Igra o Antikristu je nastala pod okriljem kolektiva Was ist Maribor?, ki ga sestavljajo Andrej Kopač, Matjaž Latin, Aljoša Ternovšek in režiser Sebastijan Horvat. Foto: Nada Žgank
Igra o Antikristu je nastala pod okriljem kolektiva Was ist Maribor?, ki ga sestavljajo Andrej Kopač, Matjaž Latin, Aljoša Ternovšek in režiser Sebastijan Horvat. Foto: Nada Žgank
Horvat je v elektronski pošti Dobovškovi zapisal, da je ne želi več videti na svojih predstavah. Foto: MMC RTV SLO

Horvat je v elektronskem pismu Dobovškovi nekaj dni po objavi njene kritike na Radiu Študent med drugim zapisal, da ji prepoveduje pisati o njegovih predstavah. "Dajva rečt zelo preprosto: nočem te več videt na svojih predstavah in prepovedujem ti, da še kadarkoli pišeš o mojih predstavah. Ne razumem, zakaj imajo ljudje takšno slast pisat o stvareh, ki jih ne marajo? Namreč, tako kot si ti oklofutala našo predstavo, tako se lahko zgodi, da te oklofutam jaz, če mi še kdaj prideš preblizu."

Na to njegovo pisanje so se odzvali na Radiu Študent, kjer so v javnem pismu zapisali, da so se le redko primorani javno oglasiti in opozoriti na pritiske ter grožnje s fizičnim nasiljem, v tem primeru pa "ne moremo in ne bomo molčali". "Ne glede na to, kaj si Sebastijan Horvat osebno misli o mediju, kot je Radio Študent, ki sicer je produkcijo predstave Igra o antikristu podprl tako z brezplačnimi predvajanji oglasa kot z arhivskim audio gradivom Aktualno-politične redakcije in Redakcije za kulturo in humanistične vede, in kaj si osebno misli o utemeljenosti kritik Redakcije za kulturo in humanistične vede ter Zale Dobovšek osebno, pa se ne tokrat naslovljena in ne katerikoli drugi sodelavec Uredništva RŠ ne zdaj in ne v prihodnje ne bo ustrašil prepovedi obiskovanja predstav in pisanja o njih ter celo groženj s fizičnim nasiljem - v katerih lahko zaznamo elemente kaznivega dejanja – kot jih je v elektronskem sporočilu avtorici recenzije poslal Sebastijan Horvat."

Ob tem so še zapisali, da Društvo novinarjev Slovenije in številne medijske hiše ugotavljajo, da je v Sloveniji vsak dan manj svobode javne besede in avtonomije novinarskega poklica, kar se bo nadaljevalo, če v družbi in širši javnosti ne bo jasnega stališča zoper vsak, še najmanjši poskus pritiskov in groženj s fizičnim nasiljem.

Od Horvata pričakujejo javno opravičilo Dobovškovi, so zapisali, in dodali, da pričakujejo, da se bodo producenti in koproducenti predstavi ogradili od njegovih izjav.

Horvat je v pisnem odzivu zapisal, da je bila njegova reakcija na kritiko emotivna in impulzivna. "Če nekdo na tak neposreden, žaljiv in podcenjujoč način oceni tebe kot neumnega in strahopetnega, človek pač na isti način reagira. Ne opravičujem svojih dejanj, ampak tudi jaz imam odnos do svojega dela," je med drugim zapisal. "Kot pravi zadnji stavek, "ki ga vsi mediji razumejo kot fizično grožnjo, ni bil mišljen na tak način: 'tako kot si ti oklofutala našo predstavo, tako se lahko zgodi, da te oklofutam jaz'. Torej z istimi sredstvi kot ona, tudi jaz! Če je Zala Dobovšek ta stavek razumela kot fizično grožnjo, se ji javno opravičujem in jo odvezujem vsega strahu, ki ga je morala pretrpeti ob tem zapisu. Moram jasno povedati, da nisem ravno ponosen na to svojo izjavo, ki me v nekem aspektu kaže tudi kot čustvenega osebka, ki ga stvari in izrečene sodbe tudi prizadanejo, nikakor pa s tem nisem hotel zaničevati svobodo novinarske avtonomnosti, česar me obtožuje Radio Študent! Nisem si želel takšnega fokusa ob projektu Igra o Antikristu in za odvrnitev pozornosti od teme in vsebine o kateri bi se morali pogovarjati, prevzemam vso odgovornost."

Na dogajanje so se odzvali tudi v društvu gledaliških kritikov in teatrologov, ki odločno obsoja kakršne koli pritiske na delo kritikov, še posebej pa grožnje z morebitnim fizičnim nasiljem. "Žal nam je, da nizek, brutalen in nekultiviran govor prodira tudi v umetniške vrste, v konkretnem primeru pa nas še dodatno žalosti to, da Sebastijan Horvat ni le gledališki režiser, ampak tudi profesor na AGRFT - in bi se moral kot tak še toliko bolj zavedati pomena in vloge kritike v celoti umetniškega ustvarjanja, predvsem pa absurdnosti takšne reakcije ustvarjalcev. Navsezadnje pa so grožnje in poskusi prepovedovanja opravljanja poklica zgolj zaradi nevšečne kritike približno enako primerni kakor kakršen koli pritisk na ustvarjalce predstave v času študija, se pravi - sploh ne," so zapisali v odzivu.