Nove nagrade, ki jih je ustanovila Kolektivna organizacija Aipa, ki ščiti avtorska avdiovizualna (AV) dela ter zbira nadomestila za producente, igralce in avtorje AV-del, bo drevi podelila prvikrat.

Kolektivna organizacija Aipa je leta 2010 ustanovljena organizacija, glavni cilj in dejavnost katere sta kolektivno uveljavljanje in zaščita pravic avtorjev, izvajalcev in producentov avdiovizualnih del. Foto: BoBo
Kolektivna organizacija Aipa je leta 2010 ustanovljena organizacija, glavni cilj in dejavnost katere sta kolektivno uveljavljanje in zaščita pravic avtorjev, izvajalcev in producentov avdiovizualnih del. Foto: BoBo

Nagrade v treh kategorijah so ustanovili na pobudo režiserja Metoda Pevca. Po njegovih besedah del nagrad sledi načelu kvantitete, torej priljubljenosti oziroma gledanosti, del pa kakovosti. O kakovosti stvaritev je odločala žirija, ki so jo sestavljali kolumnist Leon Magdalenc (predsednik), publicistka Jedrt Jež Furlan, likovna umetnica Zora Stančič in arhitekt Boštjan Vuga.

Sorodna novica Leto okroglih obletnic Emila Filipčiča, ki je samostojnost Slovenije razglasil že leta 1972

Rojstvo nagrad iz skorajšnjega zavrtja delovanja kinodvoran
Kot je povedal Magdalenc, so imeli pri odločanju o igralskih nagradah lažjo nalogo kot pri nagradi za avtorsko drznost in ustvarjalno izvirnost butnskala, poimenovani po kultnem filmu Francija Slaka po scenariju Emila Filipčiča iz leta 1985, kjer so morali opraviti tudi selektivno vlogo. S 35 strani dolgega seznama oddaj, ki jim ga je posredovala Aipa, so najprej izbrali šest, iz tega pa končne tri nagrajence.

Sorodna novica Butnskala je po 35 letih končno dobila "dejanski" scenarij

Aipa je ustanovila te nove nagrade, potem ko je koronakriza skoraj zavrla delovanje kinodvoran, že predtem pa niso več izbirali viktorjev, ki so se tudi nanašali na AV-industrijo. Gledanost domačih filmov so pred krizo nagrajevali z zlatimi rolami, ki so se po Pevčevih besedah prijele in marsikateremu filmu prinesle še večjo gledanost, vendar pa ambicija novih nagrad ni nadomestiti katere od teh. Obenem po njegovih besedah ni izključeno, da bi se v prihodnosti povezali s kakšno medijsko hišo.

Ljudje najraje gledajo komedije, ljubezenske filme in drame
Direktor Aipe Gregor Štibernik je povedal, da se jim je zdelo škoda, da podatkov o gledanosti, ki jih meri podjetje AGB Nielsen, ne bi uporabili še kako drugače. Pokazali so namreč, da je med 50 najbolj gledanimi filmi in nadaljevankami kar deset slovenskih, med petimi najbolje gledanimi so tri, slovensko AV-delo pa je tudi na samem vrhu.

Po njegovih besedah gre za spodbudne podatke, zajamejo pa povprečno šest ali sedem programov letno. "Mogoče imamo kdaj občutek, da prevladuje ameriška produkcija, podatki v najbolj gledani špici pa kažejo, da je ameriške produkcije 50 odstotkov, da slovenska zaseda 20 odstotkov, 30 odstotkov pa je evropske in druge produkcije," je izpostavil Štibernik. Žanrsko gledano, prevladujejo komedije, ljubezenski filmi in drame.

Podeljene nagrade Orion