Petkov kulturni praznik se je končal z močnimi rimami in dodelanim humorjem, za katere sta poskrbela N'Toko in Klemen Klemen. Foto: MMC RTV SLO/Jani Ugrin
Petkov kulturni praznik se je končal z močnimi rimami in dodelanim humorjem, za katere sta poskrbela N'Toko in Klemen Klemen. Foto: MMC RTV SLO/Jani Ugrin
N'Toko in Klemen Klemen
Klemen Klemen je za številne znova zavrtel nazaj čas s svojimi rimami. Foto: MMC RTV SLO/Jani Ugrin
N'Toko
Medtem ko jih je N'Toko soočil z realnostjo in futurističnimi zvoki. Foto: MMC RTV SLO/Jani Ugrin
Slovenec sem (N'Toko)
Šnopc (Klemen Klemen in Ballau)
Terapija (Klemen Klemen)
Still Love Her (Klemen Klemen)
Velik problem (Klemen Klemen in Ballau)
Naj prjatu (Klemen Klemen in Ballau)
----------------
Žive meje (N'Toko)
Parada ljubezni (N'Toko)
Zombie Caffe (N'Toko)
Srednja pot (N'Toko)
----------------
Zdravljica (Klemen Klemen in N'Toko)
----------------
Trnow II/Fičo Party (Klemen Klemen in Ballau)
Baraba (Klemen Klemen)
Keš pičke (Klemen Klemen)
Jst delam rap (Klemen Klemen in Ballau)
----------------
Neznosna lahkotnost življenja (N'Toko)
Joe Le Taxxxi (N'Toko)
Panda mafija (N'Toko)
N'Toko ne obstaja (N'Toko)
-----------------
FBS (Klemen Klemen in N'Toko)
Zig Zig (N'Toko in Klemen Klemen)
Pižama in Klemen Klemen
Posebno presenečenje večera je bil nastop Pižame v vlogi duhovnika. Foto: MMC RTV SLO/Jani Ugrin
Pižama in Klemen Klemen
Zdravljica - vse njene vrstice - so bile pokora Klemna Klemna za grehe. Foto: MMC RTV SLO/Jani Ugrin
N'Toko in Klemen Klemen
Raperja sta nastopila v nabiti Gali Hali na večer, ko je Slovenijo obiskal Slash, ko se je sklenil Slovenski teden glasbe, ko so potekale prireditve v čast kulturnemu prazniku in protesti v znak nezadovoljstva družbe. Foto: MMC RTV SLO/Jani Ugrin

Klemen Klemen in N'Toko sta brez milosti v improvizirani spovednici izpovedala vse svoje rime, ki so ju izgradile.

Vabljeni k branju intervjuja, ki smo ga naredili z raparjema pred njunim koncertom.

Noč klasike in novejšega vala slovenskega hip hopa je ljubljansko Galo Halo napolnila do zadnjega kotička. Vrsta do blagajne se je v obliki črke u vila vse od ceste. Napetost, kako do vstopnice, je naraščala iz minute v minuto, saj je bilo pred koncertom na razpolago le še 150 lističev do prisostvovanja pisanja novega dodatka v slovenskem rapu, ki bi ga bilo že zaradi svoje enkratnosti in nenavadnosti greh zamuditi.

Pod težo zavedanja, kako markantni osebnosti slovenskega rapa prihajata na oder, so bila pričakovanja različna. Najbolj drzni so imeli v mislih izmenične besedne dvoboje, a luči, ki so usmerile poglede ob polnoči proti odru, so razkrile nekaj povsem nepričakovanega.

Razkrila se je improvizirana spovednica, ki je s pregrado na eni strani zadrževala na stol prilepljenega mojstra zgodb iz vsakdanjika, podkrepljenega s humorjem, dovršeno mero ironije na ameriške rapvzorce in prvega promotorja t. i. "Casio music" stila podlag. Nasproti njega pa je sedel hitrobesedni, neposredni opazovalec sodobne družbe, za katerega se zdi, da je svoj največji nasprotnik, ko se z besedami prebija med svojimi elektronskimi vzorci, podkrepljenimi s synthom.

Besede Klemna Klemna in N'Toka so ob vezivnem tkivu, za katerega je poskrbel didžej SSF, postale eno. Bas je zavibriral majhno Galo Halo. S stola pa se je dvignil Klemen Klemen. "S'j vid'te folk, da dan's je d'nar problem. Eni delajo k't k***, drugi kradejo, k'r je tak' sistem," je zbrane pozdravil z malo predrugačeno Slovenijo iz albuma Hipnoza.

"Slovenec sem, Slovenec sem, na plaži s pekinezerjem ..." se je dvignil s svojega stola N'Toko po Klemnovi recitaciji že zdavnaj spisanih, a še kako aktualnih rim.

Čeprav je Klemen začel z materialom s Hipnoze in N'Toko s skladbo z albuma Dobrodelni koncert na koncu sveta, sta v nadaljevanju večera v posameznih etapah - ko je najprej N'Toko odstopil oder Klemnu in nato obratno - večino svojega materiala črpala iz njunih še vedno najbolj odmevnih plošč - Klemen s svoje biblije rapa iz leta 2000 Trnow Style, N'Toko pa po mnenju številnih z albuma leta 2010 Parade ljubezni.

