Stanje pred manevrom, med katerim avtomobil brez ESC-ja lahko zlahka zanese. Foto: eSafety Aware
Stanje pred manevrom, med katerim avtomobil brez ESC-ja lahko zlahka zanese. Foto: eSafety Aware
Vožnja po poligonu
Vozniki imajo premalo izkušenj o izogibanju trčenju v nevarnih situacijah. Tudi v Sloveniji so na voljo posebni programi, s katerimi lahko vozniki bogatijo svoje veščine in ugotovijo prednosti elektronskih pomagal. Foto: eSafety Aware
Prometna nesreča
ESC pokaže svojo vrednost predvsem v slabših vremenskih razmerah, na mokrem in zasneženem cestišču. Še vedno pa lahko za varnost največ naredi vsak posamezni voznik. Foto: EPA

Kampanja, ki jo vodi Mednarodna avtomobilistična zveza (FIA) pod pokroviteljstvom Evropske komisije, opozarja voznike, naj pri nakupu novega avtomobila ob zunanjih okraskih več pozornosti namenijo tudi aktivni varnosti, ki jo pooseblja ESC.

Raziskave so namreč pokazale, da bi ESC, če bi bil vgrajen v vsa vozila, v 20 odstotkih preprečil nesreče z najhujšimi posledicami in tako na leto po Evropi rešil na tisoče življenj.

Pri vozilih z ESC-jem, ki je bil prvič predstavljen pred desetimi leti, elektronika na podlagi podatkov posebnih tipal v delčku sekunde samodejno zavre posamezno kolo vozila in tako prepreči, da bi vozilo začelo zanašati.

Razlike med državami ogromne
Raziskava v državah Evropske unije je pokazala zelo različne podatke o zavedanju pomena ESC-ja, ki marsikje ne da ni samo del standardne opreme, temveč niti kot dodatna oprema sploh ni na voljo za vgradnjo. Vse to kaže na veliko odgovornost prodajalcev in tudi proizvajalcev avtomobilov, saj se ravni vgrajene oz. ponujene varnostne opreme razlikujejo od države do države.

Na čelu seznama držav, v katerih je ESC tako rekoč standardna oprema novih avtomobilov, so Danska, Nemčija in Švedska, medtem ko temu pripomočku najmanj pozornosti posvečajo na Malti, Irskem in v Veliki Britaniji, še posebej v razredu superminijev in majhnih družinskih avtomobilov. Pri razliki v opremljenosti so celo takšne razlike, da je ESC v nekem modelu v neki državi na voljo kot standardna oprema, medtem ko ESC-ja v enakem avtomobilu v neki drugi državi ni mogoče kupiti niti kot dodatno opremo.

Do podatkov o Sloveniji na strani NCAP
Podatkov, kam na lestvico po zavedanju ESC-ja se uvrščamo slovenski kupci, sicer analiza raziskave ne navaja, a lahko kupci bodočih vozil stanje preverijo na spletni strani agencije NCAP, ki izdaja rezultate preizkusnih trčenj. Prav te dni spremenjena spletna stran obiskovalcem na razumljiv način ponuja obilico varnostnih podatkov o vozilih. Med drugim lahko kupec preveri tudi splošne podatke o razširjenosti posameznih tipov vozil z vgrajenim ESC-jem. Na prvi pogled izsledki za Slovenijo niso obetavni, saj se v večini primerov uvršča na rep lestvice po standardni vgradnji ESC-ja.

Kot primer navedimo v javnosti priljubljeni in glede na razred nič kaj poceni VW-jev model golf. Manj kot četrtina slovenskih kupcev ima v svojih novih golfih na voljo že standardno vgrajeni ESC, kar je poleg Estonije, Latvije in Litva najmanj med 25 državami EU-ja, vključenimi v bazo podatkov. V osmih državah, tudi na Portugalskem in v Španiji, ki glede prometne varnosti ne blestita, je ESC kupcem golfov na voljo kot standardna oprema, ne glede na raven druge opreme. Navedeno kaže, da so tako za prodajalce kot za kupce veliko pomembnejši od varnosti tostran Alp torej še vedno aluminijasta platišča s širokimi gumami, močni motorji in žlahtni materiali v notranjosti.

Andrej Leban