Marijan Tončić pravi, da ima Costa Crosiere smolo. Dejal je, da se nesreče pač dogajajo. Tako imajo, recimo, pred pomorsko šolo v morju 23-tonsko sidro, ki jim ga je odtrgalo, ko so bili zasidrani v Severni Afriki. Sidro so v Slovenijo prepeljali, da ga bodo razstavili kot rekvizit. Foto: RTV SLO
Marijan Tončić pravi, da ima Costa Crosiere smolo. Dejal je, da se nesreče pač dogajajo. Tako imajo, recimo, pred pomorsko šolo v morju 23-tonsko sidro, ki jim ga je odtrgalo, ko so bili zasidrani v Severni Afriki. Sidro so v Slovenijo prepeljali, da ga bodo razstavili kot rekvizit. Foto: RTV SLO
Costa Allegra
Turistično ladjo Costo Allegro, ki jo je med križarjenjem ob Sejšelih zajel požar, zaradi česar se je ustavil eden izmed motorjev, so začeli vleči proti obali. Na ladji je tudi 12 Slovencev. Foto: Reuters
Costa Concordia
Ker je kapitan ladje Costa Concordia vozil prreblizu oblae, je 13. januarja ladja pred toskansko obalo nasedla ob čer in se prevrnila. Življenje je izgubilo najmanj 30 ljudi. Foto: EPA
Turistično ladjo vlečejo proti Sejšelom

V dobrem mesecu sta imeli nesrečo dve ladji družbe Costa Crociere. Kapitana dolge plovbe profesorja na Pomorskem izobraževalnem centru Portorož Marijana Tončića smo povprašali, ali gre res za smolo ali pa za neustrezno ekipo in slabo vzdrževane ladje?


Sicer je bila pri Costi Concordiji napaka pri kapitanau na Costi Allegro pa je izbruhnil požar v bližini ladijski generatorjev. Zakaj se pojavljajo napake na ladji?
Imam občutek, da ima Costa zadnja leta smolo, saj je za te ladje sicer dobro tehnično poskrbljeno. Eksplozije na ladjah so najpogostejše v sobah z akumulatorji, ki se uporabljajo za razsvetljavo v sili. A je zaščita taka, da redko izbruhne požar. Statistično naj bi se 80 odstotkov požarov začelo v strojnici. Nekje lahko pušča olje, nafta, in to lahko kaplja na neko toplo cev in začne izhlapevati. Ustvarja se plin, ko pride do preklopa stikala, nastane iskra in zagori ogenj.

Glede požarne varnosti pa takole – strojnice na potniških ladjah so malo drugačne kot na drugih ladjah. Pogon imajo z elektromotorji. Torej, na eni strani proizvajajo elektriko, to kar poganja propelerje so elektromotorji, da se zaradi vibracij zmanjša hrupnost ladje. Pri recimo večjih obremenitvah lahko pride tudi do skrite napake. Sicer ne vem, v katerem delu je nastal požar, a možnost, da se požar vname, obstaja. Na potniških ladjah imajo sicer zelo dobro usposobljeno protipožarno ekipo, ki imajo dnevna usposabljanja na ladji, tako da znajo zajeziti nevarnosti. Tako lahko strojnico v zelo kratkem času neprepustno zaprejo in vanjo spustijo ogljikov monoksid.

Kako pa je s tehničnimi pregledi potniških ladij?
Vse ladje imajo osnovno spričevalo, potniške ladje imajo potniško spričevalo varnosti potniške ladje. To se obnavlja na štiri leta, podaljša se ga lahko za eno leto, ko ladje dobijo t. i. spričevalo o podaljšanju. Po petih letih pa morajo v ladjedelnico na velik remont, ki traja kar nekaj časa.
Provokativno vprašanje, pa vendarle: bi bile ladijske nesreče lahko inscenirane, recimo, zaradi poplačila zavarovalnic?
Na potniški ladji skorajda dvomim. Se pa to pogosto dogaja na trgovskih ladjah. V ladjedelnici Pulj so delali za Bergna neke velike, 250.000 ton težke ladje, ki so prenašale ladje nafto, rudo in razsuti tovor, torej bila je mešana ladja OBO carrier. Na tej ladji so imeli pogodbo z Brazilijo za prevoz rude in ravno tako dolgo pogodbo z nekimi naftnimi družbami. No, po petih letih oziroma tik pred iztekom tega obdobja so tri ladje izginile. In to je funkcionalno. Ladje niso imele več možnosti prevoza, zato je bolj funkcionalno, da izgine.
Recimo, nekateri kupijo za 50 milijonov ton pšenice, ker mislijo, da bo na trgu zrasla cena. Ladje s pšenico pošljejo po namembnosti, kam bo šla, v tem času pa se, recimo, na borzi zmanjša povpraševanje po pšenici, ker je ponudba prevelika, začnejo cene padati. Predstavljajte si, da kupite za 20 dolarjev tono pšenice in nato njena cena pade na petnajst …

… ladja se verjetno izgubi?
Tako, saj ima ladja zavarovano za dvajset dolarjev tono pšenice pri zavarovalnici.

V medijih se pojavljajo tudi ugibanja, ali bi lahko ladjo napadli pirati? Kako je z napadi piratov potniških ladij, ki sicer v preteklosti niso bila njihova tarča?
Pirati širijo svoje območje napadov, saj imajo tehniko in čolne. Sicer bi lahko napadli ... Je pa res, da je bilo nekoč veliko piratov, a ni bilo toliko medijev. Morda bi lahko tudi bolje proučili, zakaj so se v Somaliji pojavili pirati? Morali bi raziskati, kaj vse je Evropa vozila v Somalijo. Tam je smetišče kemikalij in marsičesa, za kar sploh ne vemo, kaj vse je. No, morda pa le vemo, a je nezanimivo. Na žalost pa nekateri ne razumejo, da četudi so kaj peljali dol, se bo to vrnili. In recimo, da so pirati del tega odgovora.

Turistično ladjo vlečejo proti Sejšelom