Uredništvo igranega programa se bo spomnilo tudi festivala Prix Europa, ki je potekal oktobra, in priljubljenega praznika Martinovo.

Jean-Baptiste Poquelin Molière je igro Žlahtni meščan napisal kot parodijo na ceremonije, ki jih je v časih Ludvika XIV. opravljalo plemstvo, in s tem nastavil ogledalo takratni družbi, česar pa kralj ni dojel kot žalitev, ampak se je ob predstavi baje nadvse zabaval. Foto: Wikipedia
Jean-Baptiste Poquelin Molière je igro Žlahtni meščan napisal kot parodijo na ceremonije, ki jih je v časih Ludvika XIV. opravljalo plemstvo, in s tem nastavil ogledalo takratni družbi, česar pa kralj ni dojel kot žalitev, ampak se je ob predstavi baje nadvse zabaval. Foto: Wikipedia

Radijska igra: turški obred in konec serije o zgodovini radijske igre
V četrtek bo ob 22.05 na programu Ars na sporedu premiera radijske igre Žlahtni meščan v režiji Alena Jelena. Delo svetovne klasike je napisal francoski klasicistični dramatik in pisatelj Jean-Baptiste Poquelin Molière, komedijo pa je za radio priredila dramaturginja in kritičarka Evelin Bizjak. Zanimiv je že sam nastanek besedila, za katero je dramatik dobil naročilo z dvora Ludvika XIV. z začrtano temo "turški obred" – Molière je napisal parodijo na ceremonije, ki jih je v Ludvikovih časih opravljalo plemstvo, in s tem nastavil ogledalo takratni družbi, česar pa kralj ni dojel kot žalitev, ampak se je ob predstavi baje nadvse zabaval. Satirično besedilo o častihlepnem in brezkompromisnem meščanskem povzpetniku Jourdainu (interpretiral ga je Primož Pirnat), ki želi doseči svojo žlahtnost hitro in brez truda – vendar z nekaj naučenimi frazami in načičkanimi oblačili –, pa prirejevalka Evelin Bizjak v luči današnjega časa dominacije potrošnje bere tudi kot besedilo o razdrobljenem posamezniku, ki indice za oblikovanje svoje identitete išče v svetu hiperprodukcije videzov.

Radijsko komedijo, polno za klasicizem bleščečih zapletov, so poleg Primoža Pirnata interpretirali igralke in igralci Iva Kranjc Bagola, Polona Juh, Uroš Smolej, Jernej Gašperin, Marko Mandić, Gregor Gruden, Nejc Cijan Garlatti, Boris Ostan in Saša Mihelčič. Dramaturginja radijske igre je Vilma Štritof, glasbena oblikovalka Darja Hlavka Godina, tonska mojstrica pa Sonja Strenar.

Sorodna novica Začelo se je z igranjem v živo: Serija o zgodovini radijske igre v šestih delih

V ponedeljek se bo sklenilo popotovanje po zgodovini slovenske radijske igre, s katerim Uredništvo igranega programa praznuje šestdesetletnico programa Ars in petindevetdesetletnico slovenske radijske igre. Ob 22.05 bo na programu Ars na sporedu zadnji del dokumentarno-igrane serije v šestih delih, v kateri je avtor in režiser Peter Zobec z dokumenti in pričevanji segel od samih začetkov radijske igre leta 1928 prek druge svetovne vojne in posebnosti povojnega radia do sodobnih ustvarjalcev radijske igre, ki bodo v ospredju v šestem delu serije. Pri tem pa ne gre le za paleto osebnosti, temveč bo zadnja oddaja sklenila cikel s podobo zgodovine, sestavljene iz drobcev spomina.

Radijska igra

Vse radijske igre lahko najdete v podkastu Radijska igra na portalu RTV 356.

Radijska igra je bila med letoma 1960 in 1980 odmevna umetniška zvrst, o čemer pričajo tudi številne nagrade na domačih in tujih festivalih ter nagrade Prešernovega sklada vrsti radijskih umetnikov (prejeli so jo Rosanda Sajko, Metka Rojc, Aleš Jan, Sergij Verč, Mirč Kragelj, Prešernovo za življenjsko delo pa je prejel Fran Žižek). Kot zapiše dramaturginja Vilma Štritof, je bilo to zlato obdobje radijske igre, čas, ko je človek še utegnil prisluhniti sebi in svetu in ko je bila zato radijska igra priznana in slišana kot umetniška zvrst – danes se namreč trudi za pozornost poslušalcev, tako kot številni mediji v zasičeni medijski krajini. Vendar pa ustvarjalci radijske igre ostajajo optimistični: še zmeraj je slovenska radijska igra konkurenčna na mednarodnih festivalih te zvrsti, število poslušalcev na zahtevo in v podkastih pa radijsko igro uvršča med najbolj poslušane radijske vsebine. Poslušalke in poslušalci pa lahko tudi prejšnje dele dokumentarno-igrane serije – kot še toliko drugih vsebin – še vedno najdete v podkastu Radijska igra in na portalu RTV 365.

