Premiera baletne predstave v koreografiji Renata Zanelle bo nocoj v Cankarjevem domu (CD). Balet je koprodukcija CD-ja ter SNG-ja Opere in baleta Ljubljana. Dirigent predstave bo Kevin Rhodes.

Predstava traja dve uri vključno z odmorom. Foto: Darja Štravs Tisu
Predstava traja dve uri vključno z odmorom. Foto: Darja Štravs Tisu

Za prvi del celovečernega baletnega diptiha je bilo idejno izhodišče za koreografijo na veličastno glasbo Beethovnovega Koncerta za klavir in orkester št. 5 v Es-duru, op. 73 ustvariti delo, posvečeno klasicizmu v plesu, piše v sporočilu za javnost.

Beethoven je svoj zadnji klavirski koncert, znan tudi pod naslovom Imperator, dokončal leta 1809, ko je Napoleon osvojil Dunaj. Koreografa Zanello je navdihnilo tudi skrivnostno Beethovnovo pismo Nesmrtno ljubljeni, ki naj bi ga skladatelj napisal tik pred nastankom klavirskega koncerta. Koreograf se je tako podal na pot iskanja zagonetne ženske skozi štiri glavne kompozicijske linije: moč, skrivnost, strast in radost.

V viharnem petem klavirskem koncertu po Zanellovih besedah prevladujeta dve sili: "neizmerna moč, ki deluje kot moška sila, in romantično vzdušje, ki je povezano z žensko energijo, sta stebra, na katerih sloni koreografija". V njegovi koreografiji je ženski dodeljena klavirska melodija, medtem ko moškega zastopa glasba orkestra, pri čemer moški občasno deluje kot senca v ozadju, tako kot črno oblečeni odrski delavci v tradicionalnem japonskem gledališču kabuki. Čeprav koreografija postavlja v ospredje princip moško-žensko, pa nikoli neposredno ne namiguje na resnične in pozneje izmišljene dogodke iz življenja Ludwiga van Beethovna.

Drugi del je posvečen tradiciji novoletnih koncertov Dunajskih filharmonikov
Drugi del večera je posvečen tradiciji novoletnih koncertov Dunajskih filharmonikov. Zanella je kot vodja baletnega ansambla Dunajske državne opere in kot koreograf dogodka – nazadnje leta 2017 – imel možnost ustvariti koreografije na številne najbolj priljubljene melodije avstrijskih skladateljev, ki so jih filharmoniki odigrali pod vodstvom svetovno znanih dirigentov. Obogaten s to izkušnjo je za baletni ansambel Dunajske državne opere ustvaril balet, ki je postal zaščitni znak tega ansambla in s katerim so dunajski baletniki nastopali po vsem svetu.

Dunajski večer je nostalgična, moderna, romantična in zabavna baletna poslastica, polna energije in humorja, so zapisali v Cankarjevem domu. Foto: Darja Štravs Tisu
Dunajski večer je nostalgična, moderna, romantična in zabavna baletna poslastica, polna energije in humorja, so zapisali v Cankarjevem domu. Foto: Darja Štravs Tisu

"Vsi na valček (Alles Walzer) je plesna poslastica. Tradicionalna, moderna, romantična, nostalgična, zabavna, polna humorja in energije. Sklene se s sporočilom o enotnosti, ki je za avstrijsko kulturno okolje izrednega pomena. Med najbolj prepoznavnimi glasbenimi deli, vključenimi v predstavo, so Pizzicato polka Johanna Straussa mlajšega in Josefa Straussa, Adagietto iz Mahlerjeve 5. simfonije in Koračnica Radetzkega Johanna Straussa," še piše v sporočilu za javnost.

Vzdušje slavnostnega večera
Zanella je med nabor najbolj znanih melodij vključil tudi druge elemente, kot so govor in posnetki, s katerimi je ustvaril prijetno vzdušje slavnostnega večera. "Za naš plesni ansambel je dodal nekaj nove glasbe in na ta način ustvaril posebno različico koreografije. Iz izkušenj na Dunaju je ustvaril delo, ki glasbene virtuoze združuje v harmoničen odnos, da se lahko s svojo energijo in globino prelijejo v sozvočje z današnjimi generacijami," še piše.

Generalna direktorica Cankarjevega doma Uršula Cetinski misli, da je za ljubljanski baletni ansambel predstava odlična priložnost, da zapleše na nekoliko večjem in akustičnem odru Gallusove dvorane. "Ko balet začasno zapusti svojo matično hišo in pride na oder Gallusove dvorane, je to drugačna in dodatna komponenta njihovemu ustvarjanju," so njene besede povzeli v sporočilu za javnost.

Premiera baleta Dunajski večer