Družinsko podjetje KLS iz Ljubnega, ki ga s hčerama in zetoma vodi Bogomir Mirko Strašek, je eno vodilnih svetovnih proizvajalcev zobatih obročev za avtomobilsko industrijo; njihove izdelke v motorje vgrajuje več kot 30 največjih avtomobilskih znamk. Izvozijo kar 98 odstotkov proizvodnje, največ v Nemčijo, na Madžarsko in Kitajsko. Večkrat nagrajeno podjetje, ki letos praznuje 50 let, zaposluje 265 ljudi in ustvari več kot 120 tisoč evrov dodane vrednosti na zaposlenega, je lani s prodajo zaslužilo 50,5 milijona evrov.

Bogomir Mirko Strašek
Bogomir Mirko Strašek

Kljub visokim cenam jekla in elektrike, ki močno krojijo njihovo poslovanje, tudi letos načrtujejo rast prihodkov. So eno najbolj robotiziranih podjetij v Evropi; za razvoj kadrov, proizvodov in inovativnih proizvodnih procesov so v zadnjih osmih letih namenili več kot 80 milijonov evrov. Njihov zadnji projekt je razvoj procesov ter zobatih obročev in zobnikov za pogon hibridnih in električnih vozil.

Praznovali boste 50 let delovanja, kakšni so občutki, na kaj ste najbolj ponosni?
“Občutki so zelo dobri, KLS je moje življenje in ko sem pred petdesetimi leti začel s podjetjem, so bili pogoji zelo težki - tako tehnično, kadrovsko in tržno. Danes je KLS uspel priti na svetovni vrh, imamo odlično strokovno ekipo, ki je sposobna razvijati procese in proizvode s katerimi smo lahko konkurenčni na svetovnem trgu in v svoji tržni niši smo prišli na svetovni vrh.”

Vaše podjetje ni znano le po kakovostnih izdelkih in odlični ekipi, ampak tudi po vaši družbeni odgovornosti, ki ste jo uspešno gradili vsa ta leta. Kako se ta kaže v odnosu do zaposlenih, do poslovnih partnerjev in nenazadnje tudi do okolja?
“To je zasejano v meni osebno, zlasti pa tudi v podjetju. Podjetje je zraslo, ker je bilo leta 1972 v Savinjski dolini 2000 brezposelnih oseb. Ves čas smo čutili odgovornost, kako ustvariti delovna mesta, razviti nekaj novega, ponuditi mladim nove poklice, ki jih prej ni bilo na tem območju. V naši poslovni kulturi je zapisano, da je medsebojno spoštovanje temelj vsega.”

To spoštovanje se odraža tudi do poslovnih partnerjev?
“Vsak dan se je treba boriti in po mojem mnenju je potrebno to, kar ustvariš, deliti tudi z okoljem. To predvsem velja za sodelavce, ki jih poskušamo maksimalno nagraditi za delo, seveda pa ima tudi Ljubno, torej naša ožja okolica tudi finančno pomoč. Zdi se mi, da se v javnosti družbena odgovornost gleda zlasti z vidika, koliko kdo donira za kakšno prireditev ali društvo. Jaz mislim, da je družbena odgovornost to, da se maksimalno potrudiš, da dosežeš čim boljši poslovni rezultat, da lahko nato vlagaš v razvoj, zagotavljaš dolgoročni razvoj podjetja, daš dobre plače sodelavcem in plačaš davke.”

TV SLO/zajem zaslona
TV SLO/zajem zaslona

Letos načrtujete 10 milijonov več dobička kot lani, kako vam to uspe kljub podražitvam, epidemiji, vojni v Ukrajini, hkrati pa tako uspešno delujete po vsem svetu?
“Pri tem je ključnih več zadev. Vsako leto si moramo priboriti nova naročila in delati napredek. Za nas je značilno, da vsako leto skočimo korak dlje kot konkurenca in tako ohranjamo prednost. Smo korak pred problemi in korak pred konkurenco. Vsekakor je za to, da lahko dosegamo stalno rast, pomemben naš ugled, ki ga imamo na trgu. Družbena odgovornost se kaže tudi v našem okolju, a naše podjetje v Sloveniji proda slabe 3% proizvodov, vse ostalo izvozimo. Pred 25 leti smo se odločili, da bomo delali z najboljšimi v svetu in v večini primerov imajo ta podjetja zgrajeno zelo visoko poslovno kulturo s katero smo se lahko poistovetili.”

S svojim podjetniškim delovanjem ste začeli leta 1972, v času, ko je bilo veliko brezposelnih v zgornjesavinjski dolini in vaš namen je bil odpreti nova delovna mesta in uresničiti svojo podjetniško idejo. 20 let kasneje, ob razpadu jugoslovanskega trga, ste izgubili 90% naročil. Kako ste prebrodili to obdobje brez odpuščanj delavcev?
“Zelo težko, to je bila vizija nemogoče. Če si predstavljate, imeli smo 128 zaposlenih, cela Jugoslavija, ki je bila naš glavni trg, je bila v razsulu, pa tudi ves vzhodni trg je propadel. Tudi zahodni trg je zato imel bistveno manjšo dinamiko, manjša naročila. Nisem kaj dosti razmišljal, kako bo šlo, vedel sem, da je potrebno poskrbeti, da se bo podjetje razvijalo in da bodo sodelavci imeli prihodnost. Bilo je dolgih pet, šest let, ko smo se vsak mesec borili za plače.”

TV SLO/zajem zaslona
TV SLO/zajem zaslona

Uspešno ste premagali tudi svetovno gospodarsko krizo, ki se je začela 2008 in vse nadaljne. V zadnjih osmih letih ste investirali preko 80 milijonov evrov v avtomatizacijo, digitalizacijo proizvodnje. Menite, da boste lahko nadaljevali s takim tempom?
“Če lahko dopolnim, naredili smo vrhunec v robotizaciji. Ob 265 zaposlenih, dela pri nas tudi 230 robotov, in kar se tega tiče smo eno najbolj robotiziranih podjetij v Evropi, če ne širše. Seveda smo za to potrebovali izjemno usposobljeno ekipo strokovnjakov in sodelavcev, ki delajo na teh procesih. Ker proizvajamo proizvode, smo morali tudi bistveno dvigniti svoje znanje. Ko smo se odločili, da se specializiramo za proizvodnjo zobatih obročov, smo bili med zadnjimi tovrstnimi proizvajalci na svetu kar se tiče kakovosti, količine … Ta zaostanek smo morali nadoknaditi tako, da smo zelo hitro napredovali. Investicije in razvoj so edina pot za prihodnost.”

Kako ste ustvarili tako inovativno, spodbudno okolje v katerem so zaposleni tako učinkoviti?
“Veliko vlagamo v usposabljanje, že nekaj let dosegamo preko 60 ur usposabljanja letno na zaposlenega, naša plača je že nekaj let zapovrstjo preko 25% višja kot je v Sloveniji, pa to ni posledica visokih plač vodstva. Vodi nas želja, da imajo naši sodelavci dobre plače, da so zadovoljni. Veliko se tudi pogovarjamo, radi dajemo pohvale, dajemo tudi letne nagrade za uspešno delo."

Naslednjo oddajo Podjetno naprej si lahko ogledate v ponedeljek, 6. junija, ob 17.20 na TV SLO 1.