Obrambni minister, podpredsednik vlade in predsednik NSi-ja. Foto: TV Slovenija, posnetek zaslona
Obrambni minister, podpredsednik vlade in predsednik NSi-ja. Foto: TV Slovenija, posnetek zaslona

Pričakovano je v teh dneh začelo hitro naraščati število okuženih z novim koronavirusom in začelo se je tudi vnovično omejevanje javnega življenja, za zdaj v rdečih statističnih regijah, take pa so že vse razen obalno-kraške.

Parlament je medtem na predlog vlade sprejel nov, že peti protikrizni zakon z ukrepi za pomoč podjetjem in posameznikom; nekatera predlagana določila so razburila opozicijo. Člen, po katerem bi lahko policija vstopila tudi v zasebne prostore in tako nadzirala upoštevanje ukrepov, so tokrat štirim opozicijskim strankam pomagali umakniti poslanci iz vladnih strank – SMC-ja in DeSUS-a. Prav na te glasove računajo pobudniki Koalicije ustavnega loka.

In vloga NSi-ja pri tem? V prvem odzivu ponuja, da postane vezni člen med vlado in opozicijo. Več pojasnil pa v pogovoru med predsednikom te stranke, Matejem Toninom, in voditeljico oddaje Politično, Tanjo Gobec, najprej v videoposnetku celotne oddaje, pod njo pa je dostopno besedilo.

NSI, vezni člen med vlado in opozicijo?

Janša: Najprej so življenja, zdravje, nato ekonomija. Vse ostalo bo moralo počakati.

Premier je rekel, najprej se čuvajo življenja, potem zdravje, potem gospodarstvo.
V tej smeri tudi deluje vlada. Vsi naši ukrepi so usmerjeni predvsem v to, da najprej zavarujemo življenja, potem ljudem omogočimo dostop do zdravnikov in nato obvarujemo tudi ekonomijo.

Kaj je rekel gospodarski minister na to temo?
Vsi delujemo tu enotno in se teh prioritet zavedamo. Pred življenje ne moremo postaviti nobene druge prioritete.

Pobudniki Koalicije ustavnega loka na vlado naslovili predloge izrednih ukrepov

H covidu-19 še pridemo. Zanima me vaš odziv na pobudo štirih opozicijskih strank za Koalicijo ustavnega loka. Najprej ste rekli, da boste pobudo pogledali, potem, da ni čas za take eksperimente, in nazadnje, da bi lahko bili neki moderator med opozicijo in vlado. Kako si to predstavljate?
Glede na trenutno zelo zahtevno covidno situacijo ni čas za politično eksperimentiranje. V tem trenutku potrebujemo stabilno, trdno vlado z jasno usmeritvijo. In zato ponujamo roko opoziciji. Tukaj sem se ponudil kot mediator, ker vemo, da nekateri v opoziciji ne komunicirajo z določenimi vladnimi strankami. Hkrati pa na drugi strani lepi opozicijski načrti na papirju državljanom ne pomagajo nič. In zato moramo tukaj strniti sile in narediti vse, da s skupnimi močmi, koalicija in opozicija, naredimo vse, da ta virus uspešno premagamo in tako pomagamo državljankam in državljanom.

Foto: TV Slovenija, posnetek zaslona
Foto: TV Slovenija, posnetek zaslona

[Voditeljica je opisala nabor ukrepov, ki jih predlaga opozicija, vidnih na posnetku desno.] Kaj od tega sprejemate kot podpredsednik vlade in predsednik vladne stranke?
Polovico tega je tako ali tako že realiziranega. Mi smo v petem protikoronskem svežnju zapisali, da bomo uporabili vse razpoložljive možnosti, ki jih imamo za odpravo čakalnih vrst, in da povečamo dostop do zdravnika.

Opozicija kritična do 5. protikoronskega zakona zaradi domnevnega rušenja javnega zdravstva

Oprostite, ampak zakaj ni bil sprejet ta predlog: najprej javni sektor. Ko ta nima več zmogljivosti, koncesionarji in zasebni zdravniki. Se vam ta vrstni red ne zdi ...
... Einstein je nekoč dejal, da če počneš iste stvari in pričakuješ drugačne rezultate, se enostavno motiš. Mi smo samo z javnim sistemom že večkrat v preteklosti poskušali. Žal ni dal rezultatov. Zato je edini način, da odpravimo te čakalne vrste in povečamo dostop do zdravnika – zlasti v času koronakrize –, da vključimo vse obstoječe kapacitete.

Se vam zdi, da javni sektor v zdravstvu ni dal vsega od sebe?
Javni sektor je vsekakor dal vse od sebe, tega mu nihče ne očita. Ampak govorimo o tem, da ko je taka kriza, kakršno imamo danes, moramo uporabiti vse razpoložljive vire. Ko ima nekdo licenco, da je zdravnik, absolutno, naj te storitve opravlja v korist državljanov. Bistveno pa je, da bo te storitve plačevala država oziroma zdravstvena blagajna.

Bolnišnica Role 2?
Že stoji, v vojašnici Edvarda Peperka v Ljubljani. Zato sem rekel, da je veliko stvari, o katerih govorijo, že realiziranih. Gre zgolj za dialog in izboljšavo nekaterih predlogov.

Kaj lahko vi kot obrambni minister ponudite iz vojske? Vemo, da vojska na meji za zdaj nima dvotretjinske podpore v parlamentu. Je pa nekaj zdravstveno izobraženih kadrov v vojski. Kaj lahko ponudite v boju proti covidu-19?
Vojska je že na meji. Več kot 150 vojakov vsakodnevno patruljira na naši južni slovenski meji. Poleg tega se vojska vključuje v številne druge civilne naloge. Med drugim vsakodnevno opravlja helikoptersko nujno medicinsko pomoč, rešuje iz gora. Ne nazadnje smo postavili tudi to premično vojaško bolnišnico. Vojska je močno vpeta v sistem zaščite in reševanja.

Govorili smo seveda o tistem členu, ki bi dajal vojski tudi policijska pooblastila.
Ta pa ni aktiviran, ker ni ustrezne dvotretjinske večine.

Morda zdravstveno osebje, zdravstveni kader, ki dela v vojski. Ste o tem razmišljali?
Absolutno ni nobenega problema. Se pa moramo zavedati, da veliko kadra ni v vojski zato, da imamo mi ogromno pogodbenih rezervistov, ki že danes delajo v javnem sistemu zdravstva, in nekako so že pri svojih nalogah vpeti v reševanje koronakrize.

DZ sprejel peti protikoronski zakon; Jože Podgoršek imenovan za novega kmetijskega ministra

Omenila sem že peti protikoronski sveženj in sporni člen, da bi policija lahko vstopala v zasebne prostore. Opozicija in tudi del koalicije je nasprotoval. Nove Slovenije tukaj ni bilo. Se vam ni zdelo, kljub temu, da je zakonodajnopravna služba opozorila, da bi bilo treba ta člen umakniti?
Stvar je bila spolitizirana in prenapihnjena. Nihče ni govoril o tem, da bi policija kar vdirala v zasebna stanovanja. Govorili smo o tem, da se okužbe najbolj širijo na zaprtih, zasebnih zabavah. Na neki način smo iskali možnost in pot, kako vendarle opozoriti, da tovrstne zabave v teh izjemnih koronačasih niso najustreznejše.

Vlada potrdila predlog o združitvi agencij; upravo in svet bi imenoval DZ

Ali ste na vladi glasovali za združevanje nadzornih institucij? Stroka je opozorila, da je šlo zelo na hitro, po tiho pravzaprav.
Mi si želimo predvsem okrepiti strokovnost in neodvisnost regulatorskih agencij. To pa lahko naredimo samo na takšen način, da na enem mestu združimo več stroke, ki si lahko medsebojno pomaga. In to je ta nizozemski model, ki ga bomo zdaj poskušali uveljaviti. Prvi osnutek zakona seveda ni bil optimalen. Tudi zato je Nova Slovenija dvakrat zahtevala koalicijska usklajevanja. In v teh postopkih koalicijskega usklajevanja smo zakon močno izboljšali.

O tem je bila velika razprava, tudi strokovna. Ljudje, ki se spoznajo na te institucije, bi lahko rekli marsikaj. To vam ni ...
... Ta razprava je bila in bo še zelo dolga v parlamentu, ker bo šel zakon čez vse predpisane postopke. Bistvo je v tem, da si želimo zagotoviti strokovnost in neodvisnost. In kot sem že dejal, osnutek je bil tudi na naš predlog močno izboljšan. O teh osebah bo zdaj odločal državni zbor, nič več vlada. Znotraj te agencije bodo posamezni sektorji popolnoma obdržali svojo neodvisnost itd.

Že tretja menjava na vrhu NPU v času te vlade: vodenje prevzela Petra Grah Lazar

To bomo še spremljali. Kratek komentar dogajanja na Nacionalnem preiskovalnem uradu? Že četrti vršilec dolžnosti oziroma zdaj vršilka.
Od Nacionalnega preiskovalnega urada se je v preteklosti in tudi danes veliko pričakovalo. Žal pa nekih konkretnih rezultatov ni. Lahko se vprašamo, lahko se vprašajo državljani, kje je bil NPU uspešen pri pregonu velikega gospodarskega kriminala? Kje so tukaj kakšni konkretni rezultati?

Ustanovljena preiskovalna komisija za nakupe zaščitne opreme

Pravzaprav je ta teden začela – poleg NPU-ja – delo preiskovalna komisija parlamenta o nakupih zaščitne opreme. To preiskovalno komisijo vodi poslanka SDS-a. Kakšen se vam zdi tukaj vtis, pristranskosti ali nepristranskosti?
Bom dejal še enkrat, to krizo bomo premagali, če bomo delovali skupaj, tukaj se kaže, da bi stvari lahko mnogo bolje naredili, če bi koalicija in opozicija tvorneje sodelovali. In tukaj je bila možnost, da bi se koalicija in opozicija dogovorili za eno komisijo, ki bi preiskovala celotno zgodbo. Pred in po tem. Ampak žal nekega takega soglasja ni bilo. Prav zato pa spodbujam vse, tako nas v koaliciji kot naše kolege v opoziciji, da se več pogovarjamo in da poskušamo skupaj narediti kaj dobrega za državljane.

NPU zaradi domnevnih nepravilnosti pri vodenju Knovsa ovadil ministra Tonina in sekretarja Mahniča

Še vaš odziv na ovadbo zaradi delovanja v Knovsu, seveda v času, ko ste bili opozicijski poslanec. Zloraba položaja, ponarejanje listin ... Boste dejali, da gre za politično zaroto, kot smo slišali z vladne strani?
Česa takega Slovenija, pa tudi zahodna Evropa, še ni videla. Da bi nadzorovani organi preganjali in ovajali svoje parlamentarne nadzornike. Tega zahodni svet še ni videl, in to je lastno avtoritarnim režimom, ne pa zahodni demokraciji. Jaz sem kot poslanec počel tisto, za kar sem bil plačan. Bil sem član komisije za nadzor obveščevalnih in varnostnih služb in naš nadzor je bila naša naloga.