Objem stevardes Pan Ama pred njunim prvim čezoceanskim poletom od New Yorka do Moskve leta 1968. Foto: Life
Objem stevardes Pan Ama pred njunim prvim čezoceanskim poletom od New Yorka do Moskve leta 1968. Foto: Life

Da, to se zdi skorajda nepredstavljivo v časih, ko so varnostni ukrepi na letališčih dosegli že skrajno mejo, ko moramo ročno prtljago "olajšati" za vse tekočine in ostre predmete, ko se sedenje na letalskih sedežih zdi kot gnetenje v ribji konzervi in ko je aperitive med letom treba doplačati.
Letenje resnično ni več užitek. Po terorističnih napadih 11. septembra se je zračna varnost močno poostrila, po zadnjem poskusu razstrelitve letala na božični dan na letu iz Amsterdama v ZDA pa so ukrepi postali naravnost neznosni.
Gurmanski obroki in alkohol
Omejitve ročne prtljage, nevstajanje med letom, izredno omejen izbor predmetov, ki jih lahko vzamemo na krov ... Ja, daleč so dnevi sproščenosti in veselja med oblaki.
Revija Life se je spomnila teh srečnejših dni. Pred 50 leti je imelo letenje določen glamur: razkošni sedeži, skrbne (in lepe) stevardese, gurmanski obroki ... Danes sta za veliko večino poletov komercialnega zračnega prometa značilna krčenje stroškov in poostrena varnost.
Na spodnjih fotografijah poklon letenju, ko je bilo to še zabavno.

Želite še malo šampanjca, gospod? Orjaški dvonadstropni boeing 747 se zdi svetlobna leta oddaljen od današnjih utesnjenih kabin. Foto: Life
Mikavni tretji obrok: v ceno leta sta bili nekoč vključeni gurmanska hrana, ki so vam jo postregli na najboljšem porcelanu, in neomejena količina pijače - in to alkoholne - s prisrčnimi imeni, kot sta Strastni punč in Ljubezenski napoj. Danes, razen če ste med srečneži v prvem razredu, dobite vrečko arašidov in/ali prestic ter eno (nealkoholno) pijačo. Mogoče. Foto: Life
Vroče v službi: ženske po celem svetu so hrepenele po službi 'letalskega osebja' oz. stevardes. Letala Southwest Airlinesa (na sliki) so imela moto 'Seks prodaja sedeže' - in oprave stevardes so bile povsem skladne s tem motom. Foto: Life
Piloti so bili kralji. Danes je pilotski junak Chesley 'Sully' Sullenberger, a v zgodnjih dneh komercialnih letalskih družb so bili vsi piloti spoštovani, v nasprotju s sodobnimi piloti pa so imeli znosne urnike in odlične plače. Foto: Life
Pravo slovo: pospremiti prijatelja ali družinskega člana na letališče je nekoč predstavljalo pravo dogodovščino. Ljudje so dejansko parkirali svoje avtomobile, pospremili bližnjega do vrat in opazovali letalo, dokler ni bilo le drobna pika na nebu. Foto: Life
Obiskovalci na čikaškem letališču O'Hare opazujejo družinskega člana, kako se vkrcava na letalo. Dandanes gredo lahko le potniki mimo nadzornih točk. Foto: Life
Vzemite toliko prtljage, kot vam srce poželi! Patsy Pulitzer se čekira prtljago na letališču v Palm Beachu (Florida). Dvomimo, da kakšna ženska danes potuje s toliko prtljage - doplačilo bi bilo orjaško. Foto: Life
Oprava za posebne priložnosti: pozabite na majico in trenirko - letenje je bilo nekdaj formalna zadeva. Na sliki sta tračarska kolumnistka Cindy Adams in njen soprog, komik Joey Adams, ko se leta 1966 brezhibno oblečena vkrcavata na let za Indonezijo. Foto: Life
Kadite? Ni problema! Preden je nad vsakim sedežem v kabini svetila lučka s prečrtano cigareto, je bil kakšen dim med letom pravilo. Na sliki član osebja LAN Airways, ki je potegnil nekaj dimov pred nadaljevanjem dela. Foto: Life
Gremo gor: leta 1970 zračna hostesa pozdravlja potnika, preden se povzpne v salon v zgornjem nadstropju. Tako je, salon v zgornjem nadstropju. Foto: Life
Carina? Vse mirno. Nobenih rentgenov, nobenih kovinskih detektorjev, brez sezuvanja čevljev: carina se je uporabljala zgolj in samo za prijavo prtljage. Težko je verjeti, a ta fotografija iz leta 1964 prikazuje carinsko območje na mednarodnem letališču v New Yorku (norišnica, danes znana kot JFK). Foto: Life
Od prehoda do piste: Iti čez varnostne preglede v poročni obleki bi bilo danes nočna mora, a davnega leta 1965 je svežeporočeni par iz Londona brez težav poletel svojemu medenemu tednu naproti.
Aktovke nad glavo: ker si lahko prijavil svojo glavno prtljago brezplačno, so številni potniki preprosto vkorakali na letalo zgolj z aktovkami in torbicami. Danes je zaradi kovčkov, ki jih ljudje pritovorijo na letalo, v prostoru nad glavo težko najti kaj prostora. Foto: Life
Superzvezdniki med običajnimi smrtniki: v dnevih pred porastom zasebnih letal so celo Beatli potovali s komercialnimi leti. (Na sliki: George Harrison poriva voziček z Johnom Lennonom leta 1965.) Foto: Life
Ah ... Tekočine: šampon, zobna pasta, vsakršna tekočina, ki je del vaše dnevne nege, je bila včasih dovoljena na letu. In to več kot le borih 100 mililitrov. Foto: Life
Prostor: na boeingu 747 leta 1968 lahko potniki vstanejo, ne da bi se sklonili, imajo spodoben prostor za noge in lahko se pogreznejo v s plišem oblečene sedeže. Foto: Life
Turisti na letu v Evropo uživajo v lepoti neomejene prtljage, brez doplačil za prekoračitev 20 kilogramov in brez omejitev glede tega, katere predmete laho vzameš s seboj na letalo. Foto: Life
Vsesplošno navdušenje nad prihodnostjo: nekoč se je zdelo, da je v letalskem prometu mogoče vse - vključno s superhitrim čezoceanskim letalom. Na sliki: francoski model s pričesko in mejkapom v poklon danes že pokojnemu Concordu, leto 1969. Foto: Life