Clooney, George Clooney. Foto: EPA
Clooney, George Clooney. Foto: EPA
From the Sky Down
Letos mineva okroglih dvajset let od izida v marsikaterem pogledu za zvok U2 revolucionarnega albuma Achtung Baby. Jubilej bo skupina proti koncu leta zaznamovala z izdajo razširjene različice albuma. S premiero filma From the Sky Down, ki ga je režiral Davis Guggenheim (skoraj vsi smo najbrž videli njegovo Neprijetno resnico, morda pa tudi Waiting for Superman), bo TIFF v svoje 36. leto stopil 8. septembra. Novi dokumentarec o morda največji še delujoči skupini na svetu je Guggenheim sestavil iz arhivskih posnetkov z njihovih snemanj v slavnem berlinskem studiu Hansa ter iz popolnoma novih intervjujev s člani benda in drugimi ključnimi figurami tistega obdobja.
Film Pearl Jam: Twenty, ki prihaja v (ameriške) kinematografe v počastitev 20-letnice skupine, bo doživel svetovno premiero v Torontu, 20. septembra pa ga bodo istočasno predvajali v izbranih dvoranah po vsem svetu. Med njimi je tudi ljubljanski Center urbane kulture Kino Šiška. Naslov Twenty je hkrati aluzija na naslov prvega albuma skupine, Ten, ki je izšel točno pred 20 leti.
A Dangerous Method
A Dangerous Method: Včasih je cigara samo cigara ...
The Lady
Luc Besson, režiser filmov, kot so Ivana Orleanska, Peti element, Nikita in Léon, je v središče filma The Lady postavil ljubezensko zgodbo med Aung San Su Či in zdaj pokojnim britanskim možem Michaelom Arisem (igra ga Britanec David Thewlis) ter čas njune ločenosti, ki je sledila njenemu pridržanju leta 1989. Scenarij za film je napisala Rebecca Frayn, ki je porabila 18 mesecev za pogovore s sorodniki in prijatelji mjanmarske vodje opozicije.

V prvi polovici leta 2011 se po ocenah strokovnjakov za neodvisno filmsko produkcijo nista ravno cedila med in mleko, a TIFF v svoje 36. leto stopa z visokimi pričakovanji v zvezi z distribucijskimi kupčijami, zvezdniškimi obiski in morebitnimi bodočimi oskarjevci - ne nazadnje je po močnih festivalskih programih v Cannesu in Benetkah filmski svet prežet s precejšnjo mero evforije. V enajstih dneh bodo v Torontu predvajali 268 filmov, premier pa se bodo udeležili tudi zvezdniki nedvomno megalomanskih razsežnosti, nekateri celo izposojeni iz glasbenih krogov: U2 in Pearl Jam (oboji se bodo udeležili premier dokumentarcev o sebi), pa seveda George Clooney, Brad Pitt, Madonna (tokrat na žalost kot filmska ustvarjalka) in drugi.

Lani so prvi "napovedali" Kraljev govor
Spomnimo naj samo, da je septembra lani na tem festivalu zmago slavila zgodovinska drama Kraljev govor, ki se je več mesecev pozneje spremenila v "dežurnega lavreata" vsake podelitve nagrad in svoj zmagoslavni pohod kronala z oskarjem za najboljši film. "Letošnje leto bo za Toronto prelomno, kar se tiče navduševanja ljudi nad filmi. Zajadrali bodo na krilih entuziazma iz Cannesa," je o obetih za TIFF zapisal filmski kolumnist za Deadline Hollywood.

