Izrabljen profil na pnevmatikah. Takšne ne sodijo na cesto. Foto: M. Kr.
Izrabljen profil na pnevmatikah. Takšne ne sodijo na cesto. Foto: M. Kr.
Sneg
Pri takšnem snegu pridejo prav verige. Foto: TV Slovenija


Zimsko opremo za vozila s skupno maso do 3,5 tone sestavljajo štiri zimske pnevmatike z minimalno globino profila tri milimetre ali štiri letne pnevmatike z minimalno globino tri milimetre in snežne verige. Vozniku, ki nima ustrezne opreme, grozi denarna kazen v znesku 120 evrov, če onemogoča promet, pa kazen znaša 500 evrov in pet kazenskih točk.

Boljši oprijem zimskih pnevmatik
Osnovni razliki med zimsko in letno pnevmatiko sta dve: profil pnevmatik in njihova struktura, je pojasnil Danijel Granda, inštruktor varne vožnje pri AMZS-jevem centru varne vožnje. Profil je pri zimski pnevmatiki globlji in izrazito bolj grob. Zimska pnevmatika ima lamelni profil in lamele se na drseči podlagi razširijo, zaradi česar je oprijem boljši.
Struktura zimske pnevmatike je takšna, da bolje deluje pri temperaturah, nižjih od sedem stopinj Celzija, torej pri zimskih temperaturah. Letna pri takšnih temperaturah postane trda in neelastična, zato ima izredno slab oprijem, je povedal Granda.

Vse štiri gume naj bodo enake
Tako za letne kot za zimske pnevmatike velja, naj bodo vse štiri enake. Bile naj bi mlajše od štirih let in naj ne bi imele manj kot štiri milimetre profila. Zakon sicer dopušča tudi tri milimetre profila, kot opozarja Granda, pa je s takšno opremo po spolzki podlagi zelo težko voziti, tudi zavorna pot je daljša.

Tudi za pnevmatike, starejše od štirih let, še ne moremo trditi, da so neustrezne. Takšne pnevmatike sicer izgubijo nekaj pomembnih lastnosti, vendarle pa so lahko uporabne, če so bile pravilno skladiščene - v suhem in temnem prostoru, na platiščih in, če se le da, napolnjene. "Sploh najslabše je, če z zimskimi pnevmatikami vozite tudi poleti. Poleti takšno pnevmatiko pregrevate in potem v zimskih razmerah ne da tistega, kar voznik pričakuje od nje," je opozoril Granda.

Kdaj postanejo gume prestare?

Lopata, tople rokavice, verige
Del zimske opreme naj bodo po njegovem nasvetu tudi verige, lopata in tople rokavice. Sploh v višje ležečih krajih lahko sneg hitro zapade, veter pa lahko ustvari zamete. V takšnih razmerah bo zimska pnevmatika premalo in jeklenega konjička bo treba obuti v verige. Nameščanje verig pa je dobro preizkusiti, še preden nastane takšna situacija, je poudaril Granda.

Tovorna vozila navadno dobro opremljena
Svoja vozila morajo na zimski čas ustrezno pripraviti tudi vozniki tovornih vozil. Zimsko opremo vozil s skupno maso nad 3,5 tone sestavljajo dve zimski pnevmatiki na pogonskih kolesih z najmanj trimilimetrskim profilom in lopata. Tovorno vozilo je lahko opremljeno tudi s štirimi letnimi pnevmatikami z minimalno globino profila tri milimetre, snežnimi verigami in lopato.

"Resna stroškovna postavka"
Kot je dejal sekretar Zveze združenj šoferjev in avtomehanikov Slovenije Dejan Vidic, je zimska oprema za voznike "resna stroškovna postavka", vendarle pa je to tudi zagotovilo varnosti. Zato se, kar se tiče zimske opreme, avtoprevozniki po njegovih besedah "ne igrajo" in vozila praviloma ustrezno pripravijo na zimske razmere.

Kljub temu pa se na slovenskih cestah v zimskih razmerah večkrat zgodi, da tovorno vozilo obstane in zaustavi promet. Največkrat je težava v tem, da se vozniki ne izločijo pravočasno, razlogi za to pa so po besedah Vidica različni. Res da so nekateri vozniki pod pritiskom naročnika, a na drugi strani v Sloveniji ni niti enega ustreznega varovanega počivališča za tovorna vozila, je pojasnil.

Nekatere evropske države namreč že premorejo varovana parkirišča, ki prevoznikom zagotavljajo možnost prehranjevanja, spanja in sanitarij. Fizično je tam zavarovan tudi njihov tovor.

Pravila o opremi avtoprevoznikov sicer veljajo po vsej Evropi, saj je področje usklajeno z evropskimi direktivami, je še povedal Vidic. Tako je na evropskih tleh tudi avtoprevoznik iz katere izmed tretjih držav podvržen evropskim pravilom.