Notranjost enega od vagonov Modrega vlaka. Foto: Srbske železnice
Notranjost enega od vagonov Modrega vlaka. Foto: Srbske železnice

Ta ikona nekdanje skupne države, s katerim je Tito prepotoval več kot 600.000 kilometrov po Jugoslaviji in okraj njenih meja, je svoj čas prevažal vse najvidnejše svetovne voditelje tistega časa, od britanske kraljice Elizabete II. do Haileja Selassija.

To je bil tudi vlak, s katerim so leta 1980 prepeljali Titove posmrtne ostanke iz Ljubljane v Beograd.

Zdaj bo z 29. novembrom Modri vlak ponovno speljal, odprt pa bo tako za posameznike kot za manjše skupine. Kot poročajo agencije, zanimanje za vozovnice narašča.

In tu ne gre le za klasične turiste – obdobje tistega časa vedno bolj zanima tudi nove skupine, kot so tuji študenti zgodovinskih in politoloških ved. To niti ne preseneča, saj ne glede na različne poglede na njegov čas, Tito ostaja najpomembnejša zgodovinska osebnost prejšnjega stoletja na naših tleh, kjer se še vedno čuti njegov pečat, zato je postal zanimiv in privlačen simbol tudi na področju zgodovinskoštudijskega turizma.

Več o Modrem vlaku

Več o Modrem vlaku, njegovi zgodovini in vpogledu v njegove vagone pa na spletni strani Srbskih železnic.

Organizirani obiski po Titovih krajih

Ravno na temelju teh ugotovitev so različne turistične agencije iz Hrvaške, Slovenije, BiH-a in Srbije oblikovale zanimive aranžmaje z obiskovanjem krajev, povezanih z likom in delom tovariša Tita, s časi njegovega predsednikovanja SFRJ-ju kot tudi s časi NOB-ja in druge svetovne vojne.

Agencije iz Hrvaške predvsem ponujajo programe z obiski rojstne hiše Josipa Broza v Kumrovcu, otočja Brioni, Golega otoka in otoka Vanga, kjer je Tito imel svojo rezidenco.

Agencije iz BiH-a imajo še bogatejšo ponudbo, zato ker so se na ozemlju te nekdanje jugoslovanske republike zgodili najbolj odločilni dogodki in velike bitke med NOB-jem (Sutjeska, Neretva, Kozara, Drvar, Jajce, Rudo itd.). Turistični delavci v Sloveniji v program vključujejo tudi obisk Titove vile na Bledu v povezavi z obiskom Ljubljane, njegovega zadnjega prebivališča.

Pri tem je zanimivo to, da povpraševanje po omenjenih turističnih krajih ne izražajo samo t. i. "jugonostalgiki" in pripadniki generacij, ki so odraščale še v Titovih časih, temveč tudi številni tuji turisti iz Evrope, ZDA in zlasti Azije, ki želijo v istem turističnem paketu spoznati balkansko regijo z njenimi najpomembnejšimi naravnimi, kulturnimi in tudi zgodovinskimi znamenitostmi.

Med temi na vrata agencij vedno pogosteje trkajo stranke, ki območje obiskujejo v sklopu svojih študijskozgodovinskih izobraževalnih in podobnih potovanj.

S Titovim Modrim vlakom do Užic

Iz turističnega portala SerbianAdventures.com pa prihaja novica, da bo na letošnji 29. november, nekdanji dan republike, najpomembnejši praznik v socialistični Jugoslaviji, na voljo prvo vsebinsko obogateno turistično-zgodovinsko potovanje, ki so ga organizatorji iz agencije Magelan travel iz Novega Sada poimenovali "Z Modrim vlakom do Užiške republike".

Vagone so pred leti obnovili. Foto: Reuters
Vagone so pred leti obnovili. Foto: Reuters

Gre za prvo potovanje z luksuznim Titovim vlakom, s katerim so se v njegovih časih lahko peljale samo pomembne osebnosti, kralji in predsedniki držav. Gostje se bodo od zdaj z njim lahko pripeljali do Užic, kraja, kjer je bil v drugi svetovni vojni sedež prve osvobojenega ozemlja v Evropi.

Letošnja posebnost je, da bo prvič v zgodovini Modrega vlaka možnost udeležbe v tem zanimivem dvodnevnem turističnem programu ponujena tudi zainteresiranim posameznikom in majhnim skupinam. Organizatorji načrtujejo redne ture enkrat mesečno in upravičeno pričakujejo veliko zanimanje turistov in agencij iz celotne regije kot tudi iz drugih koncev sveta.

Povezovanje nekdanjih republik "Po Titovih poteh"

Med turističnimi operaterji se širi ugotovitev, da bi bila zanimivost in ekonomska korist za vse deležnike še večja, če bi se organizatorji iz sosednjih držav med seboj povezali in na turističnem trgu promovirali program "Po Titovih poteh", ki bi zajemal več držav nekdanje Jugoslavije.

Uresničitev tega cilja je zdaj bližje, saj ga poleg same zanimivosti Modrega vlaka spodbuja tudi program z že vnaprej določenimi datumi njegovega odhoda za eno leto in nova možnost, da si program rezervirajo tudi majhne skupine.

Potovanja "Po Titovih poteh" bi lahko trajala od enega do dveh tednov, saj bi udeleženci poleg Titovih krajev v več državah, Hišo cvetja s Titovim grobom in muzejem Jugoslavije v Beogradu obiskali tudi znamenitosti naravne in kulturne dediščine, doživeli pestre kulinarične, glasbene in druge značilnosti obiskanih držav, nekdanjih republik.

Josip Broz Tito v Modrem vlaku. Foto: Srbske železnice
Josip Broz Tito v Modrem vlaku. Foto: Srbske železnice

Verjetno se ne bo treba zatekati k temeljitim tržnim analizam, da bi ugotovili, kar se samo po sebi ponuja: od skupnega turističnega projekta bi lahko vsi sodelujoči imeli večplastne koristi, obiskovalci pa celovitejše doživetje.

O Modrem vlaku

Modri vlak je kompozicija različnih, luksuzno opremljenih vagonov, narejenih za državniške potrebe Josipa Broza - Tita. Osnovna sestava vlaka vključuje Titov salon, slovesni salon, De Gaullov vagon, restavracijo, dva energetska vagona in eden za osebje. Po želji naročnikov se kompoziciji lahko dodajo konferenčni in spalni vagoni.

Vlak je okrašen v slogu art décoja z luksuznim pohištvom svojega časa. Po pol stoletja je dobro vzdrževan in ohranja prvotni videz z večino izvirnega oblikovanja svojega lepega interierja. Okrašen je z dekorativnimi lesenimi elementi in intarzijami iz mahagonija, hruške in oreha.

Vsi vagoni imajo udobno opremo, klimatske naprave in izvirno ozvočenje svojega časa. Samo lokomotiva ni več prvotna, saj jo je zamenjala elektrolokomotiva novejšega datuma.