Z vlakom boste deželo spoznali na drugačen način. Foto:
Z vlakom boste deželo spoznali na drugačen način. Foto:

Kako priti do Pekinga, Vladivostoka ali Ulan Batorja? Z letalom, kako drugače, verjetno pomisli večina ljudi. Kaj pa, če bi se tokrat poti lotili drugače in bi že sama pot "od točke A do točke B" postala potovanje samo po sebi, izkušnja, ki obljublja kup dogodivščin? Saj res, kdaj ste se sploh nazadnje peljali z vlakom?

Vlaki imajo za mnoge pridih romantičnosti, časov, ki so že minili, saj so v sodobnem, hitrem tempu življenja za mnoge prepočasni, se "nikamor" ne premaknejo. A če sprejmete njihovo hitrost, vrvež na njih, lahko postanejo pravšnja izbira za drugačno potovanje. Morda nekoliko "staromodno", a hkrati tudi takšno, ki svet prikaže z drugačne plati.

Premislite. Bi zdržali na vlaku nekaj dni in iz vagona opazovali kraje, ki drvijo mimo? Ponujamo vam deset najbolj znamenitih železniških prog, po katerih že vrsto let vozijo isti vlaki. Od Patagonije in Avstralije do Sibirije in Kanade, vlak vas pripelje tako rekoč povsod. Le čas zanj si morate vzeti ...

