Pavel Gantar je bil predsednik DZ-ja, ko je ta razrešil Karla Erjavca kot okoljskega ministra. Foto: MMC RTV SLO / Ana Svenšek
Pavel Gantar je bil predsednik DZ-ja, ko je ta razrešil Karla Erjavca kot okoljskega ministra. Foto: MMC RTV SLO / Ana Svenšek
Nekdanji minister za gospodarstvo Matej Lahovnik meni, da se bo na neki točki postavilo vprašanje, kdo izbira nekompetentne ministre. Foto: BoBo
V kabinetu predsednika vlade Janeza Janše so glede razrešitve ministra Janeza Drobniča zapisali, da je bilo po ministrovi krivdi preveč neusklajenega ravnanja, premalo pretehtanih predlogov in nepotrebnih konfliktov. Še posebej pa naj bi se šibkost vodenja in šibkost pri usmerjanju politike v pristojnosti ministrstva pokazali pri pogajanjih s socialnimi partnerji in z nekaterimi organizacijami civilne družbe. Foto: BoBo

Obrambni minister Janko Veber je bil razrešen, SD znotraj stranke išče soglasje za nadaljevanje sodelovanja v koaliciji, vsaj po izjavah sodeč, sta temu naklonjena prvi in drugi mož SD-ja, predsednik in podpredsednik stranke Dejan Židan in Janko Veber. Toda ali bo besedni dvoboj med razrešenim obrambnim ministrom Vebrom in predsednikom vlade Mirom Cerarjem, ki se je deloma končal za zaprtimi vrati izredne četrtkove seje DZ-ja, omajal trdnost koalicije?

Nekdanji minister in predsednik državnega zbora Pavel Gantar meni, da bodo koalicijske stranke zadevo skušale zgladiti, morda bo le prišlo zamenjave ministrstev, saj naj nihče ne bi bil zainteresiran, da bi bilo kaj drugače. "Neznanka je le, kako se bo Janko Veber obnašal v parlamentu. Marsikdaj bo imel Cerar glas manj pri kakšnih občutljivih glasovanjih," meni Gantar.

Ministri slovenske vlade večinoma največkrat svoja mesta izgubljajo na lastno željo z odstopi, včasih z padci vlade ali interpelacijami, redko pa se pripeti, da jih v DZ- razrešijo na željo njihovega šefa oz. predsednika vlade. Gantar spominja, da je bilo podobnih razrešitev v preteklosti kar nekaj. Marsikdaj pa sta se predsednik vlade in minister dogovorila za odhod iz vlade brez nepotrebnega hrupa.

Med razrešenimi tudi Karel Erjavec
Borut Pahor je, denimo, leta 2010 razrešil Karla Erjavca kot okoljskega ministra po pozivu Računskega sodišča, ki je v porevizijskem poročilu o smotrnosti ravnanja z ločeno zbranimi komunalnimi odpadki v Sloveniji od leta 2005 do konca leta 2007 ugotovilo, da je okoljsko ministrstvo hudo kršilo obveznost dobrega poslovanja. Erjavec tedaj sam ni želel odstopiti, DeSUS-a pa ni želel povleči iz koalicije.

Janez Janša je leta 2006 predlagal razrešitev ministra za delo, družino in socialne zadeve Janeza Drobniča zaradi nedoseganja pričakovanih delovnih rezultatov.

Pokojni predsednik vlade in republike Janez Drnovšek pa je leta 1994 predlagal razrešitev Janez Janše zaradi afere Depala Vas in leta 1996 razrešitev ministra za gospodarske dejavnosti Maksa Tajnikarja zaradi afere Tam oz. nepravilnosti pri reševanju mariborske tovarne Tam.

"Naša ustavna ureditev je slaba. Predsednik vlade je v celoti odgovoren za delo vlade in bi moral imeti možnost, da sam razreši ministra. Seveda pa mora računati, da je v koalicijski vladi in mora upoštevati politične razmere," poudarja Gantar

Kjer se prepirata dva…
Dolgoletni politik Gantar še meni, da je v aferi "Veberkom" največ iztržil predsednik DeSUS-a Karl Erjavec, ki je sprva govoril, da bodo Vebra podprli, drugič se je postavil na stran premierja, potem je spet govoril, da ima Veber v nečem prav in da se bo DeSUS odločal o razrešitvi glede na vsebino argumentov na izredni seji.

"Edini zmagovalec je Erjavec. Vsi drugi, ki so se »boksali v ringu,« Cerar, Veber in Tonin, so kar zadeva javno mnenje oz. ugled, tudi nekaj izgubili. V boksarskem ringu je tako, da nekaj daš, nekaj dobiš," je bil še slikovit Gantar, ki meni, da je Erjavec pridobil moč in da se je verjetno okrepil tudi njegov položaj znotraj koalicije.

Lahovnik: Kdo izbira nekompetentne ministre?
Nekdanji minister za gospodarstvo in poslanec DZ-ja Matej Lahovnik meni, da takšne menjave, kot se je zgodila v primeru ministra Vebra, pustijo določene posledice na delu koalicije. Premier Cerar lahko po njegovem mnenju še menja posamezne ministre, toda na neki točki se bo postavilo vprašanje, kdo te nekompetentne ministre izbira.

"Če državna nogometna reprezentanca igra slabo, ker dva, trije igralci niso ustrezni, se nihče ne ukvarja z njimi, temveč z nogometnim selektorjem. Precej podobna zadeva bo nastala tudi pri vladi. Na neki točki bo postalo nesmiselno ukvarjanje s kompetentnostjo posameznih kandidatov, temveč bo postalo vprašljivo, ali lahko premier vodi vlado, če tako slabo izbira kandidate. Če bi selektor Katanec tako slabo izbiral nogometne reprezentante, Slovenija ne bi imela nobenih možnosti za uvrstitev na prihodnje evropsko prvenstvo v nogometu," je ponazoril Lahovnik.

Ob tem še pravi, da je na nek način paradoksalno, da SD lahko tolaži dejstvo, da je SMC kot največja koalicijska stranka do zdaj žrtvoval največ ministrskih kandidatov, dve ministrici za šolstvo, ministra za gospodarstvo … To naj bi bilo glede na skromne politične izkušnje predsednika vlade kar pričakovano.

Lahovnik tudi poudarja, da se koalicijska trenja povečujejo, čim nižja je javnomnenjska podpora vladi. Toda Cerarjeva vlada naj bi zdržala do konca mandata. "V nasprotju z mnogimi pa se mi predčasne volitve ne zdijo verjetne. SMC ima toliko poslancev, da lahko vlada le z DeSUS-om. Poslanci si ne bodo sami žagali veje, na kateri sedijo, in bodo konzumirali mandat do konca," še meni nekdanji dvakratni gospodarski minister.