v zemlji.

Na COP28 se pričakuje nove zaveze najbogatejših držav