Od sandalov do snežk, od razgrete puščavske vročine do ostrih sibirskih zim, med katerimi se živo srebro spusti tudi do -45 stopinj Celzija. Legendarna transsibirska železnica, ki od Moskve do Vladivostoka prevozi neverjetnih 9.259 kilometrov, obišče sedem časovnih in več podnebnih pasov ter neskončno ruskih mest z evropskim in azijskim pridihom. Vožnja traja nekaj dni, razdalja Moskva-Vladivostok, ki jo tradicionalno premaguje vlak z imenom Rusija, pa velja za tretjo najdaljšo železniško povezavo na svetu, za relacijama Moskva-Pjongjang (10.267 kilometrov) in Kijev-Vladivostok (11.085 kilometrov). Osnovno idejo za povezavo takratne prestolnice, Sankt Peterburga, s pristaniščem na Daljnem vzhodu, Vladivostokom, je dal ob koncu 19. stoletja car Aleksander II. Kasneje so zgradili še dve povezavi, transmandžursko železnico, ki se od transsibirske odcepi v Tarskaji, okoli 1.000 kilometrov vzhodno od Bajkalskega jezera, in nato zavije na Kitajsko, ter transmongolsko, ki zavije mimo mongolske prestolnice Ulan Bator do Pekinga. Srečnežem, ki se kot potniki podajo na enega izmed vlakov, kljub dolgi poti ni dolgčas, saj ob postankih vsa vas pride k vlaku, Rusi pa obljubljajo izbrano jedačo in pijačo, na primer prekajenega lososa, nasekljano meso, šampanjec - in vse to boste zaužili v restavraciji z razgledom, ki mu ni enakega.
Razkošni vagoni znamenitega vlaka Venice Simplon-Orient Express ponujajo spomin na neko romantično obdobje, polno elegance, in povezujejo nekatera najlepša evropska mesta. 'Obljubljamo nepričakovano, očarljivo, pristno,' piše na njihovi spletni strani, katere slogan je: 'Potovanje v drugačen svet.' Vlak, ki ima še nekatere prvotne vagone iz leta 1920, s poslikanimi stekli, pečmi na drva in čudovitimi okraski potnike popelje na različne konce. Med najbolj priljubljenimi in znanimi potmi so: London-Benetke, London-Benetke-Rim, Pariz-Budimpešta-Bukarešta-Carigrad, Benetke-Krakov-Dresden-London. 'Vlak, ki postavlja merila za vse druge razkošne vlake,' so pred kratkim zapisali v reviji Vanity Fair in opisovali uslužno osebje, udobne kabine, slastno kuhinjo.
Tudi Kanada, ki slovi po čudoviti, neokrnjeni naravi, ima svoj ponos na železniških tirih. Imenuje se Rocky Mountaineer in obljublja nekaj najlepših razgledov, ne da bi si morali sploh pretegniti kosti in stopiti s prevoznega sredstva. Mogoče so tri različne poti, vse po zahodnem delu države, po Britanski Kolumbiji, Alberti in kanadskem Skalnem gorovju. Da bi zagotovili, da prav noben obiskovalec ne bo zamudil kakšnega dih jemajočega pogleda, vlak vozi le podnevi.
The Ghan - slišati ni nič kaj angleško ime, a o vlaku s tem imenom v Avstraliji govorijo z velikim spoštovanjem, zanj uporabljajo pridevnik 'legendaren'. Nič čudnega, saj naredi kar 2.979 kilometrov dolgo pot po sredini celine 'tam spodaj', od Adelaide mimo Alice Springsa prav v središču pa še naprej do Darwina na severni obali. To pot premaga v dveh nočeh, na potovanje pa se poda dvakrat tedensko. Eno najprivlačnejših železniških potovanj je sicer svoje nenavadno ime dobilo po besedah The Afghan Express. Tako so namreč včasih ljubkovano imenovali ta vlak, saj so enako pot pred postavitvijo tirov včasih premagovale afganistanske kamele.
Ponos Afrike - The Pride of Africa. To je vlak, ki križari po čudoviti pokrajni Južnoafriške republike, včasih pa zavije vse do Dar Es Salaama v Tanzaniji. Poleg izredno slikovite poti, ki jo premaguje, je njegovo slavo v svet poneslo tudi izredno razkošje, ki vlada na vlaku. Velja namreč za najbolj prestižni vlak na svetu, nekateri klasični leseni vagoni namreč izvirajo še iz leta 1911, udobje v njih in postrežba pa se ponašata s petimi zvezdicami.
Po povsem drugačni pokrajini pa 'sopiha' ponos Peruja - Andski raziskovalec (The Andean Explorer), vlak, ki povezuje najbolj neverjetne dele te južnoameriške države, med jezerom Titikaka in mestom Cuzco. Vožnja traja okoli deset ur. Podobno kot prejšnji vlaki se tudi ta lahko pohvali z lepo okrašenimi vagoni in izbrano kuhinjo ter udobno namestitvijo. Med vožnjo po razgibani pokrajini morda vidite tudi znamenite alpake z značilno dolgo volnato dlako, se pogrejete ob skodelici kokosovega čaja in skočite na Machu Picchu, izgubljeno inkovsko mesto.
Znameniti rdeči vagoni so simbol vlaka Glacier Express, ki potnikom približa lepoto švicarskih Alp. Vlak za panoramsko vožnjo po 'srcu Švice', od Sankt Moritza do Zermatta, potrebuje sedem ur, na poti pa premaga kar 291 mostov in 91 predorov, na prelazu Oberalp Pass pa doseže najvišjo višino 2.033 metrov. Pozimi je pokrajina prekrita s snegom, spomladi površje ozeleni, v obeh primerih pa so potniki 'prilepljeni' k oknom in občudujoče zrejo ven.
Kraljevi Škot - Royal Scotsman je, kot pove ime, škotski razkošni vlak, ki svoje goste popelje po škotskem višavju, med borovce, ki se odsevajo v umirjenih jezerih. Vlak sestavlja devet vagonov, ki lahko hkrati peljejo 36 potnikov, ki jim je na voljo vse udobje. En prostor je prav poseben, saj gre za odprt razgledni vagon, zelo prefinjeno opremljen, z mehkimi naslanjači in majhnimi mizami, ki kar vabijo h kozarčku penine - ali pač pristnega škotskega viskija - in slastnemu prigrizku.
Ljubitelji vlaka se lahko s tem prevoznim sredstvom zapeljete tudi po Indiji. Odlična izbira (za tiste s polnimi denarnicami) je vlak Palace on Wheels, Palača na kolesih torej, s katero so se nekoč prevažali maharadže, torej sta razkošje in umetelna opremljenost vagonov zagotovljeni. Vlak goste popelje mimo palač in puščav zvezne države Radžastan, nato pa še v velemesto New Delhi. 'Čeprav so se časi spremenili in vetrovi pihajo v drugo smer, Palača na kolesih še vedno vozi v kraljevem slogu, takšnem, ki so ga uživali le maharadže nekdanjih dni,' se glasi povabilo na spletni strani vlaka.
La Trochita ali Old Patagonian Express - obe imeni označujeta pot, roko na srce, ne prav dolgo, s parno lokomotivo, ki vodi po odmaknjenih neokrnjenih poteh Patagonije, ene najbolj očarljivih argentinskih pokrajin. Železnica je dolga 402 kilometra in vodi ob vznožju Andov. Prvič se je vlak na to pot podal leta 1935.