Kia na Slovaškem med prvimi zaganja proizvodnjo vozil. Foto: MMC RTVSLO
Kia na Slovaškem med prvimi zaganja proizvodnjo vozil. Foto: MMC RTVSLO

Avtomobilske tovarne v Evropi so zaustavljene. Proizvodnja avtomobilov miruje. Kljub temu se nakazujejo možnosti, da ne bo več dolgo tako. V nekaterih državah so ostre mere izolacije že obrodile sadove. Število okužb se tako v Nemčiji ne povečuje, enako je v Avstriji.

Na Slovaškem, kjer proizvedejo največ avtomobilov na število prebivalcev na svetu, kjer imajo svoje tovarne Jaguar Land Rover, Kia, PSA in koncern Volkswagen, ne poročajo o velikem številu okužb, zato nameravajo pri Kii v Žilini že na začetku prihodnjega tedna proizvajati ceede in sportage. Drugače je v Italiji, Španiji in Franciji, ki so med najbolj prizadetimi evropskimi državami zaradi virusa covid-19, v katerih imajo avtomobilski proizvajalci velike tovarne.

V Franciji še v veljavi stroga karantena
Tanja Mohorič, direktorica SRIP ACS+, strateško razvojno inovacijsko partnerstvo na področju mobilnosti je za Avtomobilnost komentirala možnost proizvodnje avtomobilov v Franciji, z njihovimi načrti pa je povezan tudi vnovičen zagon tovarne Revoz v Novem mestu: "O načrtih francoske avtomobilske industrije smo dobili informacije tudi prek veleposlaništva v Parizu. Za zdaj velja, da bo stroga karantena pri njih veljavi do 15. 4. V Franciji razmišljajo, da bi po tem datumu spremenili način dela, omejili določene regije in oblikovali manj rizične starostne skupine delavcev ter tako postopno zaganjali proizvodnjo."

Po besedah sogovornice sta PSA in Renault zainteresirana za čimprejšnji zagon, a bo izvedba tega odvisna tudi od dogovorov s sindikati, ki temu v tem trenutku niso popolnoma naklonjeni. Verjetno se bo odpiral obrat za obratom in vselej v dogovoru s sindikati. Prav tako je pomembno dodati, daj je francoski gospodarski minister Bruno le Maire pred kratkim izpostavil, da bo pri oživljanju proizvodnje v posameznih sektorjih potrebna dobra koordinacija med državami ter pri tem izpostavil prav avtomobilsko industrijo in s tem pozval k skupnemu pristopu proizvajalcev Nemčije, Španije in Italije.

Avtomobilske tovarne po Evropi mirujejo, drugače naj bi bilo po velikonočnih praznikih. Foto: MMC RTVSLO
Avtomobilske tovarne po Evropi mirujejo, drugače naj bi bilo po velikonočnih praznikih. Foto: MMC RTVSLO

Spodbudne informacije iz Nemčije
Po informacijah Mohoričeve spodbudne informacije prihajajo iz Nemčije, kjer se že ozirajo v čas, ko bo krize konec. "Telefonski pogovor med kanclerko Angelo Merkel, predsednico združenja nemških proizvajalcev VDA Hildegard Müller, predsedniki uprav avtomobilskih proizvajalcev VW, Daimler in BMW ter nemškega finančnega in gospodarskega ministra, je bil očitno izčrpen. Predsedniki uprav nemških avtomobilskih proizvajalcev so kanclerki sporočili, da so svoje proizvodnje ustavili na lastno pobudo, in sicer zaradi ozkih grl v dobaviteljskih verigah kot tudi zaradi očitnih zdravstveno-preventivnih vzrokov."

