Kalifornija se je odločila za gradnjo hitre železnice. Podobnemu projektu so se pred tem odpovedale zvezne države Florida, Ohio in Wisconsin. Foto: Reuters
Kalifornija se je odločila za gradnjo hitre železnice. Podobnemu projektu so se pred tem odpovedale zvezne države Florida, Ohio in Wisconsin. Foto: Reuters
Celotni stroški so ocenjeni na 68 milijard dolarjev. Foto: www.cahighspeedrail.ca.gov

Kalifornijski senat je v petek z 21 glasovi za in 16 proti podprl financiranje v višini osmih milijard dolarjev za začetek gradnje 210 kilometrov dolge železniške proge. Celoten projekt naj bi stal 68 milijard dolarjev.

Demokratski guverner Jerry Brown je napovedal, da bo omrežje hitrih vlakov spodbudilo ustvarjanje novih delovnih mest in zagotovilo alternativo cestnemu ter letalskemu prometu v najbolj poseljeni ameriški zvezni državi.

Proti gradnji hitre železnice so nastopili republikanci, ki menijo, da gre za preveč potraten projekt, ki bi lahko pomenil preveliko breme za državno blagajno, s tem pa bi bila lahko po njihovem mnenju ogrožena sredstva za izobraževanje in zdravstvo.

V podporo projektu so močno lobirali sindikati, saj gre za najbolj ambiciozen projekt do zdaj v Kaliforniji. Po glasovanju so pred poslopjem senata navdušeno pozdravili odločitev za hitro železnico.

"Zakonodajalci storili odločen korak, ki bo Kalifornijcem zagotovil delo in Kalifornijo znova postavil v ospredje," je bil guverner Brown zadovoljen po glasovanju, ki je uspelo s tesno večino.

Washington postavlja pogoje
Gradnja prvega odseka železnice naj bi se začela konec letošnjega oziroma na začetku prihodnjega leta. Železniško omrežje, ki bo povezovalo Sacramento in San Francisco z Los Angelesom s številnimi vmesnimi postajami, naj bi bilo popolnoma končano v več desetletjih.

Zagovorniki projekta pričakujejo, da bo ta ustvaril na tisoče novih delovnih mest v Kaliforniji, ki ima trenutno 10,8-odstotno stopnjo brezposelnosti, kar je višje od povprečja v celotnih ZDA.

Na zahtevo zvezne vlade bodo prvi odsek začeli graditi na ravnem in redko poseljenem območju Central Valley, kjer bodo lahko vlaki dosegli hitrost prek 350 kilometrov na uro.

Zvezna vlada je umestitev prvega odseka v Central Valley opravičila z logističnimi in stroškovnimi razlogi. To je sicer ujezilo zakonodajalce iz naseljenih in obalnih območij kot tudi kmete, ki so projekt označili za neposredno grožnjo nekaterim najbolj rodovitnim delom v ZDA.

A Kalifornija bo morala popustiti in sprejeti odločitev vlade v Washingtonu, saj bo le tako lahko upravičena do sredstev. S petkovo potrditvijo v kalifornijskem senatu se bo sprostilo 3,2 milijarde dolarjev iz zvezne blagajne, a si lahko Kalifornija obeta še več denarja, potem ko se je sredstvom za hitre železnice odpovedalo več drugih zveznih držav.