Dvojna porcija Clooneyja
Po rdeči preprogi se bodo poleg zgoraj omenjenih sprehodili še Viggo Mortensen, Keira Knightley in Jennifer Hudson ter režiserji Luc Besson, David Cronenberg, Cameron Crowe, Michel Winterbottom in Sarah Polley. Clooney v Kanado seveda prihaja predstavit Marčeve ide (The Ides of March), politično dramo, v kateri je nastopil in jo režiral, obenem pa še dramo The Descendants režiserja Alexandra Payna (Stranpoti), v kateri igra mogotca, ki skuša, potem ko se njegova žena med izletom z ladjo smrtno ponesreči, znova najti stik s svojima odtujenima hčerkama. Oba filma sta bila vpred dnevi toplo sprejeta tako na beneškem festivalu kot v Telluridu; v Koloradu so Clooneyju tudi izročili nagrado za njegov prispevek k filmski umetnosti.

Od Clooneyja k njegovemu dobremu prijatelju: Brad Pitt nastopa v športni drami Moneyball, ki jo je Bennett Miller posnel po resnični zgodbi menedžerja bejzbolske ekipe Oakland A's, ki mora svoje fante spreviti v red. Med težko pričakovanimi projekcijami je seveda tudi A Dangerous Method Davida Cronenberga, v kateri Viggo Mortensen igra Freuda, Michael Fassbender pa Junga (in Keira Knightley žensko, ki pride med njiju).

Eden izmed filmov, ki še iščejo ameriškega distributerja, je tudi težko pričakovani The Lady: biografska drama o voditeljici mjanmarske opozicije Aung San Su Či, ki jo na filmu upodablja malezijska zvezdnica Michele Yeoh.

Poleg Michele Yeoh bodo oči javnosti uprte tudi v petkratno oskarjevsko nominiranko Glenn Close, ki je dramo Albert Nobbs tudi pomagala napisati. V njej igra žensko, ki se na Irskem v 19. stoletju predstavlja kot moški butler.

Več kot eno železo v ognju ima tudi Michael Fassbender, ki bo v Torontu predstavil tudi film Shame Britanca Steva McQueena. Prav tako vredni omembe: Woody Harrelson bo v Rampart losangeleški policist, Matthew McConaughey nastopa v črni komediji Williama Friedkina Killer Joe, Jennifer Hudson v biografski drami Winnie igra ženo Nelsona Mandele, Tilda Swinton pa je seveda zvezda precej opevane filmske adaptacije romana We Need to Talk About Kevin.

Med iz Evrope uvoženimi filmi bo gotovo največ pozornosti deležna Melancholia Larsa von Trierja, ki je bil maja zaradi svojih šal o Hitlerju nagnan iz Cannesa; to bo za Dančev film tudi severnoameriška premiera.

Dokumentarci tokrat ne bodo tista spregledana sekcija:
Nasprotno, tokrat se festival z dokumentarcem From the Sky Down celo začenja. Davis Guggenheim je v njem dokumentiral nastajanje antologijskega albuma Achtung Baby, ki so ga U2 pred natančno 20 leti posneli v Berlinu. Glasbene rdeče niti se drži tudi režiser Cameron Crowe z dokumentarcem Pearl Jam: Twenty, ki ga bomo 20. septembra kot eni izmed prvih občinstev na svetu lahko videli tudi v ljubljanskem Kinu Šiška. Sicer pa svoje prispevke predstavljajo tudi Werner Herzog, Wim Wenders, Alex Gibney in Morgan Spurlock.

"Apetit za filme"
Kopredsednik podjetja Sony Pictures Classics Michael Barker, ki je še lani priznaval, da je s prodajo filmov cel kup težav, je letos veliko bolj optimističen in trdi, da je trg "zelo močan". "Ljudje so precej bolj optimistični in veliko distribucijskih podjetij je, ki bi rada kupovala filme. Špekuliramo na porast cen, kajti trenutno vlada nenasiten apetit za filme." K dobrim obetom je verjetno veliko pripomogla tudi izkušnja lanskega leta, ko je, denimo, Črni labod, film, ki je slavil na ogromno festivalih, dosegel tudi dober obisk v kinodvoranah (več kot stomilijonski zaslužek samo v ZDA).