"Očitno je lažje verjeti v prihodnost kot živeti sedanjost," pravi Peter Tomaž Dobrila, eden izmed trojice kuratorjev razstave. Foto: BoBo

Z uvodnimi besedami je postavitev, ki jo odpirajo drevi v razstavišču Kibla Portal v Mariboru, predstavila Živa Kleindienst, ki je z Aleksandro Kostič in Petrom Tomažem Dobrilo prevzela kuratorstvo razstave.

Napeta sedanjost je zadnja v seriji velikih mednarodnih razstav v okviru projekta Tvegaj spremembo. Pred aktualno razstavo so bile v okviru tega projekta na ogled še MIG 21, Zavetja Babilona in Osebno. Sicer pa štiri leta trajajoči projekt Tvegaj spremembo izvaja Kulturno izobraževalnem društvu (KID) Kibla z desetimi partnerji iz različnih držav.

BridA/Tom Kerševan, Sendi Mango, Jurij Pavlica: Lažno ogledalo, 2019. Foto: BridA/Tom Kerševan
BridA/Tom Kerševan, Sendi Mango, Jurij Pavlica: Lažno ogledalo, 2019. Foto: BridA/Tom Kerševan

Pomen infrastrukture in mapiranja
Postavitev se osredotoča na razkrivanje strukturnih sistemov družbenega razvrščanja nevidnih, virtualnih in relacijskih procesov ter z analizo materialnega prostora in infrastrukture aktualizira prostor in čas. Ključna pojma, ki povezujeta vsa razstavljena dela, sta infrastruktura in mapiranje.

"Infrastrukturo razumemo ne le kot fizično strukturo, materialni prostor, utilitarne objekte in podobno, ampak predvsem kot organizacijske vzvode in procese, ki pogojujejo vsakodnevno realnost. Telekomunikacijski, varnostni, zdravstveni, izobraževalni, kulturni in drugi institucionalni sistemi vzdržujejo in pospešujejo kroženje globalnega kapitala. Infrastruktura torej usmerja tokove globalne proizvodnje, eksploatacije naravnih virov, dela, produkcije znanja in izmenjave informacij. Obenem pa skozi taiste procese identificira, determinira, kategorizira in disciplinira posameznika in množice," so izpostavili v Kibli v napovedi razstave.

Ustvarjalci iz 12 držav
Mednarodna skupinska interdisciplinarna razstava sodobne umetnosti predstavlja 27 umetnikov in umetnic, interdisciplinarnih kolektivov in umetniških skupin iz Slovenije, Velike Britanije, Švice, Italije, Švedske, Češke, Kolumbije, Nemčije, ZDA, Bosne in Hercegovine, Srbije in Hrvaške.

Sodelujoči umetniki

Med umetniki so mednarodno prepoznavna imena, kot so Michael Takeo Magruder, Claudia Robles-Angel, YoHa in lanski nominiranci za britansko Turnerjevo nagrado Forensic Architecture in Forensic Oceanography. Ob bok so jim postavili slovenske umetnike, kot so Suzana Brborović, BridA/Tom Kerševan, Sendi Mango, Jurij Pavlica, Boštjan Drinovec, Milan Erič in Iva Tratnik. Vizualni karakter razstave poglabljajo interdisciplinarni umetniški pristopi, dolgoročni arhivski, fotografski in intermedijski raziskovalni projekti Salvatoreja Vitaleja, Lane Čmajčanin, Tadeja Vindiša in Un-War Space projekt, prostorske in videoinstalacije Barbore Kleinhamplove, Connyja Bloma ter subverzivni, družbenopolitično angažirani projekti Mladena Miljanovića in Zorana Todorovića. V času trajanja razstave bo del projekta Didaktični zid Mladena Miljanovića razstavljen na velikem reklamnem panoju na meji med Hrvaško ter BiH-om.

Zoper premajhno promoviranost slovenskih umetnikov
Aleksandra Kostič je kot ključno vrednost razstave omenila dejstvo, da enakovredno vključuje slovenske avtorje. "Menimo, da so slovenski umetniki na nivoju, dobri, odlični, a premalo promovirani. Ravno skozi take kontekste jim damo to vrednost," je še dejala Kostičeva.

"Razstavo odlikuje res širok nabor medijev, kar je v kontekstu z vsebino. Različni pristopi in strategije raziskovanja nakazujejo večplastnost problemov, s katerimi se soočamo danes. Neke zadeve so toliko abstraktne, da se jih na vsakdanjem nivoju sploh ne zavedamo," pa je dodala Živa Kleindienst.

Napeta sedanjost/Tense Present. Foto: Kibla
Napeta sedanjost/Tense Present. Foto: Kibla

Razstava Napeta sedanjost, ki jo v Kibla Portalu odpirajo drevi ob 19. uri, bo na ogled do 28. decembra.