Maja Šorli je na Filozofski fakulteti v Ljubljani diplomirala iz psihologije, študirala pa je tudi dramaturgijo; študij na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT) je zaključila z doktorsko disertacijo Vloga besedila v slovenskem postdramskem gledališču. Foto: Helena Grahek
Maja Šorli je na Filozofski fakulteti v Ljubljani diplomirala iz psihologije, študirala pa je tudi dramaturgijo; študij na Akademiji za gledališče, radio, film in televizijo (AGRFT) je zaključila z doktorsko disertacijo Vloga besedila v slovenskem postdramskem gledališču. Foto: Helena Grahek

Letošnji festival 51. Teden slovenske drame je prestavljen na november, organizatorji so se odločili, da v tednu, ki je sicer namenjen praznovanju slovenske dramatike, vseeno že razglasijo nagrade, ki bi jih podelili na sklepni prireditvi 6. aprila, če bi festival potekal v običajnem terminu.

Strokovna komisija v sestavi Matej Bogataj, Srečko Fišer (predsednik) in Amelia Kraigher je do konca februarja opravila svoje delo in med šestintridesetimi prispelimi besedili za nagrado Slavka Gruma nominirala naslednja: Delo in deklica I–V: Drame tlačank Nike Švab, Franc Vedrane Grisogono Nemeš, potem že tečem Simone Semenič in Tega okusa še niste poskusili Maje Šorli.

Drama o univerzitetnih spletkah
Prestižno nagrado za najboljše izvirno slovensko dramsko besedilo, ki jo na festivalu podeljujejo že vse od leta 1979, bo po soglasni odločitvi komisije letos prejela Maji Šorli za besedilo Tega okusa še niste poskusili.

Gre za sodobno dramo o univerzitetnih spletkah in igrah moči, ki je spisana v realističnem jeziku, odlikuje pa jo tudi dobro poznavanje dramske snovi, so opozorili člani žirije in dodali, da delo odlikuje plastična in verjetna karakterizacija likov.

"Dramske osebe pred kuliso preoblikovanja ustanov doživljajo tudi osebne in sentimentalne zaplete, podvržene so nejasnim obtožbam o prekoračenju pedagoškega erosa in sumom nadlegovanja študentov. Celotno igro preveva angažma, jasno se zavzema za pridobitve študentskih protestov in zahtev, kot jih poznamo že od konca šestdesetih let naprej. V tem je nadaljevalka nekaterih preteklih politično angažiranih in v realistični nameri izpisanih dramskih besedil izpred desetletij, na primer Kozakove Afere. Tega okusa še niste poskusili na primeru visokega šolstva razkriva številne navzkrižne družbene silnice; zaveda se, da je vsaka točka lahko tudi točka preloma in da je krhko in dolgo usklajevano ravnovesje v času neoliberalnega polaščanja vsega težko ohranjati; zaveda se, da naše pravice niso pridobljene za zmerom in da jih je treba nenehno braniti in širiti," je žirija med drugim zapisala v utemeljitvi nagrade.

 Nina Kuclar Stiković je književnica, dramaturginja in scenaristka. Foto: Nika Curk
Nina Kuclar Stiković je književnica, dramaturginja in scenaristka. Foto: Nika Curk

Najboljša drama mladega avtorja
Na natečaj za nagrado za mladega dramatika je letos prispelo enajst besedil. Žirijo je najbolj prepričalo delo Jutri je v sanjah izgledal drugače Nine Kuclar Stiković.

Bienalno priznanje za dosežke na področju dramaturgije in teatrologije je tokrat prejel Milan Ramšak Marković. Foto: Osebni arhiv
Bienalno priznanje za dosežke na področju dramaturgije in teatrologije je tokrat prejel Milan Ramšak Marković. Foto: Osebni arhiv

Gre za realistično družinsko dramo, ki je na zunaj celo dokumentaristična: pisana je prav po datumih 'časa, ko smo živeli med zidovi', od 13. marca 2020, 13:43, do 7. maja 2020, 22:49, kot navajajo didaskalije.

Hkrati pa je besedilo tudi komično, je opozorila žirija.

"V komičnem ključu se tu pa tam kakšna shematičnost, konstruiranost lažje sprejme in ne ogrozi temeljne vrline besedila – da trenutno najbolj omniprezentno temo, ki pa mimo aktualizma vleče za sabo izdatno civilizacijsko prtljago, napada frontalno, neposredno, z mladostno neizprosnim ustvarjalnim optimizmom in nekaj naivnosti, brez katere le-onega ne more biti," so med drugim zapisali v obrazložitvi nagrade.

Priznanje za dosežke na področju dramaturgije in teatrologije
Teden slovenske drame že od leta 1979 bienalno podeljuje tudi Grün-Filipičevo priznanje za dosežke na področju dramaturgije in teatrologije. Letošnji nagrajenec je Milan Ramšak Marković.

"Ko Marković kot dramaturg na novo prebira tako izrazite umetnike, kot so Cankar, Semenič, Krleža, Müller, Pasolini ali Fassbinder – ko za oder prireja drame, romane in filme – si drzne postaviti na vidno mesto njihovo dramaturgijo samo, dramaturgijo kot tako. Skozi delovne procese in v predstavah na presenetljive načine razgrinja režiserske, včasih tudi igralske ustvarjalne postopke," je v obrazložitvi nagrade zapisala že omenjena strokovna žirija.

Grumova nagrada v roke Maje Šorli