Za organizacijo napada na umetniškega vodjo slovitega Bolšoj teatra Sergeja Filina (na sliki) je bil kriv plesalec Pavel Dmitričenko. Sam je sicer priznal, da je naročil, da je Filina treba
Za organizacijo napada na umetniškega vodjo slovitega Bolšoj teatra Sergeja Filina (na sliki) je bil kriv plesalec Pavel Dmitričenko. Sam je sicer priznal, da je naročil, da je Filina treba "malo obdelati", zanikal pa je kakršno koli načrtovanje uporabe kisline. Razlog za zaroto je bila poklicna zamera, ker naj Filin Dmitričenkovi partnerici Anželini Voroncovi ne bi namenjal dovolj uglednih vlog. Foto: Reuters
Dmitričenko je bil obsojen na šestletno zaporno kazen. Foto: Reuters
Gledališče Bolšoj
Poleti 2013 so v Bolšoju odpustili direktorja Anatolija Iksanova, saj so se pod njegovim vodstvom v gledališču zvrstili različni škandali; najbolj je seveda odmeval napad s kislino na umetniškega direktorja baletnega ansambla Sergeja Filina. Ruska vlada je na njegovo mesto postavila Vladimirja Urina, prej vodjo uglednega gledališča Stanislavski. Prav on naj bi Bolšoj popeljal iz krize. Foto: Reuters

Direktor Bolšoja Vladimir Urin je včeraj v Moskvi objavil, da Filinovo funkcijo s pomladjo ukinja; zamenjal jo bo s položajem direktorja, ki bo bolj usmerjen na menedžment. Po njegovem mnenju je namreč treba umetniške odločitve sprejemati "skupaj" z direktorskimi.

Novega direktorja bodo javnosti predstavili septembra, ko se gledališče vrne s poletnih počitnic. Urin še noče razkriti nobenega imena, vendar pa je po njegovi izbiri zaimkov v izjavi za javnost mogoče sklepati, da ima v mislih moškega.

Umetniška dediščina nesporna, a spremembe "so potrebne"
Sprememba je potrebna zaradi "vprašanj, ki zadevajo interno življenje gledališča," pravi direktor in obenem zagotavlja, da Filinovega pečata v naslednji sezoni nihče ne bo izpodbijal ali spreminjal. (Med drugim je Filin za naslednjo sezono naročil delo sodobnih nizozemskih koreografov Paula Lightfoota in Sola Leona.)

Čeprav se v Moskvi že dalj časa šušlja, da med možakoma ni pretirane ljubezni, je Urin v svoji izjavi potrdil, da bo Filinova petletna umetniška zapuščina za Bolšoj dragocena. Pred manj kot enim mesecem je silno topel sprejem na primer doživela premiera Junaka našega časa, ki ga je po predlogi slavnega romana Lermontova režiral filmski režiser Kiril Serebrenikov; v predstavo je vključil tudi skupino plesalcev na invalidskem vozičku.

Urin je pohvalil količino izvrstnih plesalcev in produkcij, ki so prosperirali pod Filinovim okriljem - ob čemer se seveda samo od sebe postavlja vprašanje, ali bo lahko novi direktor z dvojno funkcijo sploh še ponovil (ali hotel ponoviti) tak pristop. Čeprav je razlogov za Filinov odhod lahko več, se zdi, da menjava njegove funkcije z bolj administrativnim službenim mestom ni v interesu umetniškega izročila Bolšoja.

Podobno taktiko so že izpeljali
Urin, ki je na položaju direktorja svojega dolgoletnega predhodnika Anatolija Iksanova zamenjal kmalu po napadu na Filina, je v zadnjem času uvedel že več sprememb, ki mu dajejo več nadzora nad ustanovo. S podobno utemeljitvijo kot zdaj je denimo odstavil uglednega koordinatorja opernega programa, ker naj bi bila njegova služba odveč. Nekaj mesecev pozneje je ustanovil zelo podobno zveneč položaj in ga zaupal - svoji ženi.

Zamere segajo v čas pred napadom
Filinov položaj, ki se je močno zamajal že s tem, da zaradi napada dalj časa ni mogel opravljati svoje službe, je nakrhala še poplava kritik, ki so se nanj v naslednjih mesecih usule iz sosednjega štaba. Še pred napadom je opozarjal na to, da mu neznanci vdirajo v elektronsko pošto in ga zasledujejo; sindikat plesalcev je za svojega vodjo uporno izbral ravno človeka, ki je bil obtožen organiziranja napada na Filina, povzema spletni časopis The Arts Desk.

Ko je bil Filin po napadu januarja 2013 odsoten zaradi operacij in rehabilitacije, se je v njegovi odsotnosti zbral "umetniški svet" baletnih plesalcev, pedagogov in nastopajočih, ki naj bi vodili vsakodnevne posle v Bolšoju. A svet je seveda postal poligon za merjenje moči, ki je Filinu ob vrnitvi samo oteževal ponovno vzpostavljanje avtoritete.