Po poti nostalgije
Z aktualnim stanjem v družbi sta tako obračunala takoj na začetku. Vse, kar je sledilo, so bili sprehodi po nostalgiji. Najprej s Klemnom Klemnom, ki mu je na pomoč priskočil Ballau. V svojem stilu in z dolenjskim naglasom je svoje prve nagovorne besede naslovil svoji priljubljeni alkoholni pijači v čast. "Yeah, check it out, yo, za dolen'ske p'rjatle ... Šnopc!" Občinstvo mu je sledilo od prve do zadnje vejice, pike, vzklika. "To nindže," je Klemen večkrat pohvalil občinstvo, ki ga je osvojil s svojim jeznim in raskavim glasom, ki se kaj hitro ujame v višje ženske tone, preklasto držo, maničnimi pogledi in seveda - oponašanju počasnih robotskih gibov.

Čeprav se je vrnil na odre po nepozabnem nastopu septembra 2011 na drugi obletnici delovanja Kina Šiška, se je vseeno v zadnjem času pojavljal manj kot N'Toko, tako da je občinstvo odprtih ust in ušes črpalo humornost in resnice trnovskega človeka zbranih v Terapiji, Still Love Her in Velik problem.

Kontrast, imenovan N'Toko
Preprostost ritmov stare šole so se dvakrat zamenjale z nadzvočnim raziskovalcem mej nemirnih nog in hitrih potez rok - N'Tokom. "Imam dve do tri protestne skladbe," je razbil Klemnovo filozofijo vsakdanjika časa, ki ga več ni (a je še vedno prisoten), N'Toko.

Hiperaktivnost raperja je Galo Halo spravila iz pozibavanja v gibanje. Žive meje, Parada ljubezni in Zombi caffe so bili šele uvod v nadaljevanje, ki ni šlo mimo Srednje poti. Brez pomoči Samo Borisa, ki ga je N'Toko predvidel, toda na koncu je ostal sam z njegovimi vrsticami. "Ni tolk simpl ta njegov del," je pozneje priznal N'Toko.

Dobrodošli v spovednici
Dogajanje se je vrnilo nazaj v improvizirano spovednico, kamor je vkorakal v vlogi duhovnika Pižama. "Klemen Klemen, sin moj, kdaj si nazadnje pri spovedi bil?" Nasproti njega je sedel trnowski Prešeren in odvrnil: "Če ti po pravici povem, so me še takrat, ko sem zadnjič bil, vn 'nagnal'."

Grehov poln Klemen je moral pred zbranimi odslužiti svojo pokoro. "Odrapaj nekaj komadov še. Ali pazi, eden mora biti tudi taka dobra poezija. Ne ta tvoj cigu-migu, ampak nekaj takega, da bi tudi Tone Kuntner na Zboru za republiko prebral. Tako da, Klemen Klemen, rapaj in ne greši več," so bile besede Pižame pred Klemnovo recitacijo Zdravljice ob pomoči N'Toka.

"Ne daj božje, da bi bil tu še Prešeren. Bilo nas bi preveč," se je v nadaljevanju svojega zaključnega sklopa pošalil Klemen ob rimah Trnow II/Fičo Party, Baraba, Keš pičke in Jst delam rap. "Če ne marate mojega rapa, j*** ga. Bad," je svoj samostojni sklop sklenil Klemen.

Stara šola naredi prostor elektroniki
"Največja čast za raperja v Sloveniji je, da si lahko oder deli s Klemnom Klemnom in didžejem SSF-jem," je svojo zadnjo rundo hitropoteznosti začel N'Toko. Neznosna lahkotnost življenja se je končala še hitreje, kot jo je mogoče slišati na avdioposnetkih. "Kamor koli, kadar koli, s komer koli, delat kar koli," je odmevalo po Gali Hali. N'Tokov konec je bil brutalen. Ob pomoči syntha in posnete matrice. Še besede so ga prehitele v Pandi mafiji, ki jo je moral začeli še enkrat. "Prvi zaj'c koncerta - N'Toko," je priznal.

V slogu, s katerim sta s Klemnom Klemnom začela, sta tudi končala - skupaj v improvizirani spovednici. Najprej z iskanjem prave poti v Klemnovi FBS-ju in na koncu s pridigo Zig Zig. "Delo osvobaja. Kje sem to že slišu," je zadonelo. A občinstvo, ki si je ob pol dveh zjutraj želelo še, se je moralo zadovoljiti z didžejskim programom.

Vsi drugačni, vsi enakopravni
Kakor koli nenavadna kombinacija na prvi pogled, je bila v petek udejstvovanje pomena: v besedi je moč. Različnost bogati, še posebej v primeru Klemna Klemna in N'Toka skupaj na odru, ko poslušalec spozna, da se različnost dopolnjuje.

Klavdija Kopina, foto: Jani Ugrin

Več video- in fotoutrinkov si lahko ogledate spodaj.

Slovenec sem (N'Toko)
Šnopc (Klemen Klemen in Ballau)
Terapija (Klemen Klemen)
Still Love Her (Klemen Klemen)
Velik problem (Klemen Klemen in Ballau)
Naj prjatu (Klemen Klemen in Ballau)
----------------
Žive meje (N'Toko)
Parada ljubezni (N'Toko)
Zombie Caffe (N'Toko)
Srednja pot (N'Toko)
----------------
Zdravljica (Klemen Klemen in N'Toko)
----------------
Trnow II/Fičo Party (Klemen Klemen in Ballau)
Baraba (Klemen Klemen)
Keš pičke (Klemen Klemen)
Jst delam rap (Klemen Klemen in Ballau)
----------------
Neznosna lahkotnost življenja (N'Toko)
Joe Le Taxxxi (N'Toko)
Panda mafija (N'Toko)
N'Toko ne obstaja (N'Toko)
-----------------
FBS (Klemen Klemen in N'Toko)
Zig Zig (N'Toko in Klemen Klemen)