Njihovi dobavitelji, VW jih ima v Italiji preko 800 v Španiji pa preko 1000, so morali zapreti tovarne, s tem pa se je prekinilo delo tudi v Nemčiji. Za zdaj upajo na ponoven zagon proizvodnih obratov po velikonočnih počitnicah, te se končajo 20. aprila, a seveda le pod pogojem, da se ponovno odprejo vrata prodajnih salonov in da steče delo v dobaviteljski verigi obratov v Italiji in Španiji. "Predsedniki uprav nemških avtomobilskih proizvajalcev stremijo k scenariju, da produkcijske dobaviteljske enote ponovno poženejo skupaj z nemškimi oziroma evropskimi produkcijskimi enotami nemških avtomobilskih proizvajalcev. Zato je treba rešitev uskladiti na evropski ravni. Predsedniki uprav nemških avtomobilskih proizvajalcev so prav tako napovedali, da bodo morali delavci pri ponovnem zagonu nemških in evropskih produkcijskih enot obvezno nositi zaščitne maske, ki jih bodo avtomobilski koncerni proizvajalci sami. Kanclerka pa jim je zagotovila, da bo vlada tudi v prihodnje zagotavljala subvencije zaposlenim za čas čakanja," dodaja direktorica SRIP ACS+.

Tanja Mohorič, direktorica SRIP ACS+, strateško razvojno inovacijsko partnerstvo na področju mobilnosti je za Avtomobilnost komentirala možnost proizvodnje avtomobilov v Evropi. Foto: MMC RTV SLO/Osebni arhiv
Tanja Mohorič, direktorica SRIP ACS+, strateško razvojno inovacijsko partnerstvo na področju mobilnosti je za Avtomobilnost komentirala možnost proizvodnje avtomobilov v Evropi. Foto: MMC RTV SLO/Osebni arhiv

Prodaja na Kitajskem narašča
Zgled je lahko Kitajska, kjer proizvodnja vozil že nekaj časa poteka v polnem obsegu, tudi prodaja narašča in je že presegla 50 odstotkov prodaje pred epidemijo. Pri kitajskem Geelyju so kar v spletnem blogu pojasnili, kako so se lotili dela. Zelo skrbno spremljajo zdravje zaposlenih, neprestano razkužujejo prostore. Da bi zaposleni prišli na svoje delovno mesto, morajo skozi šotor, v katerem je bila postavljena posebna kamera za pregled telesne temperature. Kontrolorji na zaslonu spremljajo toplotno karto vsakega posameznika. Telesno temperaturo zaposlenih preverjajo tudi na delovnem mestu. Kontrolorji zaposlene nadzirajo s posebnimi monitorji, ki so zasnovani tako, da zaznajo razliko med vročino in znojenjem. Stekleničke z razkužili so postavljene na vhodu in po celotni zgradbi. V dvigalo lahko hkrati vstopi omejeno število oseb. Vsa dvigala so opremljena z razkužili in robčki. Vsi zaposleni dobijo vsakih osem ur nove obrazne maske, ki morajo ves čas pokrivati usta in nos.

Foto: EPA/Avtomobilnost
Foto: EPA/Avtomobilnost

Ukrepov je še veliko več, zato nas je zanimalo, ali si lahko evropska avtomobilska industrija in z njo povezana dobaviteljska veriga pomaga z izkušnjami na Kitajskem? "Seveda gre za zelo drugačno okolje, a situacijo spremljamo ves čas. Ker vse k nam prihaja z zamikom, smo za to zdaj zelo pozorni tudi na ukrepe, ki jih na Kitajskem uvajajo za učinkovit ponovni zagon. Situacija je res izjemna, saj je prišlo do nenadne zaustavitve. Kot lahko vidimo, proizvajalci zelo aktivno podpirajo dobavitelje, s katerimi so v stalni komunikaciji." To je po besedah sogovornice izjemno pomembno, saj se s tem zmanjšuje negotovost, ki je že tako in tako zelo velika in kot taka sila neugodna.

Podjetja so najprej sistematično porabila vse že dobavljene zaloge, nove pošiljke dobavljajo zelo premišljeno. Kot kaže zdaj, bodo proizvajalci originalnih sestavnih delov dobili največ naročil za dele vozil, ki gredo najbolj v prodajo. "Zdi se, da se na Kitajskem nekoliko spreminja tudi dinamika znotraj verige dobaviteljev. Točno, kako se spreminja, bomo še videli, a nedvomno lahko rečemo, da je tudi za evropsko avtomobilsko in dobaviteljsko verigo nujna tekoča in hitra izmenjava informacij. To je osnova, še posebej v tako logistično proizvodnem in tehnološko zahtevnem okolju, kot je avtomobilska industrija," zaključuje Mohoričeva.

Ste zamudili zadnjo oddajo Avtomobilnost? Ogledate si jo lahko tukaj.