Revni Američani, ki niso posojilno sposobni in jim avtomobil predstavlja sredstvo za prihod na delo, morajo jemati oderuška posojila. Prepogosto se zgodi, da niso sposobni odplačati že drugega ali tretjega obroka. Prodajalec jim avtomobil zapleni in ga proda naslednjemu. Zgodi se, da ta isti avtomobil v kratkem obdobju zaradi visokih obresti zamenja več lastnikov. Foto: EPA
Revni Američani, ki niso posojilno sposobni in jim avtomobil predstavlja sredstvo za prihod na delo, morajo jemati oderuška posojila. Prepogosto se zgodi, da niso sposobni odplačati že drugega ali tretjega obroka. Prodajalec jim avtomobil zapleni in ga proda naslednjemu. Zgodi se, da ta isti avtomobil v kratkem obdobju zaradi visokih obresti zamenja več lastnikov. Foto: EPA
Prodaja avtomobilov v ZDA
Vse več ljudi avtomobile odplačuje z mesečnimi rentami. Foto: EPA
Jeffrey H. Guydon, evropski šef Mazde
Jeffrey H. Guydon, evropski vodja Mazde, pravi, da želijo imeti Američani avtomobil, ki je na zalogi, Evropejci pa so pripravljeni počakati nekaj mesecev na dobavo vozila, ki je sestavljeno točno po njihovih željah. Foto: Miha Merljak, MMC RTVSLO

Američani avtomobile nasploh kupujejo drugače kot Evropejci, v tem trenutku pa jih kupujejo tudi drugače, kot so jih do zdaj. Predvsem pa v ZDA zaradi razmaha drugorazrednih posojil nastaja neke vrste avtomobilski balon, podobno kot je bil primer pri nepremičninah.
Danes je dovolj, da v ZDA v trgovino z avtomobili prideš z osebno izkaznico in odpelješ avtomobil. Tudi Američani avtomobile kupujejo na mesečne obroke kot Evropejci, a z eno veliko razliko.
"Ameriški kupci avtomobile kupujejo, kot bi bili v veleblagovnici. Stopiš v salon in rečeš prodajalcu, da želiš rdeči avtomobil z usnjenimi sedeži. Če ga v tem salonu ni, greš drugam," pravi Jeffrey H. Guydon, vodja evropske Mazde, s katerim smo se pogovarjali na avtomobilskem salonu v Los Angelesu. V nasprotju z Američani kupci v Evropi natančno povedo, kaj hočejo. Naročijo avtomobil, za nakup pa so si navajeni vzeti čas. V ZDA vse temelji na zalogi, kakršna je v trgovini.
Drugorazredna posojila so velik posel
Avtomobilsko financiranje v ZDA se je po začetku finančne krize leta 2008 močno poslabšalo. Tako kot hipotekarna posojila je bilo težje dobiti tudi posojilo za nakup avtomobila. Še posebej za revne in manj premožne, ki so slabo ali pa sploh niso posojilno sposobni. Številni Američani zato niso kupovali avtomobilov, ker niso dobili posojila, ali pa so se bali, da bodo med krizo, sredi odplačevanja posojila za vozilo, odpuščeni.
Po okrevanju gospodarstva v številnih delih države so avtomobilski posojilodajalci popustili vajeti in razširili dostop do financiranja. S tem pa so zrasle tudi obrestne mere, ki so najbolj prizadele tiste, ki imajo malo, torej tiste, za katere je avtomobil ključnega pomena za prihod na delo in življenjsko eksistenco.
Popolnoma normalno je danes v ZDA to, da ljudje pridejo v trgovino z avtomobili z osebno izkaznico in odpeljejo avtomobil. Prepogosto pa se zgodi, da ljudje že drugega ali pa tretjega obroka ne zmorejo več plačati. Prodajalec avtomobilov avtomobil vzame nazaj in ga takoj odda v finančni najem drugemu, tretjemu, četrtemu ... To daleč preveč spominja na zgodbo, ki jo je Amerika spoznala na nepremičninskem napihovanju finančnega balona. Evropa je tukaj drugačna.
"V ZDA so veliko sprejemljivejša in dostopna tako imenovana drugorazredna posojila. Kdor morda ni ravno najbolj posojilno sposoben, lahko vseeno dobi vozilo. To je za družbo seveda dobro, saj lahko ljudje pridejo na delo. Težave pa nastanejo, če ljudje ne morejo poravnati računov," pravi Guydon. Od tod težave z drugorazrednimi hipotekami. Veliko se govori o ameriškem trgu vozil. Seveda pa težave niso tako hude, kot so bile z nepremičninami. "Drugorazrednih posojil je v Evropi manj kot v ZDA. Niso tako dostopna. Prodaje vozil z mesečnim odplačevanjem pa morda ni več mogoče ustaviti. Saj naročnine za prenosni telefon ali Netflix nimamo v lasti, ampak le plačujemo uporabo. Ta trend bo prav gotovo še naraščal," je prepričan Mazdin vodja.
A v ZDA mediji in strokovnjaki opozarjajo na veliko prevaro, saj avtomobilski proizvajalci izkoriščajo stisko tistih najrevnejših. V ZDA lahko vidimo televizijske oglase, ki potrošnike nagovarjajo takole: "Mi smo banka. Mi niti ne pogledamo, ali ste posojilno sposobni. Pridite po avtomobil."
V teoriji se zdi zelo dobro, da prodajalci posojajo denar kupcem, ki posojila ne dobijo nikjer drugje. Vendar pa je to pogosto past, saj na koncu kupci za avtomobil plačajo bistveno več, kot je vreden. Če si reven, je v ZDA veliko stvari veliko dražjih. Letne obrestne mere za nakup avtomobilov namreč segajo tudi do 29 odstotkov.

Na avtomobilskem salonu v Los Angelesu smo se v oddaji avtomobilnost pogovarjali tudi o oderuških kreditih.