Park Moerenuma v Saporu, ki je odprt od leta 2005, osvojil pa je že več oblikovalskih nagrad, obiskovalcem ponuja igralno opremo, zunanja igrišča in objekte po zasnovi japonsko-ameriškega umetnika Isamuja Nogučija. Foto: Cankarjev dom
Park Moerenuma v Saporu, ki je odprt od leta 2005, osvojil pa je že več oblikovalskih nagrad, obiskovalcem ponuja igralno opremo, zunanja igrišča in objekte po zasnovi japonsko-ameriškega umetnika Isamuja Nogučija. Foto: Cankarjev dom

V Veliki sprejemni dvorani Cankarjevega doma bodo danes odprli potujočo razstavo Grajeno okolje: Alternativni vodnik po Japonskem. Postavitev prek fotografij, besedil in videoposnetkov predstavi 80 stavb, gradbenih projektov in krajin. Časovno zajema obdobje od poznega 19. stoletja do danes, geografsko pa vključuje vsaj eno prvino vsake od 47 japonskih prefektur.

Postaja v pristaniškem mestu Onagava, katere del je tudi  javno kopališče v zgornjem nadstropju. Mesto je bilo hudo poškodovano v cunamiju leta 2011, odprtje prenovljene postaje štiri leta pozneje pa je bilo simbolični pokazatelj regeneracije. Foto: Cankarjev dom
Postaja v pristaniškem mestu Onagava, katere del je tudi javno kopališče v zgornjem nadstropju. Mesto je bilo hudo poškodovano v cunamiju leta 2011, odprtje prenovljene postaje štiri leta pozneje pa je bilo simbolični pokazatelj regeneracije. Foto: Cankarjev dom

Za zasnovo razstave so zaslužni trije kustosi: arhitekturni zgodovinar Šunsuke Kurakata, oblikovalec krajine Satoši Hačima in umetnostni kustos Kendžiro Kosaka; razstavo so oblikovali z namenom zagotavljanja globljega razumevanja japonske zgodovine, okolja in kulture.

Kurakata je o sodobnih stavbah zapisal: "Zakaj sodobne zgradbe? Razkrivajo širšo paleto človeškega potenciala kot stavbe prejšnjih zgodovinskih obdobij. Šele ob vstopu v moderno dobo so ljudje začeli zavestno razmišljati o tem, kaj notranjost ločuje od zunanjosti. Prav tako je funkcionalna kakovost zgradb, ki vpliva tako na njihovo notranjščino kot zunanjščino, postala neločljivo povezana s človeškim posegom."

Hačima je o regionalnem razumevanju, utemeljenem v izkušanju infrastrukture, zapisal: "Eno od splošnih pravil pri opazovanju krajine je, da k njej pristopimo s širšega vidika kot dela celostne geografije Japonske. S tem se zavemo, da gre za deželo številnih gora, z obiljem blago valovite pokrajine, ki se čez dolgo otočje razteza od severa proti jugu, da ima večina območij milo, vlažno podnebje s spreminjajočimi se letnimi časi. Še pomembnejše je, da pogosto utrpi naravne nesreče, različne ujme, kot so potresi, vulkanski izbruhi, cunamiji, tajfuni, hudi nalivi, močno sneženje, poplave in plazovi. Drugače rečeno, Japonska se kot država nikoli ne bi uspešno razvila brez umetne melioracije in intenzivnega izkoristka omejene danosti ravnin, na katerih lahko nastanejo mesta, ter spoprijemanja s stalno nevarnostjo naravnih nesreč."

Javno kopališče v zgornjem nadstropju železniške postaje v Onagavi. Foto: Cankarjev dom
Javno kopališče v zgornjem nadstropju železniške postaje v Onagavi. Foto: Cankarjev dom

Hosaka pa se je posvetil pomenu grajenega okolja v turizmu 21. stoletja. "Grajena okolja so prostori, ki nastanejo, ko določene poseljene kraje obravnavamo kohezivno tako v smislu časa kot prostora. Naj povem natančneje: časovni razpon lahko obsega od enega do desetih ali celo stotih let. Prostor lahko zajema hišo, zgradbo, park ali polje. V okviru grajenega okolja se ta 'priročnik' osredotoča na prostore, globoko povezane z Japonsko kot narodom in njegovim ozemljem," so njegove besede navedli v CD-ju.

Sistem mostov, ki povezujejo otoka Honšu in Šikoku; dokončani so bili v osemdesetih in devetdesetih letih prejšnjega stoletja. Foto: Takuya Omura
Sistem mostov, ki povezujejo otoka Honšu in Šikoku; dokončani so bili v osemdesetih in devetdesetih letih prejšnjega stoletja. Foto: Takuya Omura

Potujočo razstavo Japonske fundacije v CD-ju pripravljajo v sodelovanju z japonskim veleposlaništvom ter Centrom arhitekture Slovenije. Japonska fundacija je bila ustanovljena leta 1972 z namenom spodbujanja mednarodnega razumevanja države skozi kulturno izmenjavo in v okviru svojih dejavnosti redno organizira potujoče razstave, ki gostujejo v tujini.

Sezona, posvečena trajnostnemu razvoju in okolju
Z vidika tega, kako naravni pojavi in geografske razmere vplivajo na zasnovo in oblikovanje arhitekture in prostora, se razstava vsebinsko umešča v program CD-ja kot napovednik osrednje razstave v sezoni 2022/23 – velike naravoslovne razstave V vrtincu sprememb, ki jo pripravljajo v sodelovanju s Prirodoslovnim muzejem Slovenije in ki jo bodo odprli sredi novembra. Razstavljenim tematikam, nenehnemu spreminjanju narave in življenja, človekovemu vplivu na okolje ter trajnostnemu razvoju bodo v prihajajoči sezoni posvečene tudi druge vsebine in razstave, so še zapisali v Cankarjevem domu.