Fringe je festival, ki briše meje med resnim gledališčem in komedijo. Foto: Reuters
Fringe je festival, ki briše meje med resnim gledališčem in komedijo. Foto: Reuters
Fringe
Na gledaliških odrih se bo zvrstilo 2.050 predstav z več kot 31.000 umetniki.
Fringe
Festival, na katerem zadnjih 20 let prevladujejo predvsem komedije, ponuja tudi uprizoritev klasičnih gledaliških del, plesnih in otroških predstav ter eksperimentalnih del. Foto: Fringe

61. festival, ki se je začel v nedeljo in bo trajal do 27. avgusta, bo spet postregel z impresivno statistiko. Na gledaliških odrih se bo zvrstilo 2.050 predstav, v katerih bo sodelovalo več kot 31.000 umetnikov, v škotski prestolnici pa pričakujejo okoli 750.000 obiskovalcev. Organizatorji upajo tudi, da jim bo uspelo podreti lanski rekord in da bodo prodali več kot 1,5 milijona vstopnic.

Smeha polna mera
Festival, na katerem zadnjih 20 let prevladujejo predvsem komedije, ponuja tudi uprizoritev klasičnih gledaliških del, plesnih in otroških predstav ter eksperimentalnih del, ki svojega mesta ne bi našla v uradnih gledaliških ustanovah. Nastopajoči se bodo z dvema muzikaloma spomnili tudi nekdanjega britanskega premierja Tonyja Blaira, predstavili novo različico Shakespearjeve tragedije z naslovom Bouncy Castle Macbeth s skakajočimi igralci in kilti, nemški tolkalist pa obljublja, da bo na odru vsak večer uničil avto v svojem "glasbenem čudaštvu" z naslovom "Auto Auto".

Zaradi svoje ga uporniškega značaja festival vsakokrat postreže tudi z bolj kontroverznimi igrami. Letos bodo meje "družbeno sprejemljivega" premikale Debbie Does Dallas: The Musical, ki predeluje razvpiti pornografski film, medtem ko se Džihad: The Musical opredeljuje za "senzacionalen novi muzikal, ki spodbuja k silovitemu aplavzu".

Veliki met uspe le redkim
Čeprav gostujoči umetniki na festivalu ne morejo pričakovati velikega zaslužka, je veliko takih, ki se vsako leto znova vrnejo. Nekateri zato, ker jih popolnoma začara burno festivalsko dogajanje, medtem ko drugi upajo, da jih bodo v množici nastopajočih opazili iskalci talentov in jim ponudili življenjsko priložnost. Fringe je namreč pripomogel tudi k uspešni karieri članov Letečega cirkusa Monthyja Pythona in igralcev Emme Thompson in avtorja Mr. Beana, Rowana Atkinsona.

Uporništvo z razlogom
Rojstvo festivala sega v leto 1947, ko se osem gledaliških skupin ni hotelo ukloniti volji programskih vodij prve izvedbe uglednega mednarodnega edinburškega festivala (Edinburgh International Festival). Prispele so v Edinburgh in svoje predstave uprizorile tam, kjer so jih hoteli sprejeti, predstave pa so si ogledali le tisti, ki so po naključju naleteli na uporne gledališčnike. Izvorni pomen Fringea, ki ga organizatorji skušajo ohraniti tudi danes, je pripraviti festival, dostopen tudi manj premožnim. Še danes pa se izpostavlja njegov uporniški značaj, zaradi katerega festival postreže z igrami, ki bi jih zaradi kontroverznosti drugje odklonili. Z udeležbo na znamenitem festivalu se lahko pohvalimo tudi Slovenci. Pred dvema letoma je na škotskih odrih nastopila slovenska folk skupina Terrafolk.

K. S.