Lansko poletje je Rubén Cruz, ustanovitelj oglaševalske agencije The Clueless, obupoval nad slabim poslovanjem. Stranke so odhajale, novih pa nikakor ni mogel pritegniti. "V podjetju smo nato naredili analizo svojega dela in ugotovili, da je bilo veliko projektov odloženih ali odpovedanih zaradi težav, na katere nismo imeli vpliva. Pogosto so bile težave z vplivneži ali manekeni, nismo pa imeli težav z zasnovo oz. oblikovanjem kampanje," je Cruz povedal za Euronews.

Vas na koga spominja? Foto: Instagram/Aitana Lopez
Vas na koga spominja? Foto: Instagram/Aitana Lopez

Zato so se v družbi odločili, da težave z (nezanesljivimi) vplivneži rešijo tako, da ustvarijo svojo vplivnico, ki jo bodo uporabili kot manekenko za blagovne znamke, ki so se obrnile na njih. "To smo storili, da bi lahko več zaslužili in da ne bi bili odvisni od drugih, od ljudi, ki imajo ogromen ego, razne manije ali pa želijo samo zaslužiti res veliko denarja s poziranjem," pravi Cruz.

Ustvarili so Aitano, 25-letno dekle s skoraj popolnimi obraznimi potezami, ki se, kot piše v opisu njenega profila, ukvarja s fitnesom, je strastna "gamerka" in obožuje preoblačenje v kostume. V le nekaj mesecih je dekle z rožnatimi lasmi postalo zvezda družbenih omrežij. Na Instagramu ima trenutno 124.000 sledilcev, agencija Clueless pa dobiva naročila najrazličnejših znamk, ki želijo, da njihove izdelke oglašuje prav Aitana. Za vsak Aitanin oglas agencija naročniku zaračuna 1000 evrov, kar sicer ni izjemno veliko, po drugi strani pa lahko ustvarjalci precej hitro – z umetno inteligenco, seveda – izdelajo celotno kampanjo, kar pomeni, da nimajo z njo praktično nobenih stroškov.

V
V "fitnesu". Foto: Instagram

Vsak mesec kreativna ekipa, ki jo ob Cruzu sestavljata še programerka Diana Núñez in Sofía Novales, strokovnjakinja za družbena omrežja, na sestanku določi Aitanin urnik – kam bo šla, s kom se bo srečala, kje bo jedla, katero mesto, dogodek, koncert si bo ogledala in predvsem to, katero znamko bo oglaševala ter kako. Da nastanejo ustrezne fotografije, ne potrebujejo nič posebnega: ne maskerk, ne iskanja lokacije za fotografiranje, ne fotografov ... Le nekaj klikov, malce kreativnosti in oglas je narejen.

Na začetku so veliko časa vložili v snovanje Aitanine identitete: kaj ima rada, česa ne mara, kaj jo zanima, kakšna je videti ... "Hitro smo ugotovili, da ljudje spremljajo življenja in ne samih fotografij. Ker ona v resnici ni živa, smo ji morali dodati nekaj realnega, nekaj, s čimer se ljudje lahko poistovetijo. Povedati smo morali zgodbo," pojasnjuje Cruz.

Zaradi svojega videza je Aitana postala tudi upodobitev marsikaterih mokrih sanj, zato je pred kratkim odprla tudi račun na platformi Fanvue (nekaj podobnega kot Onlyfans), na kateri proti plačilu s sledilci deli svoje fotografije v spodnjem perilu ipd. Skupno tako v povprečju Aitana zasluži od 3000 do 10.000 evrov na mesec, razlaga Cruz.

Kako zabrisana je trenutno meja med resničnim in virtualnim, pove tudi zgodba, ki jo je z novinarji Euronewsa delil ustvarjalec: "Nekoč ji je pisal neki zelo znani latinskoameriški igralec in jo povabil na zmenek. To je človek, ki ima približno pet milijonov sledilcev, in nekateri člani naše ekipe so gledali njegove serije, ko so bili mlajši. Niti sanjalo se mu ni, da Aitana sploh ne obstaja."

Aitana na
Aitana na "koncertu" Blink-182. Foto: Instagram

Kot poudarja Cruz, sami nočejo zavajati ljudi – da je Aitana plod umetne inteligence, dajejo jasno vedeti vsakemu novemu naročniku. Rezultat pa je v zadnjem obdobju ravno nasproten od začetnih: naročniki si namreč želijo, da bi tudi zanje ustvarili "po meri izdelano" vplivnico.

"Želijo si podobo, ki ni zares človek, a predstavlja znamkine ideale. Tako ne bodo imeli težav, kot jih imajo zdaj, ko morajo človeka odpustiti oz. z njim prekiniti pogodbo ali ko nanj ne morejo več računati iz kakšnih drugih razlogov," pravi Cruz in dodaja, da je takšen sistem veliko bolj smiseln kot trenutne absurdne situacije. "Kim Kardashian zasluži milijon z eno samo fotografijo na Instagramu. Pa ne počne nič posebnega, ne zdravi raka, na primer. Da nekdo zasluži milijon evrov za to, da na družbenem omrežju objavi fotografijo, je absurdno."

Za zdaj so ustvarili le eno Aitanino "sestro", Maio, ki ji je v marsičem podobna, a je precej bolj zadržana, je še dejal Cruz.

Nanj in na agencijo že letijo kritike, da bi podoba popolne Aitane (in njenih naslednic oz. naslednikov) lahko še dodatno izkrivila dojemanje telesne popolnosti pri mladih, kot problematično pa izpostavljajo tudi precej seksualizirano podobo Aitane. A Cruz odgovarja, da zgolj sledi "estetiki", ki so jo zastavili resnične vplivnice in vplivneži oz. same znamke: "Če ne sledimo tej estetiki, se znamke ne bodo več zanimale za nas. Če želimo spremeniti sistem, je treba spremeniti vizijo, ki jo imajo znamke. Ves svet je na splošno preveč seksualiziran."