Domnevna slika renesančnega mojstra Sandra Botticellija bo deležna obsežnega restavriranja, ki ga bo izvedlo italijansko ministrstvo za kulturo. Nato jo bodo najverjetneje postavili na stalni ogled v muzeju v Neaplju. Massimiliano Croce, vodja enote karabinjerjev za varstvo kulturne dediščine (Carabinieri Tutela Patrimonio Culturale – TPC), je sporočil, da je to slika "neprecenljive vrednosti". Njena vrednost naj bi bila ocenjena na 100 milijonov evrov.

Po besedah umetnostnega zgodovinarja iz Gragnana Giuseppeja Di Masse se predpostavlja, da je Botticelli platno podaril kmetiji v Gragnanu po naročilu papeža Siksta IV., ki se je skušal približati vplivnim Medičejcem, ti pa so imeli posest na tem območju, je povedal Di Massa za italijanski časnik Il Mattino.

Slika je bila pozneje prestavljena v kapelo Santa Maria delle Grazie na območju Gragnana, kjer je ostala do zgodnjih 80. let preteklega stoletja, ko so jo preselili med pripravami na obnovo stavbe po potresu. Takrat je očitno prišla v roke lokalne družine Somma. Člani družine zdaj trdijo, da so sliko skrivali, da bi jo zaščitili pred trgovci z umetninami, še poroča Il Mattino.

Umetnina je bila v letih 1931, 1941 in 1968 navedena kot zaščiteno delo, a so jo uradniki ministrstva za kulturo zadnjič pregledali pred več kot 50 leti – iz razlogov, ki ostajajo nejasni. Vnovič so jo odkrili po posredovanju župana Gargnana Nella D'Aurie, potem ko je z njim navezal stik Michele Somma, domnevno trenutni lastnik dela. "K meni je pristopil Michele Somma, ki je bil objokan in je želel z mano podeliti skrivnost. Takoj smo se lotili dela, da bi to sliko vrnili strokovnjakom, ki lahko poskrbijo zanjo in omogočijo, da v njej uživa skupnost," je D'Auria povedal za časnik Il Messeggero.

Analiza, ki so jo izvedli na oddelku za urbanistično načrtovanje in varstvo ministrstva za kulturo, je pokazala, da je umetnina v "kritičnem" stanju. Med drugim se je razbarvala zaradi prebarvanja in oksidacije zaščitnega laka. Strokovnjaki centralnega restavratorskega inštituta, ki prav tako deluje pod okriljem ministrstva za kulturo, bodo začeli restavratorska dela, ki bodo trajala predvidoma leto dni, navaja The Art Newspaper.

Karabinjerji pregledujejo pravne dokumente, da bi ugotovili, ali je platno res v lasti družine Somma. V nasprotnem primeru bi lahko lastništvo prešlo na državo. Ne glede na izid, bo slika verjetno trajno razstavljena v še neimenovanem muzeju v Neaplju. "Hranjenje dela te vrednosti v zasebni hiši bi bilo zelo nevarno," je še dejal vodja enote karabinjerjev za varstvo kulturne dediščine.

Domnevni avtoportret Sandra Botticellija na sliki Poklon Svetih treh kraljev (detajl), ki jo je ustvaril leta 1475. Foto: Wikipedia Commons
Domnevni avtoportret Sandra Botticellija na sliki Poklon Svetih treh kraljev (detajl), ki jo je ustvaril leta 1475. Foto: Wikipedia Commons

O življenju Sandra Botticellija je znanih le malo podrobnosti. Rodil se je leta 1444 ali 1445 v Firencah, najprej pa se je učil zlatarske obrti. Bil je učenec fraja Filippa Lippija in pod mojstrovim vplivom je izoblikoval občutek za podrobnosti. Nanj je vplivala tudi Masaccova monumentalnost. Do leta 1470 je imel Botticelli že svojo delavnico. V Firencah so bili njegovi glavni naročniki Medičejci, leta 1481 pa ga je papež Sikst IV. s še nekaj drugimi florentinskimi in umbrijskimi slikarji povabil v Rim, da poslikajo stene Sikstinske kapele. Renesančni mojster je nato od leta 1482 znova delal v Firencah.

Na začetku 90. let 15. stoletja je pod vplivom karizmatičnega pridigarja Girolama Savonarole, ki je obsojal nemoralnost umetniških del in pozival k njihovemu požigu, opustil antične mitološke prizore, nekaj slik pa celo zažgal. Po Savonarolovi usmrtitvi na grmadi je asketski slog le stopnjeval. Slikar, ki podpisuje umetnini Rojstvo Venere in Alegorija pomladi, je zadnja leta preživel v dolgovih in telesno povsem oslabljen. Umrl je 17. maja 1510 v rodnih Firencah.