Na Prvem programu bo v torek ob 21.05 na sporedu radijska igra Zdenka Kodriča in Braneta Šalamona z naslovom Do konca. Avtorja problematiko zlorabe sodstva s strani oblastnika osvetljujeta z dveh časovnih perspektiv tako, da prepletata sodni proces proti tlačanu v 18. stoletju in vzporedno sodno preiskavo proti direktorju muzeja. Intriganten dramski zaplet, ki je žanrsko blizu detektivki, pa sugerira sporočilo, da kdor ima v roki oblast, samodejno kroji tudi pravico. Igro je na Radiu Maribor leta 1988 režiral Jože Valentič.

Saška Rakef, Bojana Šaljić Podešva: Morje

Kratka radijska igra: Morje in Martinovo
V sredo bo v terminu kratke radijske igre na sporedu posebna izkustvena radijska opera Morje v zasnovi in režiji Saške Rakef. Delo k raziskovanju brezmejnih skrivnosti morja vabi ne le najmlajše poslušalce, temveč tudi starše, stare starše in vse radovedne odrasle. Režiserka je o delu povedala: "Zvočno uglaševanje, skupno vokaliziranje ali t. i. 'komunikativna muzikalnost' je pomemben del stika in komunikacije med dojenčkom in odraslim. Glasbeno delo je zato zasnovano tako, da ju povabi, da skupaj osluškujeta zgodbi o morju, ki je izgubilo svojo pesem, da poiščeta skrivnosti – drobne glasbene kompozicije – ter jih med poslušanjem aktivno soustvarjata z glasom. Da zapojeta skupaj z morjem." Radijska opera je nastala v koprodukciji z Lutkovnim gledališčem Ljubljana v okviru projekta B-AIR, bila pa je ena izmed šestnajstih letošnjih nominirank v glasbeni kategoriji Prix Europa, osrednjega evropskega festivala avdiovizualne umetnosti, ki se je odvijal konec oktobra v Berlinu.

V soboto bo na sporedu igra Karmenka z našega štanta, katere avtor je Feri Lainšček. Foto: BoBo
V soboto bo na sporedu igra Karmenka z našega štanta, katere avtor je Feri Lainšček. Foto: BoBo

Na sobotni dan in dolgo v noč, ko se mošt spremeni v vino in se marsikje po Sloveniji odvijajo tradicionalna martinovanja, se bodo tudi poslušalke in poslušalci kratke radijske igre na Prvem programu preselili na radoživo sejemsko zabavo. V igri Ferija Lainščka Karmenka z našega štanta se v živahnem okolju srečata mlado dekle Karmenka (Saša Mihelčič) in pesnik (Uroš Smolej) – z njunim srečanjem pa med seboj trčita tudi miselnost množice in od te tako zelo drugačen umetnikov pogled na življenje. Igra v režiji Aleša Jana bo na Prvem programu na sporedu ob 22.40.

Radijska igra za otroke: Kratkočasno čakanje pri zdravniku
Nedeljska radijska igra za otroke ima zelo zapleteno in nenavadno ime: Otorinolaringologitis je napisal slovenski avtor Marjan Marinc, ki je igro tudi režiral. Dogajanje je postavljeno v zdravniško čakalnico, kjer pacientke in pacienti čakajo otorinolaringologa – zdravnika za ušesa, nos in grlo. Ker pa zdravnika kar ni in ni na spregled, v čakalnici hitro zavlada dolgčas. Pisana druščina čakajočih se ga odloči pregnati in svoje čakanje spremeniti v zabavno kratkočasje. Kako pa? To boste izvedeli v nedeljo ob 8.05, če prisluhnete Prvemu programu Radia Slovenija.

Poslušalke in poslušalci lahko predvajanim radijskim igram prisluhnejo tudi v podkastih radijske igre na spletnih straneh Prvega in Arsa ter na portalu RTV 365.

Spored radijskih iger med 6. in 12. novembrom 2023

Ponedeljek, 6. november
Radijska igra 22.05 (Ars) – Peter Zobec: Zgodovina radijske igre na Slovenskem, 6. del: Sodobni ustvarjalci slovenske radijske igre

Torek, 7. november
Radijska igra 21.05 (Prvi) – Zdenko Kodrič, Brane Šalamon: Do konca

Sreda, 8. november
Kratka radijska igra 13.05 (Ars) – Saška Rakef: Morje

Četrtek, 9. november
Radijska igra 22.05 (Ars) – Jean Baptiste Poquelin Molière: Žlahtni meščan (premiera)

Sobota, 11. november
Kratka radijska igra 22.40 (Prvi) – Feri Lainšček: Karmenka z našega štanta

Nedelja, 12. november
Radijska igra za otroke 08.05 (Prvi) – Marjan Marinc: Otorinolaringologitis