Ture avanture
Turistične ladjice so svoja zveneča imena dobile po vsem mogočem. Nekatere kar po reki, po kateri plujejo, druge po tistih, ki jih krmarijo, spet tretje po otrocih lastnikov ali živalih, ki jim Ljubljanica predstavlja življenjski prostor. Foto: Goran Jakovac
Ladjice plujejo skozi središče mesta, zato plovba z njimi omogoča zanimiv ogled vseh turistično zanimivih točk v Ljubljani. Foto: Goran Jakovac
Velika priljubljenost takšne turistične vožnje pa za seboj vleče tudi vedno več ladjic, ki so v Ljubljanici našle svoj dom. Foto: Goran Jakovac
Ljubljana je zares zelena prestolnica. Foto: Goran Jakovac
       Konkurenca je tista, ki posel žene naprej.       
 Tomo Zupančič
"Streha" je ključnega pomena. Foto: Goran Jakovac
       V nasprotju z nekaterimi drugimi ponudniki mi plujemo v petek in svetek ...       
 Tomo Zupančič
Tako imenovane "romantične vožnje" so med Slovenci zelo priljubljene. Foto: Goran Jakovac
Leta 1660 se je na reki odvila slavnostna povorka v čast cesarju Leopoldu I. Foto: Goran Jakovac

Dodaj v

Številne turistične ladjice na Ljubljanici: Ali je rečnih kapitanov preveč?

Ali lahko zelena Ljubljanica prenese neomejeno število ponudnikov ladijskih storitev?
15. maj 2018 ob 06:51
Ljubljana - MMC RTV SLO

Ljubljanica je hladna, a prijazna reka, njen umirjeni tok pa nemoteno plovbo omogoča številnim turističnim barčicam. Pred poletno turistično sezono so priprave rečnih kapitanov na obilje turistov, ki si mesto želijo ogledati iz žabje perspektive, že v polnem teku ...

Vožnja po Ljubljanici je mogoča vse dni v letu, saj je "reka zelenka" ena izmed redkih srečnic, ki nikoli ne zamrznejo. Pestro turistično vožnjo, ki je tujcem in domačinom še posebej zanimiva zato, ker vodi skozi samo srce mesta, pa pogosto spremlja tudi vodičeva pripoved o mestni zgodovini in arhitekturi. A velika turistična priljubljenost za seboj ne potegne le obilnega zaslužka pridnih kapitanov, temveč tudi rast konkurence med ponudniki tovrstnih storitev.

Poti, ki ne gredo iz mode ...
Poti voženj s turističnimi barčicami se od ponudnika do ponudnika razlikujejo, pa tudi sami ponudniki pot pogosto prilagodijo željam in zanimanjem obiskovalcev. Še vedno pa je najbolj priljubljena pot, ki se začne v pristanu pri Zlati ribici, se nadaljuje do Špice, kjer ladjica zamenja smer svoje plovbe, nato pa zapluje do Zmajskega mostu, od koder se vrne na začetno mesto.

Velika priljubljenost turističnih voženj pomeni tudi vedno več ladjic, ki so v Ljubljanici našle svoj varni pristan. Po njeni strugi jih, največ v turistične namene, plove že več deset, številke pa se bodo (po pričakovanjih ponudnikov) z leti še bistveno zvišale.

V vpisnik čolnov upravne enote Ljubljana je za zdaj vpisanih 27 plovil na motorni pogon za javni prevoz oseb po reki Ljubljanici.

Kako stabilizirati rast ponudnikov?
Seveda pa je vsak naraven vir omejen - v Klubu rečnih kapitanov so zato verjeli, da bo pristanišče, ki so ga pred nekaj leti postavili v Grubarjevem prekopu, omejilo nenadzorovano rast ponudnikov voženj s turističnimi ladjicami na Ljubljanici. "Verjeli smo, da bo število priveznih mest nekakšen lakmusov papir, kritična točna, kjer bi se ta rast stabilizirala," pojasnjuje Tomo Zupančič, upravitelj barčic Ladjica in rečni kapitan, ki dodaja, da je s pristaniščem lokalna skupnost dobila škarje in platno za regulacijo rasti ponudnikov. A število ponudnikov še vedno raste, Zupančič pa poudarja, da v tem pogledu dejavnosti, vodene na občini, niso dale želenih rezultatov.

V letu 2015 je Mestna občina Ljubljana namreč izdala 16 dovoljenj za privez v pristanišču in uporabo vstopno izstopnih mest, tudi leta 2016 16 dovoljenj, lani pa 18 dovoljenj.

