Foto: BoBo
Foto: BoBo
Sorodna novica "Plina je dovolj, nobene elektrarne nismo zaprli. Vzroki so v špekulacijah, ki jih nekdo vodi."

Vseh razlogov za začetek inflacijske spirale ne moremo pripisati covidu-19 in epidemiji, meni ekonomist Marko Jaklič. "Težko razložimo, da se je zaradi covida čezoceanski transport podražil za šestkrat, da se je cena plina povišala za šestkrat, težko razložimo, da je bila lani huda zima, saj so bile tudi prej."

V ozadju najvišje inflacije v zadnjih 13 letih na območju evra so tudi politične in tehnološke vojne, pa ekološki izzivi, kot je na primer pomanjkanje čipov. "Tu gre za hišico iz kart, kjer se ena majhna zadeva premakne, pa se vse sesuje in pride do pomanjkanja, posledično višanja cen in propada podjetij," pojasnjuje Jaklič.

Ekonomist Črt Kostevc pa predvideva, da se bo glavnina razlogov, ki ta hip poganjajo inflacijo, pomladi prihodnje leto izpela: "Kurilna sezona se bo končala in vsaj malo se bodo razbremenila transportna vozišča, ki so zdaj popolnoma preobremenjena."

Bolj kot inflacija skrbi stagflacija

Sorodna novica Revoz zmanjšuje proizvodnjo na izmeno in pol, delo bo izgubilo okoli 350 delavcev

Tako Jakliča kot Kostevca še bolj kot inflacija skrbi stagflacija, torej razmere, v katerih se ob visoki inflaciji gospodarska dejavnost ohlaja. Nekaj podobnega se že dogaja. "Stagnacijo gospodarstva vidim v tem, da bodo zaradi pomanjkanja surovin morala podjetja zmanjševati obseg proizvodnje ali se celo zapirati," dodaja Kostevc.

Pomanjkanje čipov je avtomobilsko industrijo sicer že spravilo na kolena. Revoz bo odpustil 350 zaposlenih, Adria Mobil in Unior zapirata del proizvodnje, prav tako tudi tuji koncerni: Opel, Škoda, Volkswagen in Ford.