Vasja Predan je tudi v zrelih letih vzdrževal stike z gledališčem in se odzival povabilom na prireditve, predvsem v ljubljanski Drami in Mestnem gledališču ljubljanskem. Foto: Bobo
Vasja Predan je tudi v zrelih letih vzdrževal stike z gledališčem in se odzival povabilom na prireditve, predvsem v ljubljanski Drami in Mestnem gledališču ljubljanskem. Foto: Bobo

Vasja Predan je bil dejaven, plodovit, zanesljiv in pronicljiv kritiški in publicistični sopotnik slovenskega gledališkega, literarnega in kulturnega dogajanja v drugi polovici 20. stoletja in v prvem desetletju 21. stoletja.

Rodil se je 6. februarja 1930 rodil v Vitomarcih (Sv. Andraž v Slovenskih goricah). Diplomiral je iz slavistike na Filozofski fakulteti v Ljubljani ter se zaposlil kot dramaturg na TV Ljubljana, nato pa je bil do leta 1992 urednik pri Naših razgledih. Njegovo več kot štiri desetletja dolgo kritiško spremljanje domače in tuje produkcije danes nudi zanesljiv vpogled v gledališko življenje na Slovenskem, je zapisano v velikem slovenskem leksikonu Osebnosti.

Obenem je pisal eseje in komentarje o dramaturških in gledaliških vprašanjih, iz katerih je razbrati njegovo odprtost za aktualizirano, samosvojo odrsko interpretacijo dramske umetnine. Pisal je tudi o slovstvenih vprašanjih in spremne besede h knjižnim objavam dramskih in drugih besedil.

Večkrat je bil član različnih žirij in selektor Sterijinega pozorja v Novem Sadu. Bil je tudi pobudnik, soavtor in sourednik monografskega zbornika o režiserju Miletu Korunu iz leta 2002. Skupaj z Dušanom Moravcem je leta 2001 izdal knjigo Sto slovenskih dramskih umetnikov, leta 2004 pa je izšle njegove Teatrološke študije in eseji.

Leta 1967 je prejel nagrado Prešernovega sklada, ob svoji 80-letnici leta 2010 pa Župančičevo nagrado za življenjsko delo. Mesto Ljubljana mu jo je podelilo za izjemen opus kritiških analiz ter pronicljivih, pisateljsko vživetih interpretacij slovenske književnosti in gledališča, pa tudi za dolgoletno ustvarjanje visokega javnega intelektualnega dialoga znotraj slovenske in svetovne umetnosti in kulture v vlogi urednika Naših razgledov.

Od začetka petdesetih let je Predan objavljal gledališke in literarne kritike, esejistične portrete znanih ustvarjalcev ter tehtne zbirne študije o posameznih izrazitih umetniških pojavih v domačih dnevnikih ter kulturni in strokovni periodiki. Kritike je objavljal do leta 2001, odtlej pa se je posvetil teatrološkim obravnavam in objavam. Foto: Knjižna zadruga
Od začetka petdesetih let je Predan objavljal gledališke in literarne kritike, esejistične portrete znanih ustvarjalcev ter tehtne zbirne študije o posameznih izrazitih umetniških pojavih v domačih dnevnikih ter kulturni in strokovni periodiki. Kritike je objavljal do leta 2001, odtlej pa se je posvetil teatrološkim obravnavam in objavam. Foto: Knjižna zadruga

V obrazložitvi nagrade je pisalo, da je njegov življenjski opus bistveno več, kot to lahko opredelijo formalne uvrstitve njegovega vsestranskega umetniškega in kulturnega delovanja v teatrološki znanosti – je najprej ljubezen do človeka in njegovega umetniškega hrepenenja po humanem svetu kot svetem prostoru bivanja.

Mentor mlajšim generacijam
"Zaradi svoje strokovne zanesljivosti in poštenosti ter vselej strastnega razmerja do literature, gledališča in kulture je bil Vasja Predan priljubljen gost, udeleženec in sodelavec številnih festivalov in drugih prireditev doma in na tujem, medijskih nastopov, simpozijev, okroglih miz in navsezadnje tudi stalni sodelavec pri nastajanju Enciklopedije Slovenije in podobnih leksikografskih izdaj. Kot urednik je z veliko naklonjenostjo, dobrodušnostjo in nevsiljivo mentorsko pomočjo odpiral tudi vrata v medijski prostor novim mladim kritiškim sopotnikom in morebitnim stanovskim naslednikom,"
so leta 2016 zapisali v Društvu gledaliških kritikov in teatrologov, ko so Predanu podelili prvo nagrado Vladimirja Kralja za življenjsko delo.

Tudi v zrelih letih je Predan v časopisih pazljivo spremljal sodobno gledališko kritiko, a je bil do nje pogosto kritičen. Sodobna kritika si po njegovih besedah želi le predstaviti predstavo, kar sicer je vrednost, vendar mnoge zanima tudi utemeljeno kritično mnenje. Sam je v mlajših letih cenil predvsem kritike, kakršen je bil Josip Vidmar, ki je vedno poskušal suvereno ovrednotiti predstavo. "Mlajši kritiki smo tudi počeli to, vendar smo obenem želeli tudi na kritičen način interpretirati predstavo, pri čemer smo vedno imeli v mislih gledalca," se je spominjal v intervjuju ob svoji 85-letnici.

Umrl je Vasja Predan, gledališki in literarni kritik, teatrolog, književnik in urednik