Vožnje za neznanega gosta - začetek vzpona ladjic
Vožnja s turističnimi ladjicami se je skozi leta močno spreminjala, še pripoveduje Zupančič, ki je obiskovalcem slovenske prestolnice prvi ponudil ladijske vožnje za neznanega gosta. "Bili smo prvi, ki smo se postavili v središče mesta in čakali na ljudi, ki bi se z ladjico želeli peljati po naprej objavljenem urniku. Prej je bila vožnja z ladjico veliko bolj ekskluzivna - navadno so ladjico najele zaključene družbe, mimoidočim pa tak ogled mesta ni bil dostopen. Svež pristop je zahteval tudi druge ukrepe - ladjice je bilo treba registrirati, na upravni enoti vzpostaviti register vozil in, najpomembneje, še posebej zaščititi potnike."

Ponudba vožnje za neznanega gosta oziroma za gosta, ki se je za vožnjo odločil na kraju samem pa se ni uveljavila kar čez noč. "Celotna zadeva je bila "pod streho" leta 2004, našemu zgledu pa so leta 2008 in 2009 začeli slediti tudi drugi. Zdaj je večina ponujenih plovb namenjenih neznanemu kupcu," je za MMC povedal Zupančič.

Ali je konkurenca za manjše ponudnike lahko usodna? Je ponudnikov preveč?
Z novim dognanjem se je kmalu začela stopnjevati in povečevati tudi konkurenca med ponudniki vožnje s turističnimi ladjicami, ki na prvi pogled posel vsakega posameznega kapitana močno ogroža.

Vendar se Zupančič s tem ne strinja: "Mi nimamo proti konkurenci nič - konkurenca je tista, ki posel žene naprej. Zato se nam konkurenčnost med ponudniki zdi koristna. Mislim, da tudi manjši ponudniki niso zaradi tega nič na slabšem, nasprotno - pri "one man bandu" se stroški drugače porazdelijo in celo minimalizirajo, zato je uspešnost manjšega posla lahko celo večja kot uspešnost večjega, torej takega, ki obvladuje več kot eno ladjico."

Ali je obdobje pred poletno turistično sezono za ponudnike še posebej stresno?
Zupančič pravi, da poletna turistična sezona in obdobje pred poletno turistično sezono za ponudnike ne predstavljata posebej velikega stresa, saj je število turistov višje iz leta v leto, obisk pa se med letnimi časi ne razlikuje več tako zelo kot nekoč. Na vsakodnevni obisk odločilno vplivajo tudi vremenske razmere. "Ne bi mogel reči, koliko gostov prepeljemo na dan. Ko se pooblači in je gostov lahko že za polovico manj, če pa dežuje pa jih, čeprav je ladjica pokrita, skorajda ni. Zanimivo pa je, da pri nas, v nasprotju s številnimi drugimi kraji, plovbe trajajo skozi vse leto. Mi imamo našo čarobno reko Ljubljanico, ki teče skozi samo središče mesta, in to pomeni, da je v božičnem času plovba še kako zanimiva. Okrašena Ljubljana je namreč še posebej lepa z vodne gladine."

Kako pa mestna kartica prevozov Urbana sodeluje z rečnimi ladjicami?
Imetnikom turistične kartice Urbana barka "Ladjica" ponuja tudi nekatere ugodnosti - vožnja jim je namreč dostopna po zelo ugodni ceni. "Ker v nasprotju z nekaterimi drugimi ponudniki mi plujemo v petek in svetek, smo bili pri Turizmu Ljubljana logična izbira za takšno navezo. Turistična urbana je začasen zakup prevoznih storitev v Ljubljani, določen delež imetnikov te kartice se potem udeleži tudi prevoza z našimi ladjicami. Mislim, da smo edini, ki ponujamo to možnost," še pojasnjuje Zupančič.

Slovenci smo veliki romantiki
Nekateri ponudniki so svojo ponudbo v zadnjih letih še obogatili z možnostjo "romantične vožnje", namenjene parom, ob kateri zaljubljencem upravitelji ladjic podarijo še kozarček penine in, najpomembneje, veliko zasebnosti. Zupančič se ob pogovoru o romantičnih vožnjah ves čas nasmiha in dodaja: "Za šalo rad povem, da še posebej radi postanemo pod mostovi, kjer je intima še večja. Med romantičnimi vožnjami smo bili tako priča tudi številnim zarokam!"

Zupančič pojasnjuje še, da je ladjica pogosto tudi prostor, ki ljudi zbliža. Na ladjici je človek namreč veliko bolj pozoren in občutljiv - "tukaj ne moreš zaloputniti z vrati, zakričati in zbežati pred morebitno bližino sočloveka in težavami, " še dodaja.

In ker vsaka ladjica ni primerna za vsak kraj ...
Tisti, ki gladino Ljubljanice pogosto opazujejo, lahko vidijo, da se ladjice tudi na videz med seboj močno razlikujejo. Tomo Zupančič pojasnjuje, da je bila njegova ladjica pred 17 leti prva ladjica na Ljubljanici, katere streha je bila prozorna.

"Bil sem začuden, da konkurenca, ki je prišla za mano, prozornih streh ni posnemala. Neprozorne strehe na Ljubljanici ne pridejo v poštev, saj je treba, če si želimo Ljubljano dodobra ogledati, pogosto gledati tudi navzgor," še dodaja in hkrati poudarja, da je ravno ta raznolikost, konkurenčnost in možnost izbire pripeljala do razvoja plovbe po Ljubljanici, ki je pred 20 praktično ni bilo.

Tudi v 17. stoletju so se ljudje na gladini Ljubljanice znali zabavati
Prve vožnje na Ljubljanici, ki so bile namenjene zabavi, segajo že v 17. stoletje. Čolnarji so takrat prevažali posamezne skupine ljudi, organizirali povorke, prirejali plese in veselice, pri čemer so več čolnov združili, nanje položili pod in plesišče zavarovali z ograjo.

Leta 1660 je tako bila na reki povorka v čast cesarju Leopoldu I., leta 1702 je na Ljubljanici Filharmonično društvo organiziralo svojo prvo "veselico na vodi", leta 1797 pa o velikih zabavah na reki poroča Valentin Vodnik. Z vožnjo po Ljubljanici so proslavili celo Napoleonovo poroko leta 1810.

Klara Širovnik
Prijavi napako
Komentarji
Nikolas
# 15.05.2018 ob 07:50
Par ladjic je dobrodošlih tako turistom kot domačinom in ne motijo, floto na Ljubljanici torej omejiti na razumno število.
Hijena
# 15.05.2018 ob 07:03
V Sloveniji je preveč kapitanov, šerifov, skratka ljudi, ki delajo kar jim zapaše, brez resnih posledic
in Bac ill
# 15.05.2018 ob 10:26
Nekoga moti konkurenca, da je angaziral novinarja. In zeli monopol, kot na bledu , kjer je cena do otoka 18€, brez racuna seveda
Skippy
# 15.05.2018 ob 10:10
Ti, ki brišejo komentarje, so prav smešni. Ene in iste budalščine, ki nimajo nobene veze z novico, vedno pustijo. Neumnosti jim verjetno dvigujejo št. bralcev. Vsaki konstruktivni komentar pa zbrišejo.
SpicyWeiner
# 15.05.2018 ob 10:05
Poglobit strugo Ljubljanice, da bodo lahko še križarke gor plule!
MrzlaJuha
# 15.05.2018 ob 08:00
Uber na Ljubljanico!
FancyBoy
# 15.05.2018 ob 12:28
@jurica

a Zoki je tudi kapitan? Upam, da njegova ladjica pluje proti Povsetovi.
maher
# 15.05.2018 ob 11:52
Bevcan: Tele ladijce so prava sramota za Ljubljano. Vse razen ene so bolj podobne ciganski baraki ki je oadla v vodo.

Se popolnoma strinjam!
(Čeprav tisti minusi pri Bevcanovem komentarju kažejo, da si Ljubljančani očitno ne zaslužijo kaj boljšega ...)
Jarik
# 15.05.2018 ob 09:13
Fajn bi blo pripeljat tudi kakšnega pirata oz pirate. Kakšno super doživetje za turiste...
Pa za pirate tudi.
mrgoda
# 15.05.2018 ob 13:06
Je šerif Zoki že pomislil na supe z europlakat reklamnimi tablami, ki bi lepo plutali po reki gor in dol? Če je z njimi (in ostalo reklamno navlako) že uničil celo mesto, potem ni razloga, da se ne uniči še Ljubljanica.
miket
# 15.05.2018 ob 11:53
MOL spet najel PR? Že pred leti je Jankovič poskušal podeliti licence le svojim "hišnim" ponudnikom, potem pa je s tistim "pristaniščem" omejila vse ostale ponudnike, svojim pa tudi dala na voljo najbojlša mesta za vstop in izstop potnikov.
pan
# 15.05.2018 ob 10:30
Ah, kjeeee pa!
Ni ladjic in kapitanov preveč!
Ljubljanica je preozka - to bo!
jockan
# 15.05.2018 ob 08:14
Uvede naj se dedovanje plovne pravice kot pri pletnarjih na Bledu :)

Stvar je enostavno rešljiva povsod, vsako leto licitacija plovnih dovoljenj v zaprtih kuvertah.
Lovec
# 15.05.2018 ob 11:26
Čudežno se noben okoljevarstvenik ali pa neodvisna okoljevarstvena organizacija ne obregne ob plovbo na Ljubljanici, da o Lovski družini in Ribiški družini ne govorim.
piarija
# 15.05.2018 ob 13:53
ladjice na Ljubljanici bi mogle bit na nekem nivoju, tehničnem in estetskem, ne pa da se razna doma narejena skropucala prevažajo gor pa dol po reki...
Bevcan
# 15.05.2018 ob 09:56
Tele ladijce so prava sramota za Ljubljano. Vse razen ene so bolj podobne ciganski baraki ki je oadla v vodo. Skozi tisto stekleno streho se najbrž bolj slabo vidi saj je zelo umazana.
A.K.
# 16.05.2018 ob 08:08
mogoče bi lahko triglav preoblikval v tut v turistično ladico
sieger007
# 16.05.2018 ob 05:46
Vsak ljubljanski Jack Sparrow se "fura" po ljubljanici. Skrajni čas, da se določijo neki standarti in norme kot v vseh razvitih EU državah.
pan
# 15.05.2018 ob 13:55
E, moj Maribor!
Viš zaj ti to!
Tota Lublanica, ko je ni več ko za dva empera vode, pa premore celo rečno flotiljo!
Kaj pa f toti štajerski prestolnici?
Z Lenta bi lahko vozile ladjice do Mariborskega otoka - gor,
pol pa te do Malečnika - dol!
Da o Koblarjevem zalivu niti nea govorim!
Vmes pa....pa kaj si ti ja noooooor - nea več vidim, ki fse bi lahko turisti gnar zapravli!
Daj, Zoki - pridi malo Fištro za uhe potegnit!
Yanez
# 15.05.2018 ob 08:17
V Ljubljani in na Ljubljanici so velikokrat znali proslavljati. Ponavadi kar v čast vsakokratnih oblastnikov. Pa naj so bili Habsuržani, Napoleon, kralj Aleksander, Nemška oblast, Tito ali pa Janković.
Lojalnost gotovo nekaj šteje. Nerodno je le, če je za nazaj nočemo priznavati...
hizli tren
# 17.05.2018 ob 07:20
včeraj sem bil v ptistanišču ob 23.30. samo dve ladjici sta bili privezani, prostora pa je za 20 ladjic. a je privez predrag?

pa lahko bi uvedli rečni avtobus, ki bi bil počasen a vedno točen. škoda da Ljubljano ne povežemo na tak način.
KajtiMar
# 15.05.2018 ob 08:17
haloooo brisatelji komentarjev a ste že v službi? tudi delate kaj? lahko tudi preverite zapisano in kaj tu in tam popravite ... npr. : kritična točna
galoper
# 16.05.2018 ob 09:17
Uf, kako lepo smrdi v betonskem jarku in lep razgled daleč naokoli - tudi v sarkazem.
beko4
# 15.05.2018 ob 18:01
DA preveč jih je
despi
# 15.05.2018 ob 10:26
Nekateri se še spominjamo colnarskih iger na špici .Nagrade vino in pršut.Zabavno
NoriGoban
# 15.05.2018 ob 20:06
"floto na Ljubljanici torej omejiti na razumno število."

Ne mi ga nakladat! Ti colnicki prinasajo denar! Omejitev pomeni kot da bi molzno kravo brcnil v vime!
dalton1
# 15.05.2018 ob 10:37
Celo za lepo in atraktivno pridobitev na Ljubljanici in v mestu ne zmanjka strupene sline. Priporočam ustno vodico Listerine.
diegol14
# 15.05.2018 ob 17:10
Janez Janša za predsednika !
Haribo
# 15.05.2018 ob 16:04
Uuuu, super, služba za Darka Milaniča, ko ga v soboto po debaklu na derbiju brcnejo iz Maribora.
jurica
# 15.05.2018 ob 08:13
Bravo Zoki!
Kazalo