Inženirji opozarjajo, da je izdelovanje medicinske opreme povsem nekaj drugega kot izdelava avtomobilov. Če gre kaj narobe, pacient umre. Foto: EPA
Inženirji opozarjajo, da je izdelovanje medicinske opreme povsem nekaj drugega kot izdelava avtomobilov. Če gre kaj narobe, pacient umre. Foto: EPA

Zdravstvena kriza ob širitvi koronavirusa se v Evropi poglablja iz dneva v dan, s tem pa nastaja vse večja potreba po nekaterih medicinskih tehnoloških izdelkih. Predvsem "umetnih pljučih" oziroma respiratorjih, ki jih v strahu pred "poplavo bolnikov" okuženih s koronavirusom primanjkuje praktično povsod po Evropi in ZDA.

Proizvajalci respiratorjev delajo na "visokih vrtljajih", a potreb vseh ne morejo zadostiti, zato so bili pripravljeni na pomoč vskočiti avtomobilski proizvajalci. Številni pravijo, da lahko namesto avtomobilov izdelujejo respiratorje. Strokovnjaki opozarjajo, da je treba biti pri tem zelo previden in realen.

Izdelava respiratorjev v nekaj tednih nerealna
"Ne morem zgolj izdelati respiratorjev na proizvodni liniji, kjer se izdelujejo avtomobili," je za nemški Automobilwoche dejal Jean Haeffs, direktor združenja za proizvodnjo in logistiko pri Združenju nemških inženirjev (VDI). Niklas Kuczaty, poslovodni direktor delovne skupine za medicinsko tehnologijo pri Združenju za strojništvo VDMA pa pravi: "Izdelava kompleksnejšega izdelka, kot je respirator, se mi ne zdi realno – vsaj ne v naslednjih nekaj tednih ali mesecih."

Ena od težav, ki sta jo izpostavila oba strokovnjaka, so visoke zahteve glede varnosti medicinske tehnologije. Še posebej pri izdelkih, kot je respirator. "Govorimo o tem, da bi lahko, če naprava ne bo delovala 100-odstotno, bolnik umrl," pravi Kuczaty.

Volswagen bi izkoristil 125 3D-tiskalnikov, ki bi se utegnili izkazati v veliko pomoč pri izdelavi respiratorjev. Foto: BoBo
Volswagen bi izkoristil 125 3D-tiskalnikov, ki bi se utegnili izkazati v veliko pomoč pri izdelavi respiratorjev. Foto: BoBo

Pomembna je kakovost
Kot ovire našteva stroge in zapletene zahteve glede dokumentacije. Kuczaty pravi, da ne bo pomagalo, če bodo izdelali na tisoče respiratorjev, če kakovost in delovanje ne bosta ustrezna.
Kot je pojasnil Haeffs, je ključni dejavnik kompleksnost tovrstnih sistemov. Še posebej kadar je v proizvodnjo vključena tudi dobavna veriga in je za montažo potrebno posebno znanje.

Kljub naštetemu oba strokovnjaka vidita načine, kako lahko podjetja izven panoge pomagajo – vendar pa bi se morali osredotočiti na manj zapletene izdelke, kot so maske za obraz.

3D-tiskanje bi pomagalo
Kaj pa 3D-tiskanje kot rešitev? Avtomobilski proizvajalci so omenjali prav to možnost. Samo Volkswagen ima 125 visokotehnoloških 3D-tiskalnikov? Haeffs vidi možnost za proizvajalce podobnih izdelkov, če je material na primer enak ali zelo podoben in se dejansko razlikuje le v obliki, na primer izdelava zračnih filtrov.

Najboljša tehnologija za hitro proizvodnjo je 3D-tiskanje pravi Haeff in dodaja, da se mu to zdi smiselno le za zapolnitev proizvodnje proizvajalcev medicinske tehnologije. V primeru, da pride do zastoja v dobavni verigi. Vprašanje pa je, če bodo želela podjetja, ki proizvajajo medicinsko opremo zaupati svoje tehnologije in podatke o sistemih, da bi jih lahko proizvajali potencialni konkurenti.

Haeffs je opozoril tudi na higienske standarde, materiale, načrte, a priznal, da če bo pritisk velik, bodo tako s političnega kot družbenega vidika te ovire lahko tudi padle.

Ste zamudili zadnjo oddajo Avtomobilnost? Ogledate si jo lahko tukaj.