Foto: Reuters
Foto: Reuters

Voditeljem EU-ja se zaradi nasprotovanja madžarskega premierja Viktorja Orbana ta mesec ni uspelo dogovoriti o predlaganem štiriletnem svežnju makrofinančne pomoči za Ukrajino v vrednosti 50 milijard evrov, od tega je 33 milijard posojil in 17 milijard nepovratnih sredstev.

Orban nasprotuje vključitvi pomoči za Ukrajino v dolgoročni proračun EU-ja (MFF), zaradi česar je preprečil sprejetje celotne revizije proračuna. V zameno za podporo zahteva odmrznitev vseh evropskih sredstev, namenjenih Madžarski. Predsednik Evropskega sveta Charles Michel je za 1. februar sklical izredni vrh EU-ja.

V Bruslju iščejo druge možnosti za rešitev Ukrajine pred finančno krizo, če razhajanj v Uniji ne bo mogoče rešiti.

Uradniki, ki sodelujejo v pogovorih, so za FT kot najbolj praktičen model finančne pomoči Ukrajini, če Orban na vrhu ne bo umaknil veta, omenili jamstva držav članic za proračun EU-ja.

To bi Evropski komisiji omogočilo, da si na kapitalskih trgih prihodnje leto izposodi do 20 milijard evrov za Ukrajino. O natančnih pogojih po njihovih navedbah še razpravljajo, končni znesek pa bo odvisen od ukrajinskih potreb.

Rešitev je podobna tisti iz leta 2020, ko je Evropska komisija članicam zagotovila do 100 milijard evrov poceni finančnih sredstev za kratkoročne sheme za podporo delu med pandemijo covida-19.

Na možnost dodatne pomoči EU-ja Ukrajini se je že odzval Kremelj, ki je sporočil, da pomoč ne bo vplivala na izid konflikta v Ukrajini in da bo takšna poraba le škodovala evropskemu gospodarstvu.

Po besedah tiskovnega predstavnika Kremlja Dmitrija Peskova je na davkoplačevalcih v EU-ju, da ugotovijo, kako se porablja njihov denar.

Za potrditev pomoči ne bi bilo nujno jamstvo vseh članic

Pri shemi za Ukrajino je ključno, da za potrditev pomoči ne bi bilo nujno jamstvo vseh 27 držav članic EU-ja, če bi bile med podpornicami države z najvišjimi bonitetnimi ocenami. Tako bi se izognili madžarskemu vetu.

V nekaterih članicah, med drugim v Nemčiji in na Nizozemskem, bi moral jamstva odobriti parlament. Uradniki EU-ja upajo, da bo ta postopek končan pravočasno, da bi lahko Ukrajini zagotovili pomoč do marca.

Če se bodo voditelji EU-ja na vrhu 1. februarja dogovorili o tem načrtu, bo Mednarodni denarni sklad lahko sprostil naslednji obrok sredstev za Ukrajino v vrednosti približno 900 milijonov dolarjev, so za FT povedali viri, seznanjeni s pogovori. To bi po njihovih navedbah Ukrajini zagotovilo dovolj sredstev, da se ne bi zatekla k tiskanju denarja in tvegala zvišanja inflacije.

V primerjavi s prvotnim predlogom, ki predvideva pomoč v okviru MFF-ja, je ena od slabosti tega načrta, da bi bil omejen na posojila in ne bi vključeval nepovratnih sredstev. Bi se pa države članice še vedno lahko odločile za dvostransko dodeljevanje nepovratnih sredstev.

Druga možnost pomoči Ukrajini, o kateri razmišljajo v EU-ju, je podaljšanje letos uporabljenega načina financiranja, v okviru katerega je EU Ukrajini zagotovil 18 milijard evrov ugodnih posojil, za nekaj mesecev ali do enega leta. To možnost bi morali odobriti s kvalificirano večino držav članic.

V EU-ju po pisanju FT-ja sicer poudarjajo, da so bolj naklonjeni povečanju dolgoročnega proračuna EU-ja za 64,6 milijarde evrov kar blokira Madžarska. To je še vedno prednostna rešitev Evropske komisije, saj zajema štiriletno obdobje, predvideva pa tudi sredstva za druge prednostne naloge Unije.

Ne glede na izbrani model je Unija Ukrajini obljubila, da ji bo sredstva zagotovila najkasneje do marca.

Tiskovni predstavnik Evropske komisije ni želel podati komentarja, še piše FT.