Adrijan Praznik: The End, 2019. Foto: Adrijan Praznik (foto: Klemen Ilovar)
Adrijan Praznik: The End, 2019. Foto: Adrijan Praznik (foto: Klemen Ilovar)

Novo razstavo Poskus postavitve, na kateri svojo serijo del Čista špekulacija (Pure Speculation) predstavlja ljubljanski umetnik Adrijan Praznik, si lahko v Galeriji Alkatraz na Metelkovi ogledate do 28. maja (v skladu z epidemiološkimi omejitvami smeta v galerijo po dva obiskovalca naenkrat).

Praznik se s Poskusom postavitve približuje vprašanju, ki ga sam formulira z besedami: "Kaj določi umetniško delo v današnjih političnih, ekonomskih in tehnoloških parametrih?" Tema, ki mu je blizu že od nekdaj, se navezuje na odnos med človekom in tehnologijo in načenja problematiko ustvarjanja oz. produciranja umetnin v 21. stoletju. Sliko umetnik sicer ohrani kot izhodišče za svoje ustvarjanje, vendar pa poudarek z umetniškega dela – ne brez humorja – preusmeri na okvirje, podstavke, reprodukcije: na vse, kar umetniška dela obdaja. "Danes so bolj kot dejansko delo pomembni sistemi, ki določeno umetnino prepoznajo kot umetniško in jo nato nadalje umeščajo, promovirajo," ugotavlja Praznik.

Izvirnost v svetu množičnih podob
Enako pomembno je zanj vprašanje avtorstva oz. izvirnosti dela. "Postopki, kot so apropriacija, kolažiranje in medijsko prenašanje podob, so korenito spremenili pojmovanje umetnosti v 20. stoletju. Navsezadnje že samo orodje, kot npr. čopič, določi končno podobo umetniškega dela," ugotavlja. "Danes pa smo še korak dlje, saj programi in njihova pametna orodja, ki jih ustvarjajo podjetja in/ali kolektivi, sooblikujejo videz in možnosti prezentacije del. Čeprav je avtorstvo na videz jasno (pod delo je podpisan umetnik), je pojmovanje avtorstva veliko bolj arbitrarno in večplastno, kot se to na prvi pogled zdi." Zastavlja se vprašanje, ali je sploh mogoče ustvariti radikalno originalno umetniško delo oz. posedovati izviren pogled, če nanj vplivajo milijoni podob, s katerimi smo v stiku vsak dan.

Adrijan Praznik (1988) je diplomiral iz slikarstva na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, nato pa izobraževanje nadaljeval na Šoli za kuratorske prakse in kritiško pisanje – Svet umetnosti. Leta 2013 je prejel nagrado ALUO-ja za posebne umetniške dosežke, v letih 2015 in 2019 pa delovno štipendijo Ministrstva za kulturo RS, namenjeno obetavnim umetnikom. Svoja dela je predstavil na številnih skupinskih in samostojnih razstavah doma in v tujini; letu 2020 mu je bil dodeljen atelje v prostorih Švicarije v Ljubljani.