"Presoja nas potrošnikov je, ali bomo svoje osebne podatke prodali za to, da bomo na drugi strani dobili ugodnosti," pravi informacijska pooblaščenka Nataša Pirc Musar. Foto: BoBo

Vedno se moramo vprašati, s kakšnim namenom želi trgovec naše podatke.

Nataša Pirc Musar
Zloraba kartic zvestobe?

"Trgovsko kartico lahko brez stroškov dobi vsak potrošnik, popuste pa plačamo vsi potrošniki z višjimi cenami in s svojimi osebnimi podatki," opozarja predsednica Zveze potrošnikov Slovenije Breda Kutin. V zvezi so namreč naredili analizo 12 kartic ugodnosti - trgovcev Mercator, Tuš, Spar, Eleclerc, Merkur, Petrol, DM, Baby center, Sportina ter Nove Ljubljanske banke EnKa, Lekarne Ljubljana in Sveta knjige.

Informacijska pooblaščenka Nataša Pirc Musar je opozorila, da trgovci zbirajo ogromno podatkov, zato da potrošnika dobro spoznajo. "Trgovci, ki profilirajo posameznike, zelo dobro poznajo naše življenjske navade - spolne, kako zdravo živimo, koliko alkohola popijemo itn. To niso več preproste stvari," pravi.

Več o izsledkih pregleda t. i. kartic zvestobe lahko preberete v tematskem poročilu informacijskega pooblaščenca.

Podatke hranijo preveč časa
Večina trgovcev ima namreč tudi predolge roke hrambe osebnih podatkov - samo trije brišejo osebne podatke tisti trenutek, ko potrošnik zahteva, da se njegovih podatkov ne uporablja za trženje. Nekateri (Mercator, Petrol in NLB) imajo rok hrambe 10 let, pri Svetu knjige pa je celo neomejen.

Ker zakon pravi, da ima posameznik pravico preklicati uporabo osebnih podatkov, mora trgovec to spoštovati, zato bodo v prihodnje to tudi nadzorovali, zagotavlja informacijska pooblaščenka.

Ni nujno, da sploh kaj prihranimo
Kutinova se je dotaknila tudi ugodnosti kartic zvestobe. Marketinško sporočilo kartic zvestobe je po njenih pojasnilih vedno enako - kdor kupuje s kartico, kupuje ceneje -, a zbiranje fiktivnih enot (pike, točke, zvezdice ...) po njeni oceni zamegli povezavo med količino nakupov in prisluženimi popusti. Visoke popuste je izjemno težko dobiti oz. so velikokrat zgolj na papirju, je dejala.

Ker so v akcijah po navadi le določeni izdelki, s katerimi naj bi pridobili ugodnosti, Kutinova opozarja tudi na to, da lahko na ta način potrošniki kupijo manj kakovostne stvari. "Nakup zaradi kartice je lahko dražji in slabše kakovosti," je prepričana. Potrošnikom tudi svetuje, naj pozorno preberejo pogoje kartic, saj se trgovci izogibajo transparentnosti in primerljivosti.

Vedno se moramo vprašati, s kakšnim namenom želi trgovec naše podatke.

Nataša Pirc Musar
Zloraba kartic zvestobe?