"Ameriški kritik John Berger je pred skoraj pol stoletja zapisal eno od nevidnih dejstev do takrat: moški gledajo, ženske so gledane. A petdeset let zgodovine spremeni njen tok," so zapisali organizatorji iz Društva za razvoj filmske kulture v Mariboru.

Poljakinja Anna Kasińska v svojem prvencu Sinhronizacija (Synchronization) popelje v prihodnost, ko moški spol izumira, štiri ženske pa ob edinem darovalcu, ki povrhu doživi še nesrečo, želijo postati matere. Foto: FeFi
Poljakinja Anna Kasińska v svojem prvencu Sinhronizacija (Synchronization) popelje v prihodnost, ko moški spol izumira, štiri ženske pa ob edinem darovalcu, ki povrhu doživi še nesrečo, želijo postati matere. Foto: FeFi

Programsko ekipo festivala sestavljajo komunikologinja in gledališka pedagoginja Jana Burger, nekdanja predavateljica sociologije spolov na Humboldtovi univerzi v Berlinu Nataša Pivec in filmski kritik Žiga Brdnik.

Filme bodo na festivalski spletni strani ponudili v sekcijah Frišno, Retro in ZDAJ!. Poleg tega bodo med 6. in 8. marcem vsak večer ob 20. uri na spletu potekale debate in pogovori z avtoricami ter programsko ekipo.

FeFi je poimenovan po Genovefi, zaščitnici oči in opazovalki
Jana Burger pojasnjuje, da so festival poimenovali po Genovefi "kot zaščitnici oči in opazovalki, ki gleda in ni gledan. FeFi gleda in vidi. Njeno vsevidno oko izpostavlja nevidne, zatirane, na obrobje potisnjene, a žilave ženske zgodbe, ki krojijo in prekrojujejo tok zgodovine," so zapisali v sporočilu za javnost.

Po besedah članice festivalske ekipe Nataše Pivec, ki sicer živi v Berlinu, festival širijo mednarodno. Povezali so se z v Berlinu delujočim feminističnim in queerovskim filmskim kolektivom GRRL HAUS CINEMA, ki združuje filmarke z vsega sveta, njihove filme bodo predstavili v sekciji Frišno.

V sekciji Retro bodo v posvetilo prvi in največji slovenski filmski zvezdi doslej Iti Rini v sodelovanju s češkim Narodnim filmskim arhivom slovenskemu občinstvu prvič zavrteli digitalizirano različico kultnega Erotikona. Foto: FeFi
V sekciji Retro bodo v posvetilo prvi in največji slovenski filmski zvezdi doslej Iti Rini v sodelovanju s češkim Narodnim filmskim arhivom slovenskemu občinstvu prvič zavrteli digitalizirano različico kultnega Erotikona. Foto: FeFi

Američanka Janaye Brown v kratkem filmu Na pridušeno osvetljeni potki (On a Dimly lit Path) skozi svoj brezkompromisni slog predstavi par v času negotovosti. Poljakinja Anna Kasinska bo gledalce s svojim prvencem Sinhronizacija (Synchronization) popeljala v prihodnost, ko moški spol izumira, štiri ženske pa ob edinem darovalcu želijo postati matere. Izraelka Daphna Mero bo tragično zgodbo delavke v pralnici približala skozi plesni film Oprano (Washed). Nemka Charlot van Heeswijk pa bo program zaokrožila z obzervacijskim dokumentarcem Prost_or (Frei_raum) o vsakdanjih dejanjih moške nadvlade na javnem prevozu: "manspreadingu". V soboto, 6. marca, bo na vrsti še pogovor z avtoricami filmov in kolektivom GRRL HAUS CINEMA.

Zavrteli bodo digitalizirano različico kultnega Erotikona
V sekciji Retro bodo po besedah Jane Burger v posvetilo prvi in največji slovenski filmski zvezdi doslej Iti Rini v sodelovanju s češkim Narodnim filmskim arhivom slovenskemu občinstvu prvič zavrteli digitalizirano različico kultnega Erotikona, ki ga je režiral češki režiser Gustav Machaty. O filmu in življenjski zgodbi filmske zvezde s pravim imenom Ida Kravanja pa bo mogoče s programsko ekipo festivala prek spleta debatirati 7. marca.

Sekcija ZDAJ! pa po besedah člana festivalske ekipe Žige Brdnika prinaša aktualni pogled na slovensko družbo, filmsko ustvarjanje in festivalsko sceno. Film Draga Jožica, ki so ga režiserke Anne-Pauline Serres, Marta Fernandez Risco in Estel Teodoro posnele na mednarodni delavnici dokumentarnega filma DoKKu 2019 v Krškem, prinaša zgodbo ženske, ki po 50 letih zakona spozna, da svoboda ni le privilegij, ampak tudi njena pravica. Lovka režiserke Urške Djukić gledalca postavi v trenutno situacijo dodeljenih moško-ženskih vlog in jih obrne na glavo. S stop animacijo K prašnemu morju (A la mer poussiere) režiserke Heloise Ferlay pa se bodo gledalci potopili v družinski svet brata in sestre, ki v odsotnosti očeta ostajata doma sama in se z vsemi močmi bojujeta za materino pozornost. Na dan žena, 8. marca, bo potekal tudi pogovor z avtoricami.

Miniaturna refleksija o ženstvenosti v času spolne enakopravnosti Lovka režiserke Urške Djukić nas bo popeljala na lov s Silvo (Nataša Barbara Gračner, na sliki) in njeno najstniško hčerko Ano (Ana Pavlin). Foto: FeFi
Miniaturna refleksija o ženstvenosti v času spolne enakopravnosti Lovka režiserke Urške Djukić nas bo popeljala na lov s Silvo (Nataša Barbara Gračner, na sliki) in njeno najstniško hčerko Ano (Ana Pavlin). Foto: FeFi

Prvo izdajo festivala so pripravili ob podpori Društva za razvoj filmske kulture v Mariboru. Zaradi trenutnih razmer bo potekala na spletu, si pa po besedah Jane Burger želijo, da bi lahko v prihodnje filme predstavili tudi v kinodvoranah. Poudarila je še pomen sodelovanja, tako sodelujejo s festivalom Rdeče zore, ki bo potekal v istem času.

Če ne bi bilo epidemije in bi bilo mogoče filme prikazovati v dvorani, bi jih po Brdnikovih besedah prikazali v GT22 – intimnem odru, v prihodnje pa upa, da bo Maribor končno dobil mestni ali art kino, kjer bi jih lahko prikazali.

Ogled festivalskih filmov bo letos brezplačen, a bodo veseli prostovoljnih prispevkov.

Prva izvedba Feminističnega filmskega festivala FeFi