S pomočjo distribucijskega sistema pijače koncerna Coca-Cola uživajo potrošniki v več kot 200 državah, na dan pa spijejo 1,7 milijarde enot. Foto: EPA
S pomočjo distribucijskega sistema pijače koncerna Coca-Cola uživajo potrošniki v več kot 200 državah, na dan pa spijejo 1,7 milijarde enot. Foto: EPA
Tovornjak
Znane so božično-novoletne reklame podjetja za to pijačo. Foto: EPA

Istoimensko podjetje bo z več prireditvami in ogromnim koncertom, ki ga bodo neposredno prenašali prek spleta, počastilo dan, ko je John Pemberton 8. maja leta 1886 predstavil izdelek, ki je z leti postal neločljivi del ameriške kulture. Prvo pijačo je prodal za pet centov, danes pa kokakolo prodajajo v več kot 200 državah, podjetje pa se je z njo (in drugimi proizvodi) prebilo med sto največjih koncernov na svetu.

Najbolje prodajana pijača
Še vedno ima največ odjemalcev navadna kokakola, imenovana tudi "regular coke", sledijo pa ji dietna kokakola in kola z različnimi okusi - po češnji, vaniliji, limoni, zelenem čaju ... Tu pa so potem seveda še fanta, sprite in powerade. Običajna kokakola ima po svetu kar 17-odstotni tržni delež, s čimer krepko pušča za seboj tudi največjega tekmeca, podjetje Pepsi.

Recept za to brezalkoholno pijačo je še vedno skrbno varovana skrivnost, ki ni prišla v javnost kljub generacijam, izvirni Pembertonov recept pa naj bi bil menda zastražen v kleti podjetja iz Atlante. Nič čudnega, saj je Pemberton s kokakolo postal pravi primer uresničenja "ameriškega sna" - in iz pomivalca posode se je spremenil v milijonarja. Pemberton sicer ni bil "trčeni profesor", ki je v svojem laboratoriju po natančnem postopku zvaril "čarobni napoj", ampak je bila kokakola tipičen proizvod "zlate dobe šarlatanstva" konec 19. stoletja, ko so mnogi zdravniki skušali z različnimi nenavadnimi zvarki zdraviti bolečine in bolezni. Kokakola naj bi tako pomagala pri glavobolu in utrujenosti.

Posel cveti
Sprva mu posel ni stekel, po srečanju s podjetnikom Aso Chandlerjem pa sta dobila idejo, da bi "zdravilo" spremenila v osvežujočo brezalkoholno pijačo in ga začela množično proizvajati. Drugo je zgodovina - kokakola je v le nekaj letih osvojila Američane. V Evropo je prvič prišla šele leta 1919, ko se je najprej znašla na policah francoskih trgovin.

A kokakola ni postala le poslovni uspeh, ampak tudi kulturni fenomen, ki tak ostaja ne glede na opozorila strokovnjakov o izredno visoki vsebnosti sladkorja, ki predvsem pri otrocih spodbuja čezmerno težo. Podjetje Coca-Cola je lani ustvarilo 11,8 milijarde dolarjev čistega dobička, kar je 73 odstotkov več kot leta 2009. Prihodek se je v primerjavi z letom poprej lani povečal za 13 odstotkov, na 35,1 milijarde